چرا مهاجران جدید به استان البرتا می‌روند؟
03 نوامبر 2012 - 19:57
بازدید 378
7

آیا می‌دانستید که شهر کلگری استان البرتا در رده‌بندی جهانی شهرها از نظر قابل سکونت بودن رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است؟ مبنای این حرف گزارشی است که در ماه اگست سال ۲۰۱۲ در مجله Economist منتشر شد. این شهر به همراه سه شهر دیگر بزرگ کانادا در میان پنج شهر نخست این […]

ارسال توسط :
پ
پ

آیا می‌دانستید که شهر کلگری استان البرتا در رده‌بندی جهانی شهرها از نظر قابل سکونت بودن رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است؟ مبنای این حرف گزارشی است که در ماه اگست سال ۲۰۱۲ در مجله Economist منتشر شد. این شهر به همراه سه شهر دیگر بزرگ کانادا در میان پنج شهر نخست این فهرست جای گرفته است (ونکوور شهر سوم و تورنتو شهر چهارم جدول بعد از شهرهای ملبورن استرالیا و شهر وین اتریش هستند که به ترتیب رتبه اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند).

 بر اساس معیارهایی چون خدمات بهداشتی، ثبات، فرهنگ و محیط، تحصیلات و زیرساخت‌ها و با امتیازبندی از صفر تا ۱۰۰، شهر کلگری توانست امتیازی معادل ۹۶.۶ کسب کند که فقط حدود یک نمره کمتر از شهر ملبورن (با ۹۷.۵ امتیاز) در این رده‌بندی بود.

در حالی‌که دو شهر ونکوور و تورنتو توانسته‌اند امتیازی بیشتر از شهر کلگری کسب کنند اما بیش از ۱.۱ میلیون نفر از ساکنان این شهر احتمالا نظری مخالف این دارند. علاوه بر آنها هر ساله مهاجران تازه‌وارد بیشتری شهر کلگری و دیگر شهرهای استان البرتا را به عنوان مقصد خود در کانادا برمی‌گزینند زیرا در آنها فرصت‌های شغلی و امکان زندگی بهتر برایشان فراهم است. از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۱۱ حدود ۱۲۰ هزار مهاجر تازه‌وارد استان البرتا را به عنوان خانه خود برگزیده اند که این رقم نسبت به سال‌های قبل رشدی ۵۸ درصدی را نشان می‌دهد.

چرا مهاجران تازه‌وارد استان البرتا را انتخاب می‌کنند؟ 

برای این پرسش سه پاسخ و دلیل مهم وجود دارد. برای شروع باید گفت که چرا مهاجرت به البرتا خوب است؟ نخست این‌که در این استان مالیات استانی وجود ندارد. این موضوع بسیار خوشایند مهاجرانی است که در مواجهه با سیستم مالیاتی کانادا و مالیات‌هایی مختلفی که باید مدام پرداخت کنند حسابی شوکه می‌شوند. دوم این‌که در این استان بازار مسکن بسیار قوی است اما قیمت‌ها مثل شهر ونکوور آن‌قدر هم بالا نیستند که خرید خانه را خیلی دشوار و گاه غیر ممکن سازند. سومین دلیل و از همه مهم‌تر این‌که در این استان بسیاری از بخش‌های صنعت در جستجوی نیروی کار هستند. 

در واقع دولت البرتا بسیار مشتاق است تا برای تامین کمبود نیروی کار مورد نیاز استان، پذیرای مهاجران بیشتری هم باشد تا به این ترتیب اقتصاد استان بیش از پیش رونق گیرد. برای تایید این موضوع کافی است تا نگاهی به برنامه‌های استانی متنوع البرتا برای جلب مهاجران بیندازید و دریابید که درهای مهاجرت به این استان به اشکال مختلف بر روی علاقه‌مندان گشوده است حتی اگر این‌طور به نظر برسد که کانادا در سطح فدرال درهایش را به روی مهاجران بسته است.

بسیاری از مشاغل در این استان به صنایع پر رونق نفت و گاز مربوط می‌شوند. آقای گوجیت پینتل، که از هند به کانادا آمده، یکی از مهاجرانی است که توانسته از فرصت پیش‌آمده به دلیل کمبود نیرو در این استان به خوبی استفاده کند. پس از چندین سال تحصیل و کار در شهر تورنتو در حوزه مدیریت هتل و مدیریت تدارکات و تامین، دوستی به او پیشنهاد کرد که برای یافتن فرصت‌های شغلی بهتر به غرب کشور هم نظری داشته باشد. او می‌گوید:«فقط لازم بود که شکل زندگی و کارم را تغییر بدهم.»

او برای یک موقعیت کاری ابتدایی در یک شرکت تامین‌کننده خدمات حمایتی که کارش ارائه خدمات نگهبانی و پذیرایی به ضنایع نفت و گاز در استان البرتا بود تقاضا داد. پذیرفته شد و برای کار به شهر فورت‌مک‌مری در شمال البرتا رفت و همین امر سبب شد تا درآمدش ۲۰ هزار دلار افزایش پیدا کند. پینتل ضمن اشاره به زندگی موقتی و کمپی که از چند هفته گذشته در البرتا آغاز کرده می‌گوید: «فقط در این استان است که می‌توان از این‌گونه تجربیات داشت. در این کمپ همه‌ نیازهای ما تامین می‌شود…غذا، محل زندگی، سرگرمی. برای همین هم به نظرم این تغییر خیلی خوب بوده. من از نظر هزینه‌های زندگی هم کلی پس‌انداز می‌کنم.»  

البته در این استان فرصت‌های شغلی فقط محدود به صنایع نفت و گاز نیست. آقای رانا سینگ و خانم نیودیتا آنوگراهام، که آنها هم از هند به کانادا مهاجرت کرده‌اند، دو حسابدار حرفه‌ای هستند که تصمیم گرفته‌اند تا بار و بنه‌اشان را جمع کنند و به کلگری بروند. آنها پیش‌تر و قبل از آمدن به شهر همیلتون در استان انتاریو به مدت سه سال در کلگری زندگی کرده‌اند. سینگ از این‌که قرار است دوباره به البرتا و به میان جامعه جوان و زنده آن دیار بازگردد بسیار خوشحال است.   

سینگ با ذکر این نکته که «فرصت‌ها در البرتا بسیارند.» به مهاجران تازه‌وارد پیشنهاد می‌کند که البرتا را به عنوان مقصد خود برای ورود به کانادا انتخاب نمایند. به اعتقاد وی شهرهای بزرگ مثل تورنتو اشباع شده‌اند و توصیه او رفتن به شهرهای کوچک است زیرا در شهری مثل کلگری هیچ وقت دکتر یا مهندسی را نمی‌بینی که چون نتوانسته کار مناسبش را پیدا کند راننده تاکسی شده باشد.

خانم آنوگراهام هم می‌گوید: «من هم بسیار مشتاق برگشتن به کلگری هستم. زیرا با وجودی‌که مدرکم را از دانشگاه مونترال گرفته بودم اما ورود به بازار کار در انتاریو برایم چندان آسان نبود.» او مطمئن است که از طریق آژانس‌های کاریابی خواهد توانست شغلی در البرتا پیدا کند و حتی جستجو برای کار را به زمانی که در البرتا مستقر شود موکول کرده است.

شهرهای بزرگ استان البرتا همچون ادمونتون و کلگری و نیز دیگر کامیونیتی‌های کوچک‌تر هر روز شاهد حضور مهاجران بیشتر و بیشتری مثل این سه نفر هستند که می‌آیند تا زندگی، کار، بیزینس و آینده‌اشان را آنجا بسازند.

متوسط قیمت مسکن در نقاط مختلف استان البرتا   

Alberta West $۳۳۴,۲۰۵

Calgary $۴۰۹,۶۷۰

Central Alberta $۲۸۷,۹۰۰

Edmonton $۳۳۷,۳۰۴

Fort McMurray $۶۴۰,۲۸۳

Grande Prarie $۲۶۷,۹۷۷

Lethbridge $۲۶۰,۸۴۹

Lloydminster $۲۷۰,۳۹۳

Medicine Hat $۲۶۵,۸۵۹

Northeastern Alberta $۳۲۷,۹۲۳

South Central Alberta $۲۱۴,۱۶۹

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar