پاسخ مردم کبک به تندروی خانم ماروا
08 آوریل 2014 - 23:00
بازدید 403
6

به دنبال اعلام انتخابات زودرس از سوی خانم پالین ماروا نخست وزیر دولت اقلیت حزب کبکی  مردم کبک در روز ۷ اوریل به پای صندوقهای رای رفتند و به جرات می توان گفت که شگفتی آفریدند. دولت خانم ماروا ۱۸ ماه پیش یعنی در ماه سپتامبر ۲۰۱۲ به دنبال یک سلسله نا آرامی دانشجویی در […]

ارسال توسط :
پ
پ

به دنبال اعلام انتخابات زودرس از سوی خانم پالین ماروا نخست وزیر دولت اقلیت حزب کبکی  مردم کبک در روز ۷ اوریل به پای صندوقهای رای رفتند و به جرات می توان گفت که شگفتی آفریدند. دولت خانم ماروا ۱۸ ماه پیش یعنی در ماه سپتامبر ۲۰۱۲ به دنبال یک سلسله نا آرامی دانشجویی در مونترآل و نیز اخباری از فساد احتمالی اقتصادی در تیم دولت لیبرال وقت به رهبری ژان شاره به قدرت رسید. پیش از انتخابات سال ۲۰۱۲ به نظر می رسید حزب کبکی به رهبری ماروا اکثریت پارلمان را به دست آورد و حزب لیبرال شکست سختی بخورد چرا که حزب کبکی بر موج نارضایتی دانشجویی سوار شده بود و خانم ماروا گاه شخصا در میان دانشجویان دیده می شد. اما نتیجه آنگونه که خانم ماروا انتظار داشت نبود و اگر چه خانم ماروا به عنوان اولین زن نخست وزیر کبک به قدرت رسید ولی دولت اقلیت چیزی نبود که وی به دنبال آن بود و همچنان حزب لیبرال با ۵۰ صندلی پارلمان مانعی بر تحقق اهداف حزب کبکی حضوری قوی داشت.

خانم ماروا خیلی زود دست به کار شد و با طرح موضوعات جنجالی در حوزه زبان فرانسه، هویت کبکی و سکولاریسم تلاش کرد حمایت مطلق فرانسه زبانان را به دست آورد تو گویی افول اقتصادی کبک و دیگر مشکلات بر بخش فرانسه زبان کبک بی تاثیر است و آنها تنها آرمانهای ناسیونالیستی را پیگیرند. او با طرح لایحه جنجالی منشور ارزشهای کبکی که در آن استفاده از علایم مذهبی از سوی کارکنان موسسات عمومی و دولتی منع می شد سرو صدای زیادی ایجاد کرد و به هیچ عنوان حاضر به عقب نشینی از این موضع که به زعم بسیاری از صاحبنظران نقض حق آزادی مذهبی در کبک بود نرفت او به وضوح حمایت بخش تحصیل کرده جامعه فرانسوی و نیز حمایت بسیاری از حامیان فرهیخته و با سابقه حزب را  با حمایت طبقات پایین تر جامعه معامله کرد. در پی داغ شدن بحث منشور نظرسنجی ها نشان می داد که محبوبیت حزب کبکی بیشتر شده  و اینجا بود که خانم ماروا را به طمع دریافت دولت اکثریت انداخت و به ناگهان انتخابات زودرس اعلام کرد به این امید که با به دست آوردن اکثریت پارلمان کبک بدون دغدغه لوایح جنجالی خود را سامان دهد و در آینده ای نزدیک زمینه رفراندم سوم جدایی کبک را فراهم کند.

ماروا در واکنش به انتقاداتی که از وی در حوزه اقتصاد می شد تلاش کرد با آوردن چهره ای جدید به حزب کبکی نشان دهد که در حوزه تجارت و اقتصاد نیز حرفی برای گفتن دارد. او آقای پیر کارل پلادو مالک شرکت های رسانه ای و نیز میلیونر کبکی را به عنوان تاجری موفق به تیم خود وارد کرد و او را  در همه کنفرانسهای خبری در کنار خود داشت. ولی این کاندیدای جدید انگیزه خود را از ورود به سیاست جدا کردن کبک از کانادا و ایجاد کشور کبک برای فرزندانش اعلام کرد. در آغازین روزها خانم ماروا هم با وی همراه شد و سخن از خوش آمد گویی به توریستهای کانادایی در کبک، داشتن و یا نداشتن مرز و حفظ و یا تغییر دلار کانادا در کبک کرد اما دیر زمانی نگذشت که نظرسنجی ها از افول حزب کبکی خبر داد و خانم ماروا  بعد از آن دیگر سخن از استقلال نگفت. در مناظره ها نیز سخن از این داشت که این انتخابات در مورد برگزاری رفراندم استقلال کبک نیست و ما برای انتخاب دولت رای می دهیم. رفراندم هر زمان مردم کبک آماده بودند برگزار می شود و لابد فرض بر این بود که رای دادن به او نشانه ای بر آمادگی مردم برای رفراندم نیست! 

نتایج انتخابات دیروز در کبک اما نه بزرگی بود به خانم ماروا. علاوه بر آن مردم کبک به افراطی گری و عدم صداقت حزب کبکی نه گفتند حزبی که تلاش کرد با در مقابل هم قراردادن مردم و ایجاد مشکلات کاذب و ارایه راه حلهای سطحی برای آنها نفع سیاسی خود را تضمین کند. 

وجه مثبت انتخابات دیروز هم از این جهت قابل تامل است که مردم کبک به ثبات سیاسی و اقتصادی و نیز ماندن به عنوان بخش مهمی از کشور کانادا رای دادند. مردم کبک به حیات سیاسی خانم ماروا پایان دادند و پیامی واضح به بقیه کانادا فرستادند که در این استان پرونده جدایی دست کم برای یکی دو دهه آینده در بایگانی حزب کبکی خاک خواهد خورد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar