چهره های برجسته و مشهور کانادا-قسمت دوم
30 نوامبر 2011 - 9:34
بازدید 242
6

علی شریفیان زنان و مردان بزرگ کانادا چه کسانی هستند؟ روبرتا بوندار:         – ۱۹۴۵ نامدارترین زن فضانورد كانادا، روبرتا بوندار اولین نورولوژیستی است كه به فضا سفر كرده است. ژنرال سر آرتور كوری: ۱۹۳۳ــ۱۸۷۵ اولین فرمانده نیروهای نظامی كانادا در جنگ جهانی اول: فرماندهی كه در یكصد روز آخر جنگ بزرگ با قدرت فرماندهی خود […]

ارسال توسط :
پ
پ

علی شریفیان

زنان و مردان بزرگ کانادا چه کسانی هستند؟

روبرتا بوندار:         – ۱۹۴۵

نامدارترین زن فضانورد كانادا، روبرتا بوندار اولین نورولوژیستی است كه به فضا سفر كرده است.

ژنرال سر آرتور كوری: ۱۹۳۳ــ۱۸۷۵

اولین فرمانده نیروهای نظامی كانادا در جنگ جهانی اول: فرماندهی كه در یكصد روز آخر جنگ بزرگ با قدرت فرماندهی خود با دادن كمترین تلفات از نیروهای كانادایی نقشی بزرگ در پیروزی متفقین علیه متحدین به رهبری آلمان را بازی كرد. وی از چهره های نامدار تاریخ و ارتش كاناداست.

جان دایفن بیكر: ۱۹۷۹ــ۱۸۹۵

این سیاستمدار مردمی یكی از كوشاگرانی بود كه در تمام دوران فعالیت هایش به عنوان یك سیاستمدار  و دوره ای به عنوان نخست وزیر،علیه تبعیض نژادی مبارزه كرد و به موفقیتهای بسیاری به نفع مردم كانادا دست یافت. نمودار حقوق شهروندان كانادا دست آوردی است كه یكی از كوشاگران آن جان دایفن بیكر بوده است.

سلین دیون:             – ۱۹۶۸

ابر ستاره بزرگ موسیقی پاپ جهان، چهاردهمین و كوچكترین فرزند پدر و مادری كبكی كه اكنون میلیونها طرفدار در جهان دارد و آوازش هایش در تمام جهان به گوش مردم میرسد. موفقیت بزرگ سلین دیون به سبب كوششهای فراوان و مداوم این خواننده بزرگ به دست آمده است. وی پیش از اینكه به شهرت جهانی برسد، از خردسالی برای سالها هر روزه بر روی صدای خود كار كرده و همینطور به یادگیری موسیقی و سولفژ (نت خوانی) مشغول بوده است.

مایكل. جی. فاكس :         – ۱۹۶۱

این بازیگر كه در ادمونتون به دنیا آمده با چهره شیرین خود ستاره شوهای تلویزیونی چون Family Tie و فیلمهایی چون "برگشت به آینده"  Back to Future بوده است. مایكل. جی. فاكس به علت ابتلا به بیماری پاركینسون در سال ۱۹۹۰ مجبور به رها كردن كار بازیگری شد. او اكنون یكی از كوشاگران پیدا كردن درمانی برای بیماری اسرارآمیز پاركینسون است. مایكل. جی. فاكس بنیادی به این منظور بنا كرده  كه تاكنون تلاشهای چشمگیری در كمك به بیماران مبتلا به پاركینسون داشته است.

شیلا فریزر:             – ۱۹۵۰

اولین زنی كه در كانادا به مقام بازرس كل كشور رسیده است. شیلا فریزر در سال ۲۰۰۱ به این مقام رسید و تا بهار ۲۰۱۱ در مقام بازرس کل کشور کار کرد. خانم فریزر در طول خدمتش، به دلیل مدیریت عالی و شیوه كار مسئولانه خود شهرتی فراوان به دست آورد. همگان در كانادا شیلا فریزر را به عنوان یك بازرس كل عادل و در عین حال سخت گیر میشناسند. .

تیم هورتون: ۱۹۷۴ــ۱۹۳۰

بازیگر هاكی. تیم هورتون یكی از مستحكم ترین بازیگران دفاعی هاكی بوده كه از درگیری و كتك كاری روی یخ به شدت خودداری كرده است. با این وجود وی به عنوان قابل اطمینان ترین بازیگر دفاعی در تاریخ هاكی كانادا شهرت پیدا كرده است. تیم هورتون در سال ۱۹۶۴ نام پرافتخار خود را به كافه های زنجیره ای قهوه و شیرینی فروشی كه اكنون در سراسر كانادا شعبه دارد، سپرد. تیم هورتون در سال ۱۹۷۴ به علت مبتلا شدن به سرطان درگذشت.

ویلیام لیون مك كنزی كینگ: ۱۹۵۰ــ۱۸۷۴

سیاستمدار و نخست وزیر فقید كانادا، نخست وزیری كه در دوره ی صدارت خود مزایایی چون حق فرزند، ولفر (كمك مالی رفاهی اجتماعی) و بیمه بیكاری را به مردم كانادا عرضه كرد و با تصویب قوانین لازمه، این مزایای رفاهی مهم اقتصادی را لازم الاجرا كرد و از همه مهمتر در زمان جنگ جهانی دوم در دوره ای بسیار بحرانی رهبری كانادا را برعهده داشت و آن را با كاردانی تحسین برانگیزی به انجام رساند.

سر ویلیام لوریه: ۱۹۱۹ــ۱۸۴۱

هفتمین نخست وزیر كانادا  (۱۹۱۱ – ۱۸۹۶ ) از اولین نخست وزیران فرانسه زبان کانادا و سیاستمداری  كه در نزدیك كردن كانادایی های فرانسه زبان و انگلیسی تباران نقشی بسیار مهم را ایفا كرد و این امر برای اتحاد كانادا و قدرت بخشیدن به كنفدراسیون كانادا كاری تاریخی و بنیادی بوده است.

رنه لوك: ۱۹۸۷ــ۱۹۲۲

نخست وزیر فقید كبك. رنه لوك همانگونه درباره كبك سخن میگفت كه ادیت پیاف درباره ی رمانتیسیسم  فرانسوی ها و فرانسه  آواز خواند. رنه لوك با روزنامه نگاری و كار در رادیو آغاز كرد و سپس وارد كار سیاست شد. این نخست وزیر بزرگ كبك پایه گذار "پارتی كبكوا" (حزب كبكی) هاست. در تمام طول دوران كار سیاسی خود هم نزد طرفدارانش و هم آنها كه با او و آرمانهای او برای كبك مخالف بودند، احترام و اعتبار بسیار داشت. هنوز هم به عنوان برجسته ترین سیاستمدار كبك و كانادا از وی یاد میشود.

سر ویلیام ادموند لوگان: ۱۸۷۵ــ۱۷۹۸

زمین شناس. اولین دانشمند زمین شناسی كه با كوششهای بسیار اولین نقشه های زمین شناسی كانادا را طرح ریخت و به انجام رساند كه تا به امروز به عنوان نقشه هایی قابل اعتماد و مورد استفاده طرحهای زمین شناسی در كانادا مورد استفاده قرار میگیرند.                                                                                                            

اگنس مك فیل: ۱۹۵۹ــ ۱۸۹۰

اولین زنی كه در سال ۱۹۲۱ به نمایندگی مجلس انتخاب گردید. دست آوردی كه پیش از این زن شجاع و فرهیخته غیرممكن مینمود اما اكنون شمار قابل توجهی از نمایندگان مجلس كانادا را زنان تشكیل میدهند و علاوه بر نمایندگی مجلس زنان تا مقام وزارت و حتی نخست وزیری هم رسیده اند.

پرستون مانینگ:              ۱۹۴۲       

بنیانگذار حزب رفرم، حزبی كه در غرب به همت این سیاستمدار آغاز به كار كرد و پس از آن به الاینس كانادا تبدیل شد و اكنون در تركیب خود با حزب محافظه كاران پیشرو سابق، حزب محافظه كار كانادا را ساخته است. حزبی كه صدای غرب میانه و غرب كاناداست.

نیلی مك كلونگ: ۱۹۵۱ــ۱۸۷۳

وی یكی از زنانی بود كه با كوشش های خود موفق شد در سال ۱۹۱۶ حق رای دادن را برای زنان كانادا به دست آورد. نیلی مك كلونگ سپس به عنوان نماینده وارد مجلس قانونگذاری آلبرتا شد و در راه دفاع از حقوق زنان به عنوان یك كوشاگر اجتماعی و همینطور سیاستمدار فعالیتهای چشمگیری انجام داد و تا آخر عمر به عنوان یك فعال مدافع حقوق زنان و جایگاه آنها در اجتماع، از كوشش دست برنداشت. وی یكی از چهره های درخشان زنان در تاریخ كاناداست.

ادامه دارد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar