چگونه یک جویای کار شانس خود را برای کاریابی کاهش می‌دهد
10 سپتامبر 2012 - 15:00
بازدید 362
7

شرکت بین‌المللی استخدام نیرو به نام Michael Page در نظرسنجی و بررسی تازه‌ای که در مورد ۱۰۰۰ نفر جویای کار انجام داده به رایج‌ترین اشتباهاتی که این افراد مرتکب می‌شوند و به همان دلایل شانس کاریابی خود را از دست می‌دهند اشاره کرده است. به‌رغم رقابتی بودن فضای بازار کار، بسیاری از این افراد نیز […]

ارسال توسط :
پ
پ

شرکت بین‌المللی استخدام نیرو به نام Michael Page در نظرسنجی و بررسی تازه‌ای که در مورد ۱۰۰۰ نفر جویای کار انجام داده به رایج‌ترین اشتباهاتی که این افراد مرتکب می‌شوند و به همان دلایل شانس کاریابی خود را از دست می‌دهند اشاره کرده است. به‌رغم رقابتی بودن فضای بازار کار، بسیاری از این افراد نیز تصدیق می‌کنند که هنوز هم آن‌چنان که باید برای مصاحبه‌های شغلی آمادگی ندارند.   

در این نظرسنجی فقط یک نفر از هر چهار نفر (حدود ۲۷ درصد) از این کاندیداها زمانی را برای بررسی سوالات مصاحبه و آماده‌سازی پاسخ‌های خود صرف کرده بودند.

نتایج نشان می‌داد که حدود ۴۰ درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی در مصاحبه بیش از هر چیز دیگر به تاثیر مثبت روی مصاحبه‌کننده در نخستین برخورد یا به عبارتی first impression توجه داشته‌اند و به همین دلیل هم بیشتر زمان آمادگی خود را در این نگرانی صرف کرده بودند که چه ظاهری داشته باشند و چه لباسی باید بپوشند. ۲۶ درصد از پاسخ‌دهندگان هم گفته بودند که برای کسب راهنمایی‌های لازم در زمینه مصاحبه شغلی هیچ زمانی صرف نکرده‌اند.

آقای دین بال، سخنگوی شرکت Michael Page در این مورد گفت: « تاثیر مثبت روی مصاحبه‌کننده در نخستین برخورد (همان دقیقه اول) بسیار اهمیت دارد پس حتما باید برایش وقت صرف کرد. البته اغلب مصاحبه‌ها حدود یک‌ ساعتی طول می‌کشد و به همین دلیل هم مصاحبه‌شونده باید خود را برای ۵۹ دقیقه باقیمانده مصاحبه هم آماده کند.»

بعد از موضوع «تاثیر مثبت روی مصاحبه‌کننده در نخستین برخورد»، دومین چیزی که ذهن مصاحبه‌شونده‌ها را مشغول می‌کرده امکان طرح سوال‌های انحرافی یا off-the-wall question از سوی مصاحبه‌کننده است. سوالاتی مثل «چرا ورودی غارهای انسان‌های اولیه گرد بوده نه مربع؟» یا «دورتا دور سکه ۲۵ سنتی چند خط برجسته هست؟»  یا سوالاتی از این دست.

آقای دین بال خاطرنشان کرد: «البته کاملا قابل درک است که برخی از سوالات عجیب و غریب که در مصاحبه‌ها مطرح می‌شوند افراد را دلسرد می‌کنند اما واقعیت این است که این روزها این سوالات رواج زیادی در جلسات مصاحبه یافته‌اند و لازم است که افراد مصاحبه‌شونده برای مواجهه و پاسخگویی به آنها خود را آماده کرده باشند.»

وی به افراد توصیه کرد: «مصاحبه‌شونده باید به این‌گونه سوالات به مثابه فرصتی برای موفقیت خود فکر کند زیرا اگر بتواند خوب به آنها پاسخ دهد، شانس خود را برای موفقیت افزایش داده است. در واقع پاسخ به این سوالات فرصتی است برای نمایش دقت، خلاقیت، نحوه بکارگیری منطق و میزان حس طنز در پاسخ‌دهنده.» واقعیت این است که دادن پاسخ صحیح به این پرسش‌ها نیست که اهمیت دارد (اگر اصلا پاسخ درستی برای این پرسش‌ها وجود داشته باشد)، مهم این است که نشان دهید می‌توانید مستقل فکر کنید و وقتی سوالات غیرمنتظره از شما پرسیده می‌شود آرامش خود را حفظ می‌کنید.

منبع:   Job candidates failing to prepare beyond first impressions     

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar