پایتخت زیبای کانادا را بهتر بشناسیم- قسمت چهارم
21 ژوئن 2012 - 21:25
بازدید 230
12

تاریخچه اتاوا (قسمت اول) اتاوا دارای سابقه‌ای طولانی به عنوان مکانی برای مردم مختلف است. از آنجایی‌که اتاوا در دره اتاوا و رودخانه ریدو (Rideau) واقع شده دارای خاک غنی می‌باشد و مکان بسیار مناسبی برای زندگی است. مردمان اولیه اتاوا و کاشفان اروپایی نشانه‌های باستان‌شناسی از شهرنشینی در اتاوا در اواخرعصر یخبندان حکایت می‌کند. […]

ارسال توسط :
پ
پ

تاریخچه اتاوا (قسمت اول)

اتاوا دارای سابقه‌ای طولانی به عنوان مکانی برای مردم مختلف است. از آنجایی‌که اتاوا در دره اتاوا و رودخانه ریدو (Rideau) واقع شده دارای خاک غنی می‌باشد و مکان بسیار مناسبی برای زندگی است.

مردمان اولیه اتاوا و کاشفان اروپایی

نشانه‌های باستان‌شناسی از شهرنشینی در اتاوا در اواخرعصر یخبندان حکایت می‌کند. مردم بومی با جوامع پیشرفته و روش‌های متمایز زندگی، خانه‌های خود را در این منطقه بنا نموده و از زمین اینجا استفاده کرده‌اند.

در صده ۱۶۰۰ کاشفان فرانسوی از اروپا به اینجا رسیدند. معروف‌ترین این کاشفان Etienne Brulé و Samuel de Champlain هستند. آنها به دنبال مسیر برای رسیدن به آسیا به منطقه اتاوا آمدند. اگرچه هیچ مسیری به آسیا یافت نشد ولی نهایتا کاشفان اروپایی، تجار خز و مهاجران تاریخ مکانی را که ما امروزه بنام اتاوا می‌شناسیم رقم زدند. منطقه اتاوا خیلی با اهمیت بود چرا که رودخانه اتاوا شاخه مهمی از رودخانه سنت‌لارنس است که امکان دسترسی به درون قاره را میسر می‌ساخت. اگر چه اهمیت رودخانه اتاوا به قوت خود باقی ماند ولی مهاجرت به اطراف اتاوا پس از اکتشاف اولیه کمتر شد. مردم بومی منطقه به شدت از ویروس آبله که توسط اروپایی‌ها آورده شده بود و همچنین از جنگ بر سر تجارت خز زیان دیدند.

موزه تمدن کانادا مکان مناسبی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاریخ مردم نسل اول کانادا، کاشفان و تجار خز است.

ساخت کانال

اسکان دائم اروپایی‌ها در اتاوا در سال ۱۸۲۶ آغاز شد. سرهنگ دوم جان بای (John By) در آن زمان جهت نظارت بر ساخت کانال ریدو (Rideau Canal)، که قرار بود تعدادی از آبراه‌های طبیعی بین کینگستون (Kingston) و رودخانه اتاوا را به هم وصل کند، وارد منطقه اتاوا شد. اهمیت آبراه جدید در بهره‌برداری از آن به عنوان مسیر پشتیبانی نظامی بین اتاوا و کینگستون در صورت حمله نظامی ایالات متحده بود. به منظور حمایت از سربازان، مهندسین، سازندگان و همه کسانی که بر روی کانال کار می‌کردند، شهرک بزرگی در اطراف کارگاه ساختمانی تاسیس شد. با حمایت دولت بریتانیا تعداد زیادی مهاجر ایرلندی (کاتولیک و پروتستان)، و همچنین تعدادی از فرانسوی‌های کانادایی، از کبک به اتاوا مهاجرت داده شدند. این مهاجران بودند که وظیفه کار بر روی کانال و ارائه خدمات به جامعه در حال رشد را بعهده داشتند. از آنجایی‌که طرح اولیه این شهر به وسیله سرهنگ دوم جان بای (John By) داده شده بود نام “بای‌تان” Bytown (یا شهر بای) برآن نهاده شد.

کانال ریدو Rideau به دلیل اهمیت تاریخی آن در حال حاضر میراث جهانی یونسکو است. این بهترین نمونه سازه کانال حفظ شده در آمریکای شمالی است که هنوز بسیاری از ساختارهای اولیه خود را دارد. شما می‌توانید در امتداد سواحل کانال قدم بزنید، سدهای متحرک (Locks) در حال کار آن را ببینید و بر روی آن قای‌ سواری کنید. اطلاعات بیشتر در مورد تاریخ Bytown و کانال را می‌توانید در موزه Bytown کسب کنید.

نام Bytown به اتاوا تغیر یافت

هنگامی که ساخت کانال در سال ۱۸۳۲ به پایان رسید، بسیاری از مردمی که در Bytown اسکان داده شده بودند در آنجا ماندند. درست در آن‌سوی رودخانه اتاوا، در منطقه Gatineau-Hull  تجارت رو به رشد سریع و پررونق الوار وجود داشت. بنابراین بسیاری از ساکنین Bytown وارد مشاغلی شدند که در ارتباط با صنعت مهم چوب بود. از آنجا که جامعه به رشد خود ادامه می‌داد، Bytown به عنوان یک شهر در سال ۱۸۵۰ شناخته می‌شد و کمی دیرتر در سال ۱۸۵۵ زمانی که به “اتاوا” تغییر نام داد رسما تبدیل به شهر شد.

ادامه دارد…

این مطلب توسط www.persianottawa.com تهیه شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar