کارفرمایان از ما چه می‌خواهند؟ قسمت سوم
05 فوریه 2013 - 6:57
بازدید 403
11

یادآوری: متن کامل این نوشتار که در این وبسایت در چند قسمت منتشر خواهد شد، پیشتر در شماره دهم نشریه پرنیان کانادا منعکس شده است. وقتی برای یافتن شغل در کانادا اقدام می‌نمایید عبارت «داشتن تجربه کار کانادایی مرتبط» زیاد به گوشتان می‌رسد. تازه‌واردین با چالش‌های دیگری از قبیل داشتن مدرک تحصیلی غیرکانادایی، عدم آشنایی […]

ارسال توسط :
پ
پ

یادآوری: متن کامل این نوشتار که در این وبسایت در چند قسمت منتشر خواهد شد، پیشتر در شماره دهم نشریه پرنیان کانادا منعکس شده است.

وقتی برای یافتن شغل در کانادا اقدام می‌نمایید عبارت «داشتن تجربه کار کانادایی مرتبط» زیاد به گوشتان می‌رسد. تازه‌واردین با چالش‌های دیگری از قبیل داشتن مدرک تحصیلی غیرکانادایی، عدم آشنایی با فرهنگ کار کانادایی، داشتن مشکلات در برقراری موثر ارتباط با ارباب رجوع و همکاران نیز مواجه هستند.

نشریه Canadian immigrant در مجموعه مطالبی با عنوان «کارفرمایان چه می‌خواهند؟» پای صحبت افراد مختلفی مانند مدیران منابع انسانی یا مدیران ارشد کارگزینی، که مستقیماً دست‌اندرکار یافتن افراد مستعد جهت استخدام در شرکت‌هایشان هستند، نشسته تا از این طریق از بینش و تفکر این افراد در مورد آن‌دسته از مسائلی که بر استخدام تازه‌واردین موثر هستند آگاه شود و مخاطبانش را نیز آگاه سازد. پرنیان به دلیل اهمیت این موضوع، دو قسمت از این مباحث را ترجمه و در این پرونده به رویت شما می‌رساند. بخش اول از اولین مصاحبه در اینجا و بخش دوم در اینجا منعکس شده‌اند. هر دو بخش قبلی مربوط به مصاحبه اول بودند.

در گفتگوی دوم، نشریه پای صحبت آوانیدرا آتاکوری، مدیر اجرایی و فنی شرکت نایتریک Nytric، پیشرو در صنعت IT که در منطقه می‌سی‌ساگا واقع شده، نشسته تا در خصوص روش‌های استخدامی آن شرکت از وی جویا شود. از آنجا که ماهیت فعالیت‌های این شرکت با بسیاری از شرکت‌های دیگر متفاوت است دیدگاه‌های مدیر امور استخدامی آن می‌تواند تصویری متمایز و تکمیل کننده از بحث ارائه دهد.

آتاکوری می‌گوید: «مهم نیست که افراد از کجا آمده‌اند، ما بهترین و درخشان‌ترینشان را استخدام می‌کنیم.» شاید رویکرد وی وقتی پای استخدام مهاجر نخبه به میان می‌آید، از آن‌جا که خودش نیز از هندوستان به کانادا مهاجرت کرده و توانسته یک بیزینس جمع و جور و موفق را به‌رغم تمام نابرابری‌ها ایجاد نماید بیشتر حالت آینده‌نگرانه به خود می‌گیرد.

شما به دنبال چه مهارت‌هایی در کارمندانتان اعم از نیروی کار ماهر آموزش‌دیده خارجی یا نیروی کار کانادایی هستید؟

ما خودمان را یک شرکت تجاری در زمینه تکنولوژی می‌نامیم. فعالیت ما در زمینه تکنولوژی‌های پیشرفته high tech بوده و با فعالیت‌های زیادی مانند الکترونیک، توسعه مهندسی و فعالیت‌های توسعه‌ای و تحقیقاتی در ارتباط هستیم. بنابراین ما همواره در پی یافتن افرادی هستیم که در زمینه سخت‌افزار، نرم‌افزار و مهندسی مکانیک متبحر باشند- افرادی که به واقع در امر ابداع و توسعه دارای تجربه‌ای دیرینه ‌باشند. ما همچنین به‌دنبال افرادی هستیم که خود را وقف کار کرده و حاضر باشند روی کاری که انجام می‌دهند سرمایه‌گذاری نمایند. مدل بیزینس ما کمی متفاوت با دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری است. ما در هر پروژه در واقع سرمایه‌امان را با زمان و دیگر منابع تولیدی تلفیق می‌کنیم، بنابراین ما به دنبال افرادی هستیم که انگیزه بالایی داشته باشند.

وقتی به دنبال یک استعداد هستید، تجربه کار کانادایی تا چه میزان برایتان اهمیت دارد؟

مطلقاً هیچ! به نظر من مفهوم تجربه کار کانادایی کاملاً احمقانه است. چرا باید شخصی که تازه از دانشگاه تورنتو فارغ‌التحصیل شده را با  شخص دیگری که دارای سال‌ها تجربه کار در همان زمینه کاری مورد نیاز من است مقایسه کنم؟ نمی‌توان گفت چنانچه آنها در کانادا کار نکرده باشند کلیدی‌ترین شرط مورد نیاز برای داشتن خلاقیت که همانا «مهارت حل مسائل» است را ندارند. من فکر می‌کنم بعضی از شرکت‌ها نداشتن تجربه کار کانادایی را بهانه می‌کنند چون در اصل در شکار استعدادهای واقعی تنبل هستند. به استثناء مشاغلی که پیش‌نیازشان به‌روز کردن اطلاعات در زمینه قوانین و مقررات مربوطه در کاناداست، در بقیه موارد درخواست تجربه کار کانادایی منطقی به ‌نظر نمی‌رسد. از همه اینها گذشته، به عنوان مثال ریاضیات در کانادا همان‌گونه‌ای تدریس می‌شود که در هند می‌شود.

زبان و مهارت‌های محاوره‌ای به هنگام استخدام مهاجرین امری مهم و اساسی به‌نظر می‌رسد. برداشت شما در این زمینه چیست؟

من استخدام فردی با مهارت‌های ضعیف انگلیسی و بدون تجربه کار کانادایی را به فردی که داشتن شغل در نایتریک برایش در حکم میانبری برای رسیدن اهداف دیگر است، ترجیح می‌دهم. البته ما نیز به‌دنبال حداقل سطح مهارت‌های ارتباطی هستیم. همه ما اصطلاحاتی که در فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف برای تایید نکته‌ای یا گفتن «بله» استفاده می‌شود را می‌دانیم، اما جدای از آن، افرادی که برای کار به ما می‌پیوندند باید تلاششان را برای یادگیری اصول ابتدایی مکالمه به‌کار بندند و نباید کار ما را زیاد کنند. آنها مجبور نیستند خیلی روان و سلیس صحبت کنند گرچه کسانی را می‌شناسم که ۱۵ سال است در کانادا زندگی می‌کنند و هنوز سلیس صحبت نمی‌کنند.

مراحل استخدام در شرکت نایتریک به چه صورتی است؟

ما در شروع یک مکالمه اولیه داریم که در آن سطح مهارت‌های ابتدایی متقاضی را از جمله توانایی خواندن و نوشتن و برقراری ارتباط می‌سنجیم، بعد مصاحبه تلفنی انجام می‌دهیم و در مرحله بعدی مصاحبه حضوری به‌عمل آورده و نهایتاً مصاحبه‌های گروهی که در آن‌جا داشتن مهارت‌هایی مانند «توانایی حل مسائل» ارزیابی می‌شوند. همچنین پیشینه تحصیلی فرد نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد تا از مناسب بودن فرد متقاضی برای شغل مورد نظر اطمینان کسب نماییم. در نهایت مصاحبه‌ای برای بررسی جزییات در حضور مدیران گروه و مدیران تولید صورت می‌پذیرد و در این‌جاست که آنها شخص را در موقعیت‌های متفاوت کاری قرار می‌دهند تا عکس‌العمل وی را بسنجند.

چه زمانی جواب برای متقاضی شغل مطلقاً منفی است؟

به قول معروف برای رسیدن به هرچیزی به سرنخ نیاز داریم. من با افرادی مواجه شده‌ام که حتی یک‌بار هم وب‌سایت شرکتی که برای آن تقاضای کار کرده‌اند را چک نکرده‌اند. آنها حتی نمی‌دانستند رزومه‌اشان را برای چه کسی فرستاده‌اند. این روزها رقابت بسیار زیاد است بنابراین چنین اشتباهاتی قابل جبران نخواهند بود. دومین نکته این است که افراد در مورد قابلیت‌هایشان صادق باشند. من افرادی را داشته‌ام که آمده و می‌گفتند که «من از عهده این کار برمی‌آیم» و من می‌دانستم که آنها نمی‌توانند. هر فرد باید این اعتماد به نفس را داشته باشد که در صورتی که قادر به انجام کاری و یا مناسب آن نیست به آن اعتراف نماید. بدترین چیز برای مهاجرین مستاصل شدن و اخراج شدن از کار است و اینها بدترین تاثیر را برای استخدام در شغل بعدی خواهند داشت. من از افرادی که می‌گویند ‌«من آن کسی نیستم که شما به‌دنبالش می‌گردید»، «من نمی‌توانم این کار را انجام دهم» یا «علاقه‌مند به این کار نیستم» قدردانی می‌کنم.

راه مطمئن برای گرفتن نمره خوب از شما در یک مصاحبه شغلی چیست؟

من عاشق این هستم که متقاضی مرا در حین مصاحبه درگیر بحث کرده و به چالش بکشد. زمانی که متقاضی به من می‌گوید «من وب‌سایت شما را چک کرده‌ام و دیده‌ام که چطور فلان مشکل را حل کرده‌اید. واقعا چطور این کار را انجام دادید؟» من به این نتیجه می‌رسم که او می‌داند ما چه می‌کنیم و علاقه‌مند به کار کردن با ماست.

دوم این‌که مثال‌های ملموس از کار قبلی‌اش به من ارائه دهد. به عنوان مثال اگر چیزی را طراحی کرده و یا روی پروژه‌ای کار کرده‌اید آن را در پورتفلیوی خود قرار داده و همراه خود بیاورید. با این کار شما به صورت عینی دستاوردهایتان را به شخص مصاحبه‌کننده ارائه می‌دهید که بسیار اهمیت دارد.

مهم‌ترین نکات برای فردی که متقاضی کار در شرکت نایتریک است چیست؟

مهم‌ترین راهنمایی من این است که فرد پشتکار داشته باشد. ما آگهی‌های شغلی را به صورت معمول و در وب‌سایت‌ها و بنگاه‌های کاریابی قرار می‌دهیم اما در عین حال خیلی‌ها بعد از این‌که مشخصات تماسی من را پیدا می‌کنند رزومه‌اشان را برای من ایمیل می‌کنند. من همیشه از دریافت تقاضاهای ناخواسته استقبال می‌کنم. من تمام آنها را به دقت مطالعه می‌کنم چرا که ممکن است در میان آنها کاندیدای مورد نظر ما قرار داشته باشد. در خیلی مواقع حتی وقتی سمت شغلی خالی وجود ندارد من افراد مناسب را در خاطرم نگه داشته و در موقع مناسب با آنها تماس می‌گیرم. من اعتقاد دارم که امروزه ما باید به‌صورتی خلاقانه به دنبال نخبگان و استعدادها برویم. در مقابل، ما انتظار داریم که افراد جویای کار با پیگیری و ابتکار عمل ما را تشویق به استخدامشان نمایند. ما همچنین برای افرادی که حاضرند به مدت سه ماه و به‌صورت رایگان برای ما کار کنند نیز امتیازاتی قائل می‌شویم زیرا آنها مایل به حل مشکلات ما و یافتن راه حل برای آنها هستند. ما مایل به ایجاد دغدغه‌ای بی‌مورد برای خود با اضافه‌کردن یک فرد به گروهمان نیستیم، اما بعضی اوقات این کار به دردسرش می‌ارزد!

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar