گزارش اشتغال کانادا در ماه مارچ سال ۲۰۱۲
10 آوریل 2012 - 8:21
بازدید 319
7

بازار کار در کانادا بالاخره بعد از گذشت نیمی از سال و رکود نسبی، به دلیل بهبود اوضاع اقتصادی و رشد تولید در امریکا و نیز اطمینان بیشتر کارفرمایان برای استخدام نیروهای جدید، رونقی دوباره گرفت و از حالت رکود خارج شد. در ماه مارچ بر تعداد مشاغل تازه به میزان ۸۲ هزار و ۳۰۰ […]

ارسال توسط :
پ
پ

بازار کار در کانادا بالاخره بعد از گذشت نیمی از سال و رکود نسبی، به دلیل بهبود اوضاع اقتصادی و رشد تولید در امریکا و نیز اطمینان بیشتر کارفرمایان برای استخدام نیروهای جدید، رونقی دوباره گرفت و از حالت رکود خارج شد.

در ماه مارچ بر تعداد مشاغل تازه به میزان ۸۲ هزار و ۳۰۰ مورد اضافه شد که این تعداد افزایش شغل از سال ۲۰۰۸ به این سو بالاترین رقم افزایش بوده که اکثریت آنها را نیز مشاغل تمام‌وقت تشکیل می‌داده‌اند. روند استخدام، نرخ بیکاری در کشور را در ماه مارچ به شدت کاهش داد و آن را به ۷.۲ درصد رساند که این رقم نیز در نوع خود پایین‌ترین رقم موجود بیکاری در کل دوره بهبود اوضاع اقتصادی بوده است.     

در این ماه هم اشتغال در بخش مشاغل تمام‌وقت و هم اشتغال در بخش خصوصی در بالاترین میزان خود قرار داشتند و بهترین وضعیت اشتغال نیز به استان ساسکاچوان تعلق داشت که در آن نرخ بیکاری به رقم ۴.۸ درصد رسیده که این رقم پایین‌ترین نرخ بیکاری در کل کشور است.

هنوز خیلی زود است که بخواهیم از اعداد موجود به این نتیجه برسیم که آیا این رشد یک رشد پایدار در زمینه مشاغل است یا فقط یک جهش یک‌ماهه بوده اما خیلی از اقتصاددان‌ها هم این انتظار را ندارند که سرعت رشد اشتغال در ماه مارچ امری مداوم و پایدار باشد.

بررسی‌ها و نظرسنجی‌های انجام شده نشان از این دارند که اخیرا بیزینس‌ها در زمینه گسترش فعالیت‌هایشان شجاعت بیشتری یافته‌اند. برای مثال شرکت تویوتاموتور در کانادای مرکزی اعلام کرده که قصد دارد ۴۰۰ نیروی تازه در کارخانه خود در Woodstock استان انتاریو استخدام نماید که مشخصا این رویکرد حاصل چشم‌انداز بهتر اقتصادی در کانادا و ایالات متحده امریکا بوده است. در حال حاضر کارفرمایان در استان‌های البرتا، ساسکاچوان و نیوفاوندلند از کمبود نیروی کار گلایه دارند. کارخانه‌های منطقه برای چهارمین ماه متوالی بر حجم و میزان فعالیت‌های خود افزوده‌اند و صنایع در بخش منابع طبیعی نیز همچنان سردمدار روند رشد اشتغال در منطقه هستند.      

به گفته امانوئل انناژور، یکی از اقتصاددانان بخش World Market بانک CIBC، گزارش اشتغالی که از آمارها به دست آمده نشان می‌دهد که «دوران یخبندان استخدام در کانادا در حال گرم‌تر شدن و ذوب‌شدن یخ‌ها است و به همان نسبت هم چشم‌انداز اقتصادی در کانادا روشن‌تر به نظر می‌رسد».

به اعتقاد این اقتصاددان، متوسط رشد اشتغال در شش ماه گذشته ۷ هزار و ۵۰۰ مورد در هر ماه بوده است، بنابراین به‌رغم احساس خوبی که ممکن است از این موضوع داشته باشیم باید این نکته را نیز به یاد داشته باشیم که «آنچه در پس پرده این رشد اشتغال نهفته آن است که ما برای این‌که بتوانیم به تداوم و ثبات این رشد باور پیدا کنیم لازم است برای چند ماه بیشتر با آمار و ارقام ناشی از رشد خوب روبه‌رو شویم».

در نظرسنجی‌های اخیری که از سوی فدراسیون کانادایی بیزینس‌های مستقل Canadian Federation of Independent Business، موسسه کانادایی حسابداران خبره the Canadian Institute of Chartered Accountants و نیز کنفرانس کانادا the Conference Board of Canada در زمینه اقتصاد کانادا انجام شده، نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که پاسخ‌دهندگان همگی به وجود چشم‌اندازی روشن‌تر در مورد اقتصاد کانادا و امریکا امیدوارند و از میزان نگرانی‌هایشان در مورد اروپا نیز تا حد زیادی کاسته شده است.

بنابر گزارش اداره آمار کانادا رشد مشاغل در ماه مارچ، که تقریبا هشت برابر پیش‌بینی‌های اقتصاددانان بوده، به شکل عمده در بخش بهداشت، اطلاعات و فرهنگ و نیز بخش‌های دولتی عمومی اتفاق افتاده است.  

حتی در بخش تولید نیز امید و نگاه به افزایش اشتغال وجود دارد. آقای گری ناتل، مدیر و رئیس شرکت Ontario’s Gray Tools Canada که در کار تولید آچار و پیچ‌گوشتی است نیز می‌گوید که با وجود مشکلاتی که  هنوز در راه تولید وجود دارد اما چشم‌انداز آینده بسیار روشن و امیدوارکننده است.

شاید بخواهیم بدانیم مهم‌ترین دلیل این امر در چیست؟ پاسخ اینجاست: منابع طبیعی.

آقای ناتل به عنوان مثال با اشاره به معادن طلا در شمال انتاریو، استخراج نفت شنی در البرتا و میدان‌های نفتی هبرون در نیوفوندلند، می‌گوید: «در سرتاسر کشور پروژه‌های متعددی در دست اجراست که به بخش تولید در کشور انگیزه کافی برای رشد می‌دهد.»       

البته در هیچ کجای کانادا بازار کار به قدرت استان ساسکاچوان نبوده که در آن کشف و استخراج معادن پتاس، نفت و اورانیوم سبب شده تا میزان استخدام نیرو به شدت افزایش پیدا کند. در بین شهرهای کانادا نرخ بیکاری شهر رجاینا با ۳.۹ درصد پایین‌ترین نرخ در کشور است.

گرچه در همه‌ جای کانادا هم وضع بر این منوال نبوده است. برای مثال به گزارش بانک Toronto-Dominion در ماه گذشته در استان نیوبرانزویک ۶ هزار و ۶۰۰ شغل از بین رفته که در شش سال گذشته این میزان از کاهش اشتغال در این استان تقریبا بالاترین نرخ بوده است. در حال حاضر سطح مشاغل در این استان پایین‌تر از سال گذشته است. علاوه بر این با توجه به تصمیمات دولت فدرال و دولت‌های استانی در زمینه کاهش هزینه‌ها و جبران کسری بودجه نیز انتظار آن می‌رود که تا حد زیادی از تعداد مشاغل دولتی هم کاسته شود.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar