۱۰ اشتباه رایج خریداران خانه‌های نو: اشتباه چهارم و پنجم
02 جولای 2012 - 10:59
بازدید 172
7

رومانا کینگ -ماهنامه مانی‌سنس/ برگردان نادیا غیوری چرا همیشه باید در مورد Show homeها یا نمایش خانه‌های مدل یک کمپانی محتاط بود؟ اگر خانه‌ای که خریدید (پیش‌خرید) به موقع آماده نشد چه باید بکنید؟ چطور در هزینه‌های ارتقای وضعیت خانه صرفه‌‌جویی کنید؟ چطور خانه را با قیمت کمتری بخرید؟ اینها و چندین سوال دیگر که […]

ارسال توسط :
پ
پ

رومانا کینگ -ماهنامه مانی‌سنس/ برگردان نادیا غیوری

چرا همیشه باید در مورد Show homeها یا نمایش خانه‌های مدل یک کمپانی محتاط بود؟ اگر خانه‌ای که خریدید (پیش‌خرید) به موقع آماده نشد چه باید بکنید؟ چطور در هزینه‌های ارتقای وضعیت خانه صرفه‌‌جویی کنید؟ چطور خانه را با قیمت کمتری بخرید؟ اینها و چندین سوال دیگر که باید در زمان پیش‌خرید خانه‌های نو به آنها توجه کرد در این سلسله مقالات پاسخ داده شده‌اند.

در سه مطلب مرتبط قبلی، در اولی به اشتباه اول در مورد خرید خانه‌های نو در کانادا یعنی مسحور خانه‌های نمونه‌ای و مدل شدن پرداختیم و در معرفی اشتباه دوم بیان شد که متراژی که برای واحدها مطرح می‌شود معمولا با آنچه در ذهن مشتریان می‌گذرد تفاوت دارد و فضاهای غیرمفید هم در آن مصاحبه شده است . در سومی هم به اینکه برخی از خریداران قراردادهای خود را بدون مشاوره حقوقی امضا می‌کنند و بعد به دردسر می‌افتند اشاره شد.

در این نوبت به دو اشتباه بعدی می‌پردازیم.

اشتباه شماره ۴

آنها زحمت بازرسی خانه را به خود نمی‌دهند

در مراحل خرید یک خانه، دو مقطع مهم هست که شما باید طی آن خانه مورد نظر خود را خوب بازرسی کنید. اولین بار مرحله بازرسی پیش از تحویل است که در مورد همه خانه‌های نو تحت گارانتی یک اجبار است. این بازرسی همراه با فروشنده و مدت زمان کوتاهی قبل از خرید رسمی خانه توسط شما انجام می‌شود. دومین بازرسی هم باید زمانی انجام شود که حدود یک ماه تا پایان دوره گارانتی خانه شما باقی مانده است. در استان انتاریو اولین گارانتی معمولا در طولانی‌ترین حالت ۱۲ ماه بعد از تملک خانه توسط شما به پایان می‌رسد و در استان بریتیش‌ کلمبیا این مدت ۲۴ ماه است.

معمولا در بازرسی مرحله قبل از تحویل لازم نیست که شما برای بازرسی از حضور بازرسان حرفه‌ای استفاده کنید اما به گفته آقای سیلورمن «ممکن است از یک دوست، که از کار ساخت و ساز سررشته بیشتری دارد، بخواهید که شما را در این جلسه همراهی کند. زیرا اگر در همین جلسه نتوانید همه معایب و کاستی‌های ساختمان را مشخص و مکتوب کنید، سازنده اجباری برای برطرف‌کردن آنها نخواهد داشت.»

اما به‌کارگیری یک بازرس حرفه‌ای برای دومین بازرسی یعنی بازرسی یک ماه پیش از پایان گارانتی ساختمان، یک ضرورت حتمی است. در مدت این دوازده ماه، منزل شما هر چهار فصل را تجربه کرده است که این مدت برای مشخص شدن کاستی‌ها و نقائص بزرگ احتمالی موجود در آن کافی بوده و هنوز شما می‌توانید در مدت زمان باقی‌مانده از گارانتی منزلتان، که هم معضلات مالی و هم مشکلات ساختاری منزل را پوشش می‌دهند، آنها را برطرف کنید.

اشتباه شماره ۵

آنها بدون هیچ اعتراضی تاخیر را می‌پذیرند

شاید باور نکنید اما تا همین اواخر اگر خانه‌ای که پیش‌خرید کرده بودید در زمان تعهد شده حاضر نمی‌شد، این موضوع فقط و فقط مشکل شما بود. آقای روماک می‌گوید: «سازندگان در آن زمان هیچ الزامی نداشتند که دلیل موجهی برای تاخیرهای خود ارائه کنند. اما از پنج سال پیش که یکی از خریداران کاندو در تورنتو به نام کیت مارکی تصمیم یک کمپانی بیمه به نام Tarion ، که مسئول حمایت از حقوق خریداران مسکن در انتاریو است، را به چالش حقوقی کشید این وضع تغییر کرد.

در سال ۲۰۰۱، مارکی در منطقه مرکزشهر یا داون‌تاون تورنتو در یک برج در حال ساخت، کاندویی خرید که قرار بود به زودی آماده شود. بر طبق قرارداد مکتوب مقرر شده بود که کاندو در تاریخ ۳۰ نوامبر سال ۲۰۰۲ به وی تحویل شود. اما با نزدیک شدن تاریخ مذکور کمپانی سازنده نامه‌های متعددی برای مارکی ارسال کرد که در آن خبر از تاخیر در تحویل داده می‌شد. به این ترتیب تاریخ مالکیت مارکی بر ساختمان شش بار عقب افتاد و او تا هشت ماه بعد از تاریخ اولیه ذکر شده برای تملک ساختمان نتوانست به خانه خود نقل مکان کند.

او از کمپانی سازنده خواست تا برای جبران ضررهای حاصل از این تاخیر، مبلغ ۵ هزار دلار به وی بپردازد. اما سازنده امتناع کرد، پرونده به دادگاه رفت و مارکی در شکایت خود پیروز شد. شرکت Trion تقاضای تجدید نظر در حکم دادگاه را نمود اما در سال ۲۰۰۶، مارکی نه تنها ۵‌ هزار دلار غرامت خود را دریافت کرد بلکه حدود ۹ هزار دلار دیگر نیز به عنوان ضرر و زیان به وی پرداخت شد. همین پرونده باعث شد تا از آن پس کمپانی Trion و دیگر برنامه‌های استانی در زمینه گارانتی‌ها با موضوع تاخیر سازندگان به شکل متفاوت و جدی‌تری برخورد کنند.

سیلورمن می‌گوید: «در حال حاضر قانون در این زمینه کاملا روشن است و در یک قرارداد خرید باید تاریخ‌های دقیق مشخص شده باشد. اگر کمپانی سازنده نتواند این تاریخ‌ها را رعایت کند و نیاز به زمان بیشتر داشته باشد، خریدار می‌تواند با وی موافقت کند یا تقاضای غرامت نماید و یا خیلی ساده از خرید خود انصراف دهد.» توصیه سیلورمن این است که در هر صورت هرگاه در جریان تاخیر در یکی از تاریخ‌های مهم کار قرار گرفتید، بهتر است از مشاوره حقوقی کارشناسان استفاده کنید. 

ادامه دارد. (این نوشتار در شماره هشتم پرنیان، نسخه کانادا منعکس شده است.)

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar