پس از یک سال سخت، خریداران اعتماد ازدست‌ رفته خود را بازیافتند
28 دسامبر 2009 - 12:39
بازدید 328
7

  داشتن احساس آینده‌ای روشن، نگاه مثبت به موضوع اشتغال و بالا رفتن درآمد خانواده سبب شده تا امسال خریداران با اعتماد بیشتری به خریدهای سال نو بپردازند. اگر در کانادا زندگی می‌کنید، برای اثبات این نکته لازم نیست جای دوری بروید. کافی است در این ایام شب عید کریسمس و سال نو میلادی به […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

داشتن احساس آینده‌ای روشن، نگاه مثبت به موضوع اشتغال و بالا رفتن درآمد خانواده سبب شده تا امسال خریداران با اعتماد بیشتری به خریدهای سال نو بپردازند. اگر در کانادا زندگی می‌کنید، برای اثبات این نکته لازم نیست جای دوری بروید. کافی است در این ایام شب عید کریسمس و سال نو میلادی به نزدیک‌ترین مرکز خرید در محل زندگی خود سری بزنید و تنها برای پارک کردن خودرو در پارکینگ‌های عظیم بیش از نیم ساعت وقت صرف کنید تا باور کنید هیچ چیز شبیه سال گذشته نیست. گزارش زیر این احساس شما را با شاخصه‌های معتبر تایید می‌کند. 

بر اساس گزارش منتشر شده توسط هیئت مشاوره کانادا (Conference Board of Canada) شاخص اعتماد امسال خریداران نسبت به سال گذشته ۲۹ درجه رشد نشان داشته است.  

پدرو آنتیون، مدیر هیئت پیش‌بینی اوضاع ملی و استانی (Board of National and Provincial Forecasting) اعلام کرد که شاخص ماه دسامبر با ۳.۷ درجه رشد نسبت به ماه نوامبر به ۸۲.۸ رسیده و همین عدد نسبت به ژانویه سال ۲۰۰۹ رشدی معادل ۲۶.۲ را نشان می‌دهد. به اعتقاد او ارقام و اعداد موجود نشانگر این هستند که بالاخره خریداران اعتماد از دست رفته خود را بازیافته‌ و اقتصاد مسیر صحیح خود را پیدا کرده است. 

شاخص اعتماد خریداران یک شاخص صد درجه‌ای است و در آن سال ۲۰۰۲ به عنوان سالی که شاخص رقم صد را نشان می‌داده، مبنای سنجشی برای سال‌های بعد قرار گرفته است. 

آنتیون می‌گوید: «باید اعتراف کنم که اعداد و ارقام اخیر حاوی اخبار خوبی هستند چون در سال‌ گذشته شاهد سقوط شدیدی در میزان اعتماد خریداران بودیم. در چند ماه گذشته شاخص اعتماد مشتریان مسیر خوبی را طی نمی‌کرد بنابراین جای خوشحالی است که می‌بینیم در پایان سال این شاخص به سمت بالا حرکت کرده است.» 

سال ۲۰۰۹ بدون تردید برای همه سال سختی بود. در دسامبر ۲۰۰۸ زمانی که کانادایی‌ها مدام اخبار بدی را درباره وضعیت بازار و ورشکستگی بانک‌ها می‌شنیدند، شاخص اعتماد با یک سقوط ۲۵ درجه‌ای به پایین‌ترین حد خود رسید. آنتیون از آن دوران به عنوان بدترین مرحله رکود اقتصادی یاد می‌کند و آن را دو ماه مملو از اخبار بد و حرف‌های ناامیدکننده می‌داند. 

در دو ماه بعد از آن یعنی در فوریه و مارچ ۲۰۰۹، شاخص اعتماد به وضعیت بد دهه پنجاه میلادی ( دوران رکود بزرگ) دچار شده بود اما در ماه ایپریل و با از بین رفتن تدریجی ترس از بحران جهانی، این شاخص آرام آرام سیر صعودی خود را آغاز کرد. در همین مرحله بود که بازارها نیز جهش تازه‌ای را آغاز کردند و همزمان با بهبود بازار مسکن در آمریکای شمالی، سیستم مالی جهانی نیز ثبات مجددی را تجربه کرد. با فرا رسیدن ماه‌های نوامبر و اکتبر یک‌ بار دیگر شاخص اعتماد خریداران دچار توقف شد زیرا با توجه به اخباری که آنان درباره کمبود بودجه دولت می‌شنیدند، به این تردید دچار شده بودند که آیا واقعا اوضاع در حال بهبود هست یا نه؟ 

این شاخص بر اساس نظرسنجی از دوهزار کانادایی تنظیم شده و در آن نظرات مثبت و منفی پاسخ‌دهندگان با توجه به چهار سوال مطرح شده زیر لحاظ شده است:

  • آیا از نظر مالی نسبت به شش ماه گذشته وضع بهتری دارید؟
  • آیا فکر می‌کنید که وضعیت مالی‌اتان در شش ماه آینده بهتر شود؟
  • آیا فکر می‌کنید که در شش ماه آینده در کامیونیتی‌اتان مشاغل بیشتری ایجاد شود؟
  • آیا فکر می‌کنید که حالا برای خرید یک کالای بزرگ مثلا اتومبیل یا خانه زمان مناسبی است؟

آنتیون می‌گوید: «می‌دانیم که نرخ بهره با مصرف رابطه مستقیم دارد. این را هم می‌دانیم که میزان دارایی و قرض هم بر مقدار مصرف تاثیر می‌گذارد. اما هنوز از نظر هزینه‌ای که خریداران می‌کنند به وضعیت طبیعی خود برنگشته‌ایم.»  

با توجه به تغییرات ماهانه در شاخص اعتماد خریداران، استان‌ها و قلمروهای بخش آتلانتیک کانادا (نیوبرانزویک، نووا اسکوشیا، پرینس ادوارد آیلند و نیوفاندلند و لابرادور) با ۱۰.۸ درجه رشد در ماه دسامبر نسبت به ماه نوامبر، رتبه اول را به خود اختصاص می‌دهند. استان انتاریو نیز که از تعطیلی بخش‌های تولیدی خودرو صدمات شدیدی را متحمل شده بود نیز رشدی معادل ۷.۵ درصد را تجربه کرد که کاملا قابل توجه بوده است. برای پنجمین ماه متوالی مناطق پریری- جلگه‌ای کانادا (آلبرتا، ساسکاچوان، مانیتوبا) هم شاهد رشد شاخص اعتماد مشتریان بودند و تنها در دو استان بریتیش کلمبیا و کبک این شاخص رشد منفی داشته است. البته همین بررسی نشان داده که هنوز هم کانادایی‌ها نظرات متفاوتی درباره میزان بهبود شرایط اقتصادی دارند.

 

در گزارشی که مرکز آمار کانادا (Statistic Canada) منتشر کرده، در ماه اکتبر میزان فروش خودروهای نو ۳.۶ درصد رشد داشته که باعث رشد ۰.۸ درصدی فروش کلی خودرو (۳۵.۳میلیارد دلار) شده است. فروشگاه‌های لباس و لوازم جنبی نیز شاهد رشدی ۱.۹ درصدی بودند که بیشترین مقدار رشد از ژانویه سال گذشته تا کنون محسوب می‌شود. اما در سوی دیگر شاهد سقوط ۱.۲ درصدی بازار مواد خوراکی و ۰.۹ درصدی مواد بهداشتی بوده‌ایم. درباره مواد خوراکی می‌توان قیمت‌های پایین آنها در پاییز را عامل این سقوط دانست اما موضوع سقوط فروش مواد بهداشتی هنوز هم برای کارشناسان جای تعجب دارد. 

با مقایسه فروش دو سال اخیر در سراسر کشور، این مقدار از نظر دلاری ۱.۴ درصد کمتر از اکتبر سال قبل است اما از نظر تعداد آیتم فروخته شده کاملا کاهش سال گذشته را جبران کرده است. همه این اعداد و ارقام امیدوارکننده و رشد تولید ناخالص منطقه‌ای در اکتبر نشان از این دارند که بهبود اقتصادی در راه است.  

برای مشاهده اصل مقالات اینجا و اینجا را مشاهده کنید

 

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar