کارفرماها فکر می‌کنند کدام بخش‌های رزومه شما دروغ است
09 می 2013 - 3:45
بازدید 383
10

یادآوری: منبع این مطلب وبسایت ورکوپلیس است. با هم روراست باشیم. آیا همه آنچه در رزومه خود گفته اید عین حقیقت است؟ خیلی از کارفرماها این طور فکر نمی کنند. آنها هر روز بیش از پیش نسبت به ادعاهای افراد درباره مهارت ها و سوابق کاری اشان مشکوک می شوند. در واقع در نظرسنجی ای […]

ارسال توسط :
پ
پ

یادآوری: منبع این مطلب وبسایت ورکوپلیس است.

با هم روراست باشیم. آیا همه آنچه در رزومه خود گفته اید عین حقیقت است؟

خیلی از کارفرماها این طور فکر نمی کنند. آنها هر روز بیش از پیش نسبت به ادعاهای افراد درباره مهارت ها و سوابق کاری اشان مشکوک می شوند. در واقع در نظرسنجی ای که شرکت استخدامی Employment Office انجام داده، مشخص شده که بیش از ۸۰ درصد از کارفرمایان بر این باورند که متقاضیان در پروفایل LinkedIn خود دروغ گفته اند.

ازمیان ۳۰۰ مدیر استخدام و صاحبان بیزینسی که در این نظرسنجی شرکت کرده اند، نظر ۶۷ درصد این بوده که متقاضیان در مورد سوابق شغلی و مسئولیت های خود دروغ می گویند. از دیگر حوزه هایی که به نظر آنها بیشترین اغراق در آنها اتفاق می افتد تاریخ آخرین اشتغال، تحصیلات و مدارک دقیق افراد است. 

آقای تئودور مارسدن، مدیر شرکت Employment Office در این باره می گوید: «در LinkedIn هم همان اتفاقاتی می افتد که در زندگی روزمره می افتد. بالاخره آنچه واقعیت نیست در مرحله ای افشا می شود. بهترین کار این است که تصویری که از خود می سازید با اطلاعات حقیقی همراه باشد تا به این ترتیب وقتی همکاران و آشنایتان می بینند که شما در مواردی دروغ گفته اید یا بزرگ نمایی بیش از اندازه کرده اید، خدشه ای به شهرتتان وارد نشود.»

به همین دلیل ما از آن دسته از اعضای Workopolis ، که در کار استخدام نیرو یا عضو منابع انسانی بودند، پرسیدیم که بیشترین عدم صداقت ها، بزرگ نمایی ها و دروغ های مصلحتی در چه بخش هایی از رزومه افراد اتفاق می افتد که پاسخ آنها این بود:

تحصیلات– در نظرسنجی انجام شده از مدیران منابع انسانی گفته شده بود که خیلی از افراد که حتی به تازگی تحصیل در رشته ای را شروع کرده اند خود را در رزومه فارغ التحصیل آن رشته و یا دارای مدرک لیسانس معرفی می کنند.

تاریخ اشتغال – افراد معمولا در مورد تاریخ آخرین اشتغال خود کمی اغراق را چاشنی می کنند تا یا اهمیت نقش خود را کمی بیشتر نشان دهند یا این که فاصله مدت بی کاری خود را بین دو شغل کوتاه تر از آنچه که بوده نشان دهند.    

مهارت در زبان دوم– کاندیداهایی که در زبان دوم توانایی مکالمه دارند خود را دارای مهارت صحبت عالی یا در حد Native معرفی می کنند. این موضوع معمولا در مورد افرادی که مهارت های زبان فرانسه اشان در حد دبیرستان های کانادا است و برای یک کار دوزبانه تقاضا می دهند مصداق پیدا می کند. اما این قدر زبان دانستن کافی نیست.

عنوان های شغلی – افراد معمولا عنوان های شغلی اشان را کمی دست کاری می کنند تا یا با آن چیزی که در نظر دارند به آن برسند هماهنگ تر باشد یا این عنوان بهتر بتواند کاری را که انجام می داده اند معرفی کند زیرا فکر می کنند عنوانی که داشته اند آن قدر که باید برای کارفرمای آتی اشان جذابیت ندارد.

مهارت های فنی– این دروغ بدترین دروغ ها است زیرا کم تر از دیگران امکان دریافت صحت و سقم آن وجود دارد. احتمالا هیچ شماره ای نیست که یک کارفرما بتواند با آن تماس بگیرد و بفهمد که شما واقعا HTM۵ می دانید یا نه. هرچند وقتی که برای کاری استخدام بشوید که در آن باید این مهارت را داشته باشید، کارتان به بن بست می خورد.

 

دروغ های افراد در رزومه چطور افشا می شود؟

به رغم این که هر روزه کمپانی ها بیش از گذشته در مورد دادن اطلاعات به تماس گیرندگان سختگیری می کنند و سیاست های تازه ای را در این مورد وضع می نمایند، اما همچنان برخی جزییات اصلی را تایید می کنند که از جمله این موارد عنوان شغلی، مدت زمان اشتغال و میزان حقوق دریافتی شماست. (به گفته استخدام کنندگان یکی دیگر از دروغ هایی که افراد می گویند بالا بردن میزان دستمزد است. اما از آنجایی که این مورد در رزومه ذکر نمی شود، من آن را در این فهرست لحاظ نکردم.)

پس به رغم این که ممکن است وسوسه شوید تا برای نشان دادن تصویر بهتری از خود به کارفرمای جدید یا دست بالا داشتن در رقابت شغلی، درباره مهارت ها و تجربیاتتان کمی در رزومه یا در پروفایل LinkedIn خود دروغ بگویید، این را بدانید که این کار اصلا ارزشش را ندارد. حتی یک تلفن کوتاه به کارفرمای کاملا تودار قبلی شما هم می تواند بزرگ ترین دروغ هایتان را نقش بر آب کند. و بزرگ نمایی در مورد مهارت فنی یا زبانی، که ادعایش را کرده اید اما واقعا مجهز به آن نیستید، در هنگام کار خیلی زود آشکار خواهد شد.    

شاید نخواهید در راه به دست آوردن یک شغل در مورد مهارت ها و توانایی هایتان دروغ بگویید. اما شاید بد نباشد که در مورد چیزهایی که هیچ ربطی به کار و قابلت هایتان نداشته کمی دروغ بگویید که شاید بتواند به کار استخدام شدنتان هم بیاید. این هم بعضی از این دروغ ها:

من هیچ وقت آنجا کار نکرده ام. خیلی خوب. هیچ وقت دقیقا این حرف را نزنید. اما اگر در جایی کار کرده اید که پایان خوبی نداشته و این موضوع می تواند به ضرر موقعیت آینده شما تمام شود (مثلا به هر دلیلی اخراج شده اید یا مدت کارتان خیلی کوتاه بوده و غیره) فقط بهتر است که در رزومه اتان هیچ اسمی از آن کار نبرید. فقط از مشاغل مرتبطی که در آنها تجربه کسب کرده اید و به درد کارفرمای فعلی هم می خورد نام ببرید. رزومه شما مدرکی است که باید شما را بهتر عرضه کند نه این که فهرست کاملی باشد از هرچه کرده اید.

رییس قبلی من بهترین رییس بود و کل تیم هم عالی بودند. هیچ کس نیست که همه آدم ها را دوست داشته باشد و بعصی از روسا هم واقعا وحشتناکند. اما حتی اگر حق با شما بوده و همکارانتان هم یک عده آدم مزخرف بوده اند، گفتن این حرف شانس استخدامتان را کم می کند. خیلی مهم است که کارفرما شما را عضوی از یک  گروه با رفتاری دوستانه و مثبت ببیند. با گلایه از رییس قبلی، از شما تصویر یک فرد معترض در ذهن کارفرمای جدید ساخته می شود و این پرسش در ذهن او شکل می گیرد که در مورد خود او قرار است چه بگویید.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید. 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar