چهره‌های برجسته و مشهور کانادا- قسمت اول
26 اکتبر 2011 - 21:53
بازدید 278
6

علی شریفیان آیا می‌دانید مخترح تلفن و کاشف "انسولین" کانادایی هستند؟ آیا میدانید لئونارد کوهن، جیم کری، برایان آدامز، سلین دیون و جیمز کامرون، کارگردان فیلم‌های "تایتانیک" و "اوتار"، هنرمندان مشهور امروز جهان، کانادایی هستند؟ زنان و مردان بزرگ کانادا چه کسانی هستند؟ كانادا كشوری با تاریخ چند صد ساله است. مردمی كه در كانادا […]

ارسال توسط :
پ
پ

علی شریفیان

آیا می‌دانید مخترح تلفن و کاشف "انسولین" کانادایی هستند؟ آیا میدانید لئونارد کوهن، جیم کری، برایان آدامز، سلین دیون و جیمز کامرون، کارگردان فیلم‌های "تایتانیک" و "اوتار"، هنرمندان مشهور امروز جهان، کانادایی هستند؟ زنان و مردان بزرگ کانادا چه کسانی هستند؟

كانادا كشوری با تاریخ چند صد ساله است. مردمی كه در كانادا زندگی می‌كنند، در کنار اقوام بومی و سرخپوستان آن، همگی مهاجر و یا نسل‌های ششم، پنجم، چهارم و… اول مهاجران هستند. این كشور كه بعد از روسیه، پهناورترین كشور جهان است و در تاریخ كوتاه خود در جایگاه ویژه‌ای در جهان قرار گرفته است. این جایگاه به یاری مردم این كشور به دست آمده است. مردمی که توانسته‌اند با تلاش‌های خود در طول تنها چند صد سال در این جایگاه قرار گیرند. جایگاهی شایسته كه اعتباری به حق در میان ملت‌های جهان دارد. در میان مردم کانادا ــ  در كنار اقوام بومی و سرخپوستان این سرزمین ــ مهاجران بسیاری از چهار گوشه جهان گرد هم آمده‌اند تا زندگی بهتری برای خود و دیگر هموطنان خود و تمام جهانیان بسازند، چهره‌هایی به دلایل گوناگون برجسته‌تر و پررنگ‌تر بوده و هستند. شناخت این چهره‌ها، شناخت كانادا و ارزش‌های علمی، هنری، فرهنگی و تاریخی كاناداست.  در این سلسله مطالب با گزیده شماری از چهره‌های بزرگ كانادا به ترتیب حروف الفبای نام آنها (به لاتین) آشنا می‌شویم.  

برایان آدامز:          – ۱۹۵۹

خواننده مشهور موسیقی راك كه در ونكوور به دنیا آمده و اكنون در جهان موسیقی چهره‌ای پرآوازه است. برایان آدامز ترانه‌سرا، نوازنده گیتار و آهنگساز است و به هنر عكاسی نیز می‌پردازد. در دهه هشتاد در قحطی بزرگ اتیوپی كه در آن چند صد هزار نفر جان دادند، خوانندگان كانادایی در یك شو تلویزیونی برای قحطی‌زدگان اتیوپی میلیون‌ها دلار پول جمع‌آوری كردند. در این شو بزرگ تلویزیونی خوانندگان آن روز كانادا با هم ترانه "اشك‌ها كافی نیست" (Tears Are Not Enough) را خواندند. برایان آدامز این ترانه مشهور را نوشته و خود هم جزو گروهی بود كه آن را خواندند. آدامز تاكنون شمار قابل توجهی آلبوم بسیار پرفروش و موفق به بازار جهان موسیقی و به علاقمندان راك عرضه كرده است. 

مارگارت اتوود:             – ۱۹۳۹

نویسنده و شاعر نام‌آور كانادایی كه تاكنون به خاطر آثارش جوایز بسیاری را به دست آورده است. از دید بسیاری از علاقمندان به ادبیات و منتقدان ادبی، مارگارت اتوود از بزرگترین و برجسته‌ترین داستان‌نویسان و شاعران جهان است.  مارگارت اتوود یكی از فعالان بنام حقوق بشر نیز بشمار می‌رود.

دونوان بیلی:             – ۱۹۶۷

دونده سرعت، دونوان بیلی تنها دونده‌ای است كه توانسته سه مقام قهرمانی المپیك، قهرمانی جهان و ركوردداری صد متر جهان را یك جا به دست آورد. وی در سن ۲۶ سالگی به این مقام‌ها دست یافت و یكی از چهره‌های نامدار ورزش كانادا و جهان است.

دكتر چارلز بست: ۱۹۷۸ــ۱۸۹۹

یكی از همكاران اصلی فردریك بنتینگ كاشف بزرگ كانادایی است كه با كشف انسولین، جان میلیون‌ها انسان مبتلا به مرض قند را در جهان نجات بخشید. دكتر چارلز بست وقتی فقط ۲۲ سال داشت در آزمایشگاه فردریك بنتینگ با وی همكاری را آغاز كرد.

دكتر نورمن بتوون: ۱۹۳۹ــ۱۸۷۰

پزشك فداكاری كه اولین واحد سیار پزشكی را برای خدمات درمانی اضطراری به راه انداخت. وی در جنگ‌های داخلی اسپانیا به مداوای زخمیان این جنگ پرداخت و در دوران انقلاب چین به رهبری مائو توسه تونگ، ریاست واحد پزشكی ارتش سرخ چین را برعهده داشت. دكتر نورمن بتوون اولین پزشكی بود كه در زمانی که "سازمان پزشكان بدون مرز" و "پزشكان جهان" هنوز وجود نداشتند، به عنوان یك پزشك بدون مرز به مداوای بیماران پرداخت. این دكتر مردم‌دوست و خدمتگذار، یكی از قهرمانان ملی چین به شمار می‌رود و پس از مرگش به سال ۱۹۳۹ توجه مردم كانادا و جهان را به خود و كارهای انسانی‌اش جلب نمود و اكنون یكی از چهره‌های پراعتبار و پرارزش تاریخ كانادا به شمار می‌رود.

جان كاندی ۱۹۹۴ ــ۱۹۵۰

كمدین مشهور كانادا و ستاره بزرگ سینمای هالیوود و جهان، جان كاندی یكی از محبوب‌ترین بازیگران سینما و تلویزیون كاناداست و برای بسیاری از كانادایی‌ها و آمریكایی وی خالصا نمونه یك كانادایی ساده و خوش قلب بوده است.

امیلی كار: ۱۹۴۵ــ۱۸۸۱

نقاش و نویسنده. آثار امیلی كار با اینكه بازتاب فضا و طبیعت و زندگی كاناداست اما نمایانگر احساسات انسانی تمام مردم جهان است. وی علاوه بر نقاشی، نویسندگی هم می‌کرده و در این زمینه نیز توانایی و استعداد چشم‌گیری از خود نشان داده است. هم‌اكنون در ونكوور یك مركز آموزش هنرهای تجسمی به نام این هنرمند بزرگ وجود دارد كه هر ساله صدها هنرآموز در آن به یادگیری هنرهای تجسمی می‌پردازند.

جیم كری:           – ۱۹۶۲

ابرستاره سینمای هالیوود، كمدین مشهور چند فیلم پرفروش و پربیننده سینما، بازیگری كه بویژه به خاطر استفاده فوق‌العاده از چهره‌اش (میمیک و گریماس) نوع ویژه از بازیگری كمدی تازه را به نمایش گذاشته است. جیم كری تاكنون چندین جایزه و از جمله  چند جایزه مشهور گلدن‌گلوب را به دست آورده است.

ژان كریتین:          – ۱۹۳۴

در طول چهل سال فعالیت سیاسی، این سیاستمدار بزرگ كانادا در بیشترین پست‌های سیاسی از نمایندگی مجلس تا نخست‌وزیری كانادا فعال بوده است. مردم كانادا و جهان این چهره تاریخ سیاسی كانادا را برای همیشه به یاد خواهند داشت برای آن زمانی كه در مجلس كانادا با یك جمله كوتاه اعلام كرد: "كانادا در جنگ شركت نمی‌كند". ژان كریتین در زمان صدارتش با حمایت مردم كانادا از شركت ارتش كانادا در حمله نیروهای نظامی آمریكا به عراق و تصرف این كشور خودداری كرد. كریتین در بیش از ده سال آخر دوره فعالیتهای سیاسی‌اش، سه دوره متوالی، رهبری حزب لیبرال و نخست‌وزیری كانادا را برعهده داشت.

ادامه دارد …

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar