کبک، سرزمین هم‌زیستی آزاد زوج‌ها
25 اکتبر 2013 - 5:01
بازدید 324
11

برگرفته از نشریه دووار، روزنامه فرانسه زبان روشنفکران کبک وقوع تغییرات تقریبا در تمام خانواده های کانادایی قابل مشاهده است. اگرچه هنوز اکثریت با زوج هایی است که ترجیح داده اند ازدواج کنند ولی روز به روز شاهد بالارفتن آمار زوج های آزاد یا خانواده های تک والدین هستیم. معمولا از هر پنج خانواده تک […]

ارسال توسط :
پ
پ

برگرفته از نشریه دووار، روزنامه فرانسه زبان روشنفکران کبک

وقوع تغییرات تقریبا در تمام خانواده های کانادایی قابل مشاهده است. اگرچه هنوز اکثریت با زوج هایی است که ترجیح داده اند ازدواج کنند ولی روز به روز شاهد بالارفتن آمار زوج های آزاد یا خانواده های تک والدین هستیم. معمولا از هر پنج خانواده تک والدین، چهار تای آنها توسط زنها اداره می شد. اما به نظر می رسد که هرچه می گذرد بیشتر شاهد حضور پدرهای تنها هستیم. از دهسال گذشته تا کنون تعداد پدرهایی که به تنهایی اقدام به نگهداری از فرزندانشان کرده اند ۱۴.۶% افزایش داشته است.

کلود ییل می گوید که اگرچه رشد بالای خانواده های تک والدین قابل توجه است اما در کنار آن زوج هایی هم هستند که ترجیح می دهند با بچه هایی که از ازدواج های قبلی خود دارند زندگی عاشقانه جدیدی را شروع کنند. این مدل جدید هم زیستی در بیست سال گذشته پنج برابر ازدواج رشد داشته است. آن زمان ۸۰% زوج ها ازدواج کرده بودند و فقط ۷% با هم بدون قرارداد ازدواج زندگی می کردند.

پدیده هم زیستی بدون امضای ازدواج رسمی فقط مختص جوان ها نیست بلکه شامل همه گروه های سنی می شود. در پنج سال گذشته آمار افراد چهل سال به بالایی  که تصمیم به هم زیستی آزاد بدون ازدواج گرفته اند افزایش قابل توجهی پیدا کرده است و در میان ۶۰ تا ۶۴ ساله ها به مرز ۷۷.۱% رسیده است.

نه تنها شکل خانواده هایی کانادایی تغییر پیدا کرده بلکه اندازه آنها نیز آب رفته است و تعداد افرادی که تنها زندگی می کنند ۱۱.۸% افزایش داشته است. امروزه یک چهارم خانواده های کانادایی و یک سوم خانواده های کبکی تک نفره هستند! به تعداد زوج های بدون فرزند نیز ۱۱.۲% افزوده شده است.

مرکز آمار کانادا حساب کرده است که ۴۲.۷% زوج های امروزی بدون بچه هستند. همچنین افراد در مقایسه با گذشته دیرتر بچه دار می شوند و تمایل به داشتن فرزندان کمتری دارند. اینها همه با دو دهه قبل بسیار متفاوت است. امروزه به نسبت گذشته افراد بیشتری تنها زندگی می کنند. به زحمت ۱۸% جوان های ۲۰-۲۴ ساله زندگی مشترک را تجربه کرده اند و این تعداد ۱۰% کمتر از بیست سال قبل است همچنین فقط ۴۸% ۲۵-۲۹ ساله ها امروزه با هم زندگی می کنند در حالی که این تعداد قبلا %۶۲.۵ بود.

متن کامل را در این صفحه از وبسایت پرنیان ببینید و یا در این صفحات از نسخه دیجیتالی پرنیان ۱۳ تورق کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar