پیرامون یک توهم پارلمانی
28 مارس 2014 - 7:52
بازدید 190
7

هر از چند گاهی، بنا به ساز و کار و ضرورتهای دست به دست شدن سکان راهبری سیاسی و اجتماعی کانادا، انتخاباتی در سطح شهرداری و پارلمان‌های ایالتی و فدرال برگزار می‌‌‌شود. چه به عنوان انتخاب کننده و چه به عنوان انتخاب شونده، تمام آن کسانی که بنا به قانون شهروند کانادا هستند می‌‌‌توانند در […]

ارسال توسط :
پ
پ

هر از چند گاهی، بنا به ساز و کار و ضرورتهای دست به دست شدن سکان راهبری سیاسی و اجتماعی کانادا، انتخاباتی در سطح شهرداری و پارلمان‌های ایالتی و فدرال برگزار می‌‌‌شود. چه به عنوان انتخاب کننده و چه به عنوان انتخاب شونده، تمام آن کسانی که بنا به قانون شهروند کانادا هستند می‌‌‌توانند در این انتخابات شرکت کنند. با توجه به رشد شمار مهاجران ایرانی در سالهای اخیر[۱] و بالا رفتن شمار آنانی که با شهروندی کانادایی حق شرکت در انتخابات را پیدا کرده‌‌‌اند، پرسشهای نوی در میان این گروه مطرح شده‌‌‌است.

پرسشهایی از این دست که نقش ایرانی‌‌‌تباران در دستگاههای رهبری دولتی کانادا چه می‌‌‌تواند باشد؟ حضور و یا غیاب یک ایرانی‌‌‌تبار در مراکزی چون پارلمانها چه تاثیری بر زندگی بخش یا بخشهایی از مهاجران ایرانی خواهد داشت؟ آیا ایرانی‌‌‌تبار بودن یک داوخواه (کاندیدا) در بافت فعلی امور سیاسی کانادا به‌‌‌خودی‌‌‌خود یک سنجۀ تعیین‌‌‌کننده برای رای‌‌‌دهندگان است؟ و یا این که تا کنون حضور دو نفر از ایرانی‌‌‌تباران در پارلمان‌‌‌های کبک و کانادا چه در عمل برای ایرانیان مهاجر به ارمغان آورده است؟

پرسش‌های روزآمد نزدیک شدن به هر انتخاباتی از این جنس است.

برای پاسخ دادن به این پرسشها و پرسشهای همسان دیگر، بد نیست دست کم در مورد دو موضوع به روشنی و البته بسیار کوتاه بنویسم که قطعا با نوشته دیگر دوستان دورنمای روشنتری از موضوع داشته باشیم. با توجه به این که ظاهرا انتخابات در این سطح نزدیک است، نخست دربارۀ نمایندگان پارلمان در سطح فدرال و وظایف و اختیارات آنها و سپس به چند و چون حضور ایرانی‌‌‌تباران در این بافت قانونی می پردازم.

الف. پارلمان فدرال کانادا

نمایندگی پارلمان فدرال

مقاله تحلیلی-انتقادی دکتر حافظیان را که همراه با معرفی جامع سیستم پارلمانی کانادا است در این صفحه از وبسایت پرنیان و یا این صفحات از نسخه دیجیتالی پرنیان شماره ۲۰ بخوانید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar