کبک اولین رییس دولت زن تاریخ خود را انتخاب کرد
05 سپتامبر 2012 - 22:30
بازدید 444
3

نتایج انتخابات سه‌شنبه ۴ سپتامبر ۲۰۱۲ که در ساعات پایانی همان شب اعلام شد نشان داد که این بار، برخلاف انتخابات البرتا و انتاریو در دو سال اخیر، نظرسنجی‌های انجام شده خطای زیادی نداشته‌اند و حزب کبکی به رهبری خانم پالین مروآ با کسب ۵۴ کرسی (۳۱.۹۳ درصد آرا)  از ۱۲۵ کرسی مجلس استان، به […]

ارسال توسط :
پ
پ

نتایج انتخابات سه‌شنبه ۴ سپتامبر ۲۰۱۲ که در ساعات پایانی همان شب اعلام شد نشان داد که این بار، برخلاف انتخابات البرتا و انتاریو در دو سال اخیر، نظرسنجی‌های انجام شده خطای زیادی نداشته‌اند و حزب کبکی به رهبری خانم پالین مروآ با کسب ۵۴ کرسی (۳۱.۹۳ درصد آرا)  از ۱۲۵ کرسی مجلس استان، به عنوان اولین رییس دولت زن در تاریخ کبک به این مقام دست یافت. همچنین این اولین بار در تاریخ حزب کبکی است که تجربه تشکیل دولت اقلیت را خواهد داشت. پیشتر اگر پیروز شده، همواره در قالب دولت اکثریت بوده است. حزب خانم مروآ برای اینکه بتواند دولت اکثریت تشکیل دهد باید حداقل ۶۳ کرسی پارلمان را تصاحب می‌کرد که چنین نشد.

حزب لیبرال که برای ۹ سال پی‌درپی به رهبری ژان شاره قدرت را در این استان در دست داشت در یک رقابت تنگاتنگ و با کسب ۵۰ کرسی (۳۱.۲ درصد آرا) به رتبه دوم و جایگاه مخالف (opposition) رسمی در مجلس دست یافت و حزب تازه تاسیس CAQ با پیروزی در ۱۹ کرسی (۲۷.۰۵ درصد آرا) سوم شد.

امیر خدیر، سیاستمدار ایرانی‌الاصل و یکی از دو سخنگو (رهبر مشترک) حزب همبستگی کبک مجدد انتخاب شد و علاوه بر آن، دیگر سخنگوی حزب، خانم فرانسواز داوید هم موفق شد که به مجلس استان راه یابد که کسب این دو کرسی برای این حزب تندروی چپ‌گرا که تنها کمی بیش از ۶ درصد آرای رای‌دهندگان را کسب کرده بود اهمیت بسیار زیادی دارد.

اما لیبرال‌ها در قماری که شاره با اعلام انتخابات زودرس به آن دست زد و به‌رغم شکستی که خوردند از این نتیجه چندان ناراحت نبودند چرا که نتایج نظرسنجی‌ها در ده روز اخیر از افت جایگاه آنها به رتبه سوم و شکست بسیار فاحش داشت حکایت داشت و کسب تنها ۴ کرسی کمتر از حزب پیروز در مجموع، برای این حزب شکست سنگینی محسوب نمی‌شود؛ به ویژه که اتهامات مختلف به گسترش فساد در میان ارکان این حزب در چند سال اخیر وجهه حزب و رهبریت آن را به شدت خدشه‌دار کرده بود.

پایان سیاسی شاره

شاید به همین دلیل هم شاره تنها رهبری در میان احزاب اصلی کبک بود که سه‌شنبه شب شکست خورد و نتوانست از حوزه انتخابی خود، شربروک که تمام ۲۸ سال گذشته را در آن نمایندگی مجلس فدرال یا استانی را برعهده داشته پیروز شده و به مجلس راه یابد. به همین علت او امروز، چهارشنبه ۵ سپتامبر، از رهبری حزب لیبرال کبک استعفا داد تا فرد دیگری بتواند به جای او نشسته و اعتبار از دست رفته این حزب ریشه‌دار را به آن بازگرداند. به خاطر داشته باشیم که حزب NDP اعلام کرده در انتخابات آینده قطعا نماینده خواهد داد و این، کار را برای حزب لیبرال که تنها حزب مهم فدرالیست کبک (معتقد به پیوستگی کبک به کانادا) در این انتخابات بود دشوار خواهد کرد.

پیروزی خونین

اما شادی برای پیروزی خانم مروآ چندان طولانی نشد. درست در لحظات پایانی سخنرانی پیروزی وی و در حالی که او در حال طرح موضوع استقلال کبک و تشکیل دولت مستقل به عنوان یکی از آرمان‌های حزبش بود مسئولان امنیتی به روی سن رفته و او را با خود به منطقه امن پشت صحنه بردند. لحظاتی بعد وی به روی سن بازگشت و از مخاطبان خواست که آرامش خود را حفظ کنند چون گویا خطری جدی آنها را تهدید نمی‌کند اما در بیرون سالن هوادارن حزب و محل برگزاری جشن و پایکوبی برای این پیروزی، اوضاع دیگری حاکم بود. جایی که یک مرد ۶۲ ساله با دو تفنگ سنگین و مواد آتش‌زا قصد ایجاد کشتار و تخریب داشت و حاصل تیراندازی وی به مرگ یک نفر و زخمی شدن فرد دیگری منجر شد. همین اقدام که مجموعه بررسی‌های پلیس نشان داده که فردی بوده و هیچ ارتباطی بین آن و سایر فعالیت‌های تهدیدآمیز یا تروریستی نبوده نشان داد که بازگشت به شعارهای جدایی‌طلبانه قدیمی در کبک تا چه میزان ظرفیت ایجاد بحران دارد.

خانم مروآ در اولین اقدامات خود همان‌طور که در زمان تبلیغات انتخاباتی قول داده بود، افزایش شهریه‌های دانشجویی را که برای چند ماه کبک را با تظاهرات و بی‌نظمی روبرو ساخته بود و همچنین قانون وابسته به آن را که برگزاری تجمعات مخالف را غیرقانونی می‌دانست لغو کند.

وی پیشتر قول داده بود که در صورت به قدرت رسیدن، در ۱۰۰ روز اول، مواردی چون اصلاحیه قانون ۱۰۱ را که سخت‌گیری‌های بسیار بیشتری در استفاده از زبان فرانسه اعمال می‌کند به جریان بیاندازد و با استفان هارپر در مورد تفویض اختیارات بیشتر خصوصا در مواردی چون جذب مهاجران مذاکره کند. اینها البته در شرایطی بود که وی بتواند به اکثریت پارلمان دست یابد اما هنوز معلوم نیست که با وجود دولت اقلیت کدام‌یک از این موارد همچنان در برنامه کاری وی باقی خواهند ماند و کدام برای آینده بایگانی می‌شوند می‌ماند به ویژه که به احتمال زیاد لیبرال‌ها به چنین قوانینی رای نخواهند داد و او باید به حمایت CAQ و کبک سولیدار امیدوار باشد.

البته اگر همچون زمان فعالیت‌های انتخاباتی، مروآ اصرار زیادی بر اجرایی کردن تصمیماتش در مورد اجبار به استفاده از زبان فرانسه داشته باشد و آنرا در قالب قوانین اصلی چون بودجه به مجلس ببرد، مشخص نیست که آیا احزاب دیگر که قاعدتا علاقه‌ای به تجدید انتخابات ندارند بخواهند به این موارد رای منفی بدهند یا نه. در این موارد باید منتظر آینده ماند.

با این حال، خانم مروآ در نطق پیروزی حدود ۲۰ دقیقه‌ای خود تنها یکی-دو جمله به انگلیسی و آنهم به مخاطبان انگلوفون خود خصوصا در مونترال بیان کرد و به آنها اطمینان داد که از نظر او آنها هم کبکی هستند و از همه حقوق آنها دفاع خواهد شد اما بعید است این افراد این موارد را باور داشته باشند. نتیجه انتخابات نشان می‌دهد که در تمام مناطق انگلیسی‌زبان مونترال، لیبرال‌ها با قاطعیت پیروز شده‌اند و به غیر از یک منطقه، کاندیداهای حزب کبکی حتی نتوانسته‌اند رتبه دوم را کسب کنند و این کاندیداهای CAQ بوده‌اند که دوم شده‌اند. این نشان می‌دهد که اوضاع این حزب در شهر بسیار مهم و استراتژیک مونترال چندان خوب نخواهد بود و رهبر حزب باید تلاش زیادی برای جلب اعتماد کسانی‌که به نوعی در به گردش درآوردن چرخ‌های مالی و اقتصادی استان نقش محوری دارند به خرج دهد.

در مطالب تحلیلی بعدی در مورد تاثیر پیروزی شکننده این حزب بر آینده روابطش با سایر نقاط کانادا و دولت محافظه‌کار خواهیم گفت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar