وضعیت اسفناک و غیر قابل باور اداره مهاجرت کبک
19 می 2014 - 23:39
بازدید 323
8

مدتی است با خود بر سر نوشتن این مقاله درگیرم نه از این جهت که می خواستم مخاطبین را در تاریکی نگهدارم که از این جهت که امید داشتم با تغییر دولت شرایط عوض شود و نسیمی هر چند سبک برای سامان یافتن امور در اداره مهاجرت کبک بوزد ولی نشد و در بر همان […]

ارسال توسط :
پ
پ

مدتی است با خود بر سر نوشتن این مقاله درگیرم نه از این جهت که می خواستم مخاطبین را در تاریکی نگهدارم که از این جهت که امید داشتم با تغییر دولت شرایط عوض شود و نسیمی هر چند سبک برای سامان یافتن امور در اداره مهاجرت کبک بوزد ولی نشد و در بر همان پاشنه می چرخد. 

این روزها وضعیت اسفناکی بر اداره مهاجرت کبک حاکم است و در این میان نظم؛ رعایت قانون و رعایت حقوق متقاضیان و انصاف به رویا تبدیل شده است. وضعیتی که از یک اداره دولتی در یک کشور دموکراتیک و به خصوص در استان کبک که داعیه تساوی حقوق و برابری انسانها را دارد عجیب است. نمی توانم با قطعیت ربط مستقیم بین ایجاد این شرایط و حضور خانم پالین ماروا در دفتر نخست وزیری برقرار کنم ولی بعید نیست این شرایط از ثمرات حضور ایشان باشد. اینکه وضعیت چیست را با مثالهایی روشن می کنم و قضاوت را در مورد اسفناک بودن آن به مخاطبین می سپارم. تذکر این نکته هم ضروری است که این مقاله در صدد نیست که زحمت افسران زحمتکش را زیر سوال برد. مشکل به نظر به مدیریت سیستم و تصمیمات آنی و نسنجیده بر می گردد و افسران کاردان در این میان خود نقش قربانی را بازی می کنند. تکلیف افسران بی انصاف هم البته روشن است ولی خوشبختانه تعداد آنها نباید زیاد باشد. در پایان نیز توصیه هایی را برای دوستانی که پرونده کبک دارند خواهم داشت.

آنچه پیش از این جریان داشت:

پیش از دو سال پیش وضعیت رسیدگی به پرونده ها در اداره مهاجرت کبک مناسب بود و نظمی در صدور نامه دریافت پرونده، دعوت به مصاحبه و ……..  وجود داشت ضمن اینکه می توانستید انتظار داشته باشید که در زمان معینی در مرحله معینی از پروسه رسیدگی باشید. چیزی زیادی برای تعجب کردن دیده نمی شد و به نظر می رسید که هم پرونده ها نظم دارد و هم افسران کاملا درمورد روش انجام کار اشراف دارند. نشانی ایمیلی هم وجود داشت که در صورت اراسل ایمیل به آن می توانستید انتظار داشته باشید که در کمتر از ۴۸ ساعت خبری در پاسخ دریافت کنید. اگر پرونده ای هم به ناحق رد می شد یا اینکه تصور شما این بود که به ناحق رد شده است امید زیادی بود به اینکه در مرحله تجدید نظر که ۶ ماهی به طول می انجامید حق به حق دار برسد.

این نظم در بخش تجاری هم البته برقرار بود و آن بخش هم اگر چه با کمی بالا و پایین ولی به درستی کار می کرد. آن روزها آرزو می کردیم کبک کلاس درسی برای افسران فدرال و مسوولان اداره مهاجرت فدرال می گذاشت و به آنها نظم در رسیدگی، پاسخگویی و مسوولیت پذیری می آموخت.

حکایت همان شد که چه فکر می کردیم و چه شد ……… این روزها عکس آن آرزو را داریم ………..که به تب راضی شده ایم……..

شرایط فعلی اداره مهاجرت کبک:

۱- تجدید نظر خواهی 

اولین تحول با تغییراتی در روش تجدید نظر همراه شد تغییراتی در مدیریت آن بخش ایجاد شد و رویه رسیدگی مجدد عادلانه به فراموشی سپرده شد و تیم جدید تقریبا هر پرونده ای را که درخواست تجدید نظر می کرد پس از ۶ ماه معطلی با تایید رای صادره افسر محترم مختومه می کرد. راه ادامه رسیدگی نیز از دادگاه عالی کبک می گذشت که با توجه به هزینه های سرسام آور طرح دعوا در آن دادگاه اساسا بی معنی بود. این میان حقوق متقاضیان بود و هست که بر باد می رفت و می رود.

۲- پاسخگویی و ارتباط با متقاضیان

طولی نکشید که ارسال ایمیل به آن نشانی خاص پاسخ خودکاری دریافت می کرد که در آن توصیه می شد از طریق لینکی که در ایمیل بود فرمی را در وب سایت اداره مهاجرت کبک تکمیل کنیم. تکمیل آن هم موجب می شد که ایمیلی دریافت شود که در آن تلفنهایی ارایه شده است برای تماس و پیگیری وضعیت خود. در پاسخگویی و پیگیری شرایطی باورنکردنی حاکم است.

احتمالا برخی از مخاطبین ما تجربه تماس را داشته اند ولی تجربه ما این است:

فردی که پاسخ تلفن شما را می دهد در بیشتر موارد فرد مودبی است و همراهی هم می کند اما پاسخ درستی برای شما ندارد. یا اینکه به طور کامل نمی تواند کمکی به شما بکند چون اطلاعات ثبت شده در سیستم بیش از آنچه شما دارید نیست و یا اینکه در مواردی اطلاعات غلط می دهد. اطلاعاتی که اگر قطعی بپندارید معلوم نیست چه در انتظار شماست. تنها چند مثال می زنم تا قضیه روشن شود.

– موکلی داشتیم که در مصاحبه به او سی اس کیو نداده بودند و قرار بود برایشان ارسال شود مدتی بود که مکاتبه می کردیم و پاسخی دریافت نمی شد در تماس تلفنی همکار ما افسر محترم نمی توانست کمکی بکند چون بر اساس اطلاعات موجود در مقابل ایشان حتی مصاحبه هم انجام نشده بود ضمن اینکهوکالت همکار ما هم ثبت نشده بود. جالب بود که نام همکار ما را در مقابل خود می دید ولی می گفت از شما مندیتی دریافت نشده است. پس از اینکه همکار ما گفته بود دست کم دوبار در تاریخ فلان و فلان مندیت فرستاده ام و رسید دارم که شما دریافت کرده اید و آخرین آن هم ۶ ماه پیش بوده است افسر اظهار داشت که بیش از ۶ ماه طول می کشد که نامه ها را باز کنیم!!!!!!! وقتی سوال شده بود که حال وضعیت موکل چیست چرا برایش سی اس کیو نفرستاده اید مودبانه عذرخواهی کرد و گفت بررسی می کند و خواست که دو هفته دیگر زنگ بزنیم تا پاسخ بدهد. بعد از دو هفته هم قصه دو هفته قبل تکرار شد.

– موکل دیگری ۸ ماه قبل بچه دار شده بود و ما همه مدارک بعلاوه درفت بانکی و ….. را مطابق قانون فرستادیم ولی از سی اس کیوی فرزند خبری نبود و سفارت منتظر آن بود برای صدور ویزا بعد از یکی دو ماه انتظار نامه پیگیری فرستادیم خبری نشد. تلفن را برداشتیم و مطابق انتظار افسر آن سوی خط اظهار داشت که در سیستم چیزی نمی بیند و خواست هفته دیگر زنگ بزنیم. باز هم زنگ زدیم نتیجه ای در کار نبود. یکی دو هفته بعد نامه ای دریافت شد که شما مدارک فرزند را ارسال کرده اید ولی هزینه قانونی را نپرداخته اید. تعجب توام با عصبانیت نفس را در سینه حبس کرد. پرونده روز میز من بود با کپی درفت بانکی و نیز نامه تاییدیه بانک مبنی بر اینکه دو روز بعد از ارسال درفت پول آن را دریافت کرده بودند. مکاتبه کردیم کپی درفت و مدارک دال بر وصول آن  از سوی بانک را فرستادیم. فکس هم کردیم به امید اینکه خبری بشود که هنوز نشده. تو گویی چاه ویلی است که انتها ندارد.

– موکل دیگری را نیز گفته بودند سی اس کیو برایش بعدا ارسال می شود. ماهها گذشت و خبری نشد تماس گرفتیم گفتند مندیتی که دو بار ارسال شده بوده است روی پرونده نیست باز به این دلیل که هنوز احتمالا نامه اش باز نشده ولی لطف کردند پس از مدتی پرس و جو و پشت خط گذاشتن تایید فرمودند که بله رسیده است اما سی اس کیو هم ارسال شده است. گفتیم نرسیده است گفتند ارسال کرده ایم و ماههاست. گفتیم به کدام نشانی و گفتند نشانی موکل در ایران. گفتیم که ما نماینده اویم و چرا باید به آن نشانی بفرستید با همه مشکلاتی که هست و اینکه ممکن است هرگز نرسد. عذرخواست و گفت یادداشت می گذارد کپی دیگری برای ما ارسال شود. دو سه ماهی گذشته است نه برای ما سی اس کیو آمد و نه موکل چیزی گرفته است و هنوز این داستان موش و گربه ما با آنان ادامه دارد. هنوز پیگیریم

– برای موکل دیگری وقت مصاحبه آمد به دفتر تهران اعلام شد فردای آن روز دفتر با او تماس می گیرد تا خبر دهد وقت مصاحبه آمده است و او باور نمی کند. می گوید من همین امروز تلفنی با اداره مهاجرت کبک صحبت کرده ام و پرسیده ام تحولی در پرونده ام هست یا خیر و گفته اند نیست و باید منتظر باشم. همکار ما می گوید ولی نامه اداره مهاجرت کبک در دست من است و شما در تاریخ فلان مصاحبه دارید خود را به دفتر می رساند و نامه را می بیند هنوز باور نمی کند. او نمی داند به گفته افسر یک اداره عریض و طویل مهاجرت یک دولت اعتماد کند و یا به چشمان خود و نامه ای که در دست دارد. باز تماس می گیرد و افسر دیگری باز هم می گوید خبری در پرونده اش نیست!!!!

– برای موکلی تماس تلفنی گرفتیم برای پیگیری وضعیت وی و اینکه درخواست سی اس کیو همسر وی به چه سرنوشتی دچار شده است. افسر ضمن تایید اینکه مندیت همکار ما را در پرونده دارد اظهار داشت که اطلاعاتی در مورد دریافت مدارک در سیستم ثبت نشده است و از او خواست که فردا زنگ بزند. فردا روز آمد و زنگ زدیم این بار افسر پشت خط می گوید مندیت را هم در پرونده نمی بیند چه رسد به تایید رسید مدارک. 

و …….

روشن است که از یک سو نامه های باز نشده زیادی وجود دارد و از سوی دیگر اطلاعات وارد شده به سیستم آنها بسیار غیر قابل اتکاست و افسر پاسخگوی شما هم منبعی جز آن اطلاعات ندارد. پس آنچه می گوید قابل اتکا نیست.

 

۳- قوانین و سیاستهای ناهماهنگ و غیر منطقی 

احتمالا بسیاری از مخاطبین این را نیز تجربه کرده اند. هر روز قاعده جدیدی از سوی کبک کشف می شود یک روز پرونده ها را به دلیل نداشتن مهر وزارت خارجه بر می گرداند و روز دیگر هوس می کنند حتما از سوی دفاتر اسناد رسمی برابر اصل شده باشند. در نوع اعمال این سیاستهای گاه نامتوازن و غیر معقول هم رویه یکسان نیست یک افسر منطقی عمل می کند و مته به خضخاش نمی گذارد ولی افسر دیگر پرونده ای که مطابق نظر آنها نیز فرستاده شده را بر می گرداند و شما هر چه می گردی که کجای قوانین نقض شده نمی یابید. این احساس در شما ایجاد می شود که تو گویی با اداره ای در نیجریه طرف هستید و کارمند مربوطه در صدد است که این پرونده با کار کمتر از میزش دور شود. این البته خوشبینانه ترین حدسی است که می توان زد. این نداشتن رویه عملی درست و یکسان در مورد ارزیابی امتیاز رشته ها و پذیرش آنها نیز به چشم میخورد در پرونده ای فردی امتیاز رشته و تحصیلات را می گیرد و دوستی که همان مدارک تحصیلی را از همان موسسه دارد از سوی افسر دیگری رد می شود. و یا در مورد بیمه های موسسات دیگر غیر از تامین اجتماعی. می دانید که سازمانهایی مانند ارتش صداو سیما و نفت در کنار بیش از ده دستگاه دیگر بیمه بیکاری و بازنشستگی خود را دارند و بر اساس قانون به موازات سازمان تامین اجتماعی فعالیت می کنند متاسفانه بسیاری از این افسران بیمه آنها را به رسمیت نمی شناسند و امتیاز سابقه کار آنان به طور غیر عادلانه ای از دست می رود.

۴- تصمیمات ناعادلانه بدون بازگشت در مورد پرونده ها

حجم این تصمیمات به شکل غیر قابل وصفی افزایش یافته است. بر اساس سیاستی که چندی مورد عمل قرار گرفت پرونده هایی به دلیل کسری مدارک و یا حتی نداشتن مهر وزارت خارجه بر اساس آنچه آنها می خواستند رد شد به گونه ای که امکان تجدید نظر نیز از آنها سلب شده است یعنی هم پول رسیدگی را گرفته اند هم مدارک را وس نمی دهند و هم امکان تجدید نظر عادی ندارد و فرد تنها می تواند به دادگاه عالی کبک شکایت کند. نمونه ای در مورد موکلی پیش آمد که وزارت امور خارجه مهر خود را پشت مدارک زده بود و خانم افسر که از قضا نام آشنا نیز هست چنین بلایی را سر پرونده آورد و مکاتبات هنوز به انجام نرسیده است. مورد دیگری را از همکار دیگیری سراغ دارم که پرونده سرایه گذاری با ۱۰ هزار دلار هزینه رسیدگی به دلیل همراه نداشتن گزارشات حسابرسی را رد کرده اند بدون بازگشت پول و مدارک و بدون حق تجدید نظر. اینها البته همه خلاف قانون است و اینکه چگونه اداره مهاجرت کبک به این ورطه افتاده است را نمی توانم بفهمم. 

آنچه مسلم است حقوق متقاضیان مهاجرت به کبک له شکل گسترده ای نقض می شود و صدا نیز به جایی نمی رسد.

۵- درخواست مجدد همه مدارک پرونده 

زمان زیادی نیست که کبک نامه هایی را برای افراد زیادی ارسال کرد و از آنها همه مدارک را درخواست کرد. این گمان که این اداره تعداد زیادی پرونده را گم کرده باشد تقویت شد. این گمان با تغییرات و جابجایی هایی که صورت گرفت البته جای تقویت دارد به خصوص اینکه این روزها پرونده های قدیمی تر را خبری نیست.

۶- بی نظمی مطلق در رسیدگی

پیش از این زمانی بود که می توانستید با توجه به نوع رشته و امتیاز احتمال بدهید که چه زمانی برای مصاحبه دعوت می شوید این روزها اما نظم رخت بربسته است پرونده های زیادی از سال ۲۰۱۱ هنوز مصاحبه هم نشده اند ولی پرونده های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ مصاحبه می گیرند. دلیل آن چیست خدا می داند.

۷- تخریب وکلا و مشاورین از سوی برخی افسران

رویه کبک در مورد وکلا و مشاورین بسیار ناعادلانه بوده است. گذشته از قلع و قمع تعداد زیادی مشاور در سال ۲۰۱۳ که وجودشان برای کبک بسیار مفید بود رویه بسیاری از افسران در مصاحبه ها نیز رویه درستی نیست. بسیار دیده شده است که افسر به محض دیدن نام وکیل و یا مشاور در پرونده شروع به بدگویی از آنها کرده و در مواردی تصریح . تشویق کرده است که موکل ارتباط خود را با مشاور و یا وکیلش قطع کرده و خود ادامه بدهد. دلیل این توصیه را البته دلسوزی و همراهی ندانید که در اکثر موارد ریشه های دیگری دارد که اینجا مجال باز کردن آن نیست. البته این رویه همه افسران نیست و تعداد کمی از آنها چنین می کنند ولی در دوسال گذشته این تعداد بیشتر شده است. اقدام آنان کاملا خلاف قانون است و در مواردی جرم است. آنها به هیچ وجه اجازه ندارند در این زمینه اظهار نظر کنند. توصیه می کنم در برخورد با چنین موضوعی تنها با لبخند همراهی کنید و بعدا حتما به وکیل و یا مشاور خود اعلام کنید که چنین برخوردی از سوی افسر با شما شده است. نترسید و نگران این نباشید که پرونده شما خراب شود. 

این موضوع در مورد فدرال دیده نمی شود و افسران فدرال به ندرت دیده شده است در این زمینه اقدام منفی داشته باشند.

می دانم احساس بدی دارید سخت است و غیر قابل باور ولی واقعیتی است که هست. 

توصیه ها:

اگر موکل کنپارس هستید که توصیه خاصی نیست ما خود به مشکل واقفیم و تمام هم و غم همکاران ما این است که این دسته از پرونده ها به سامان برسد. اگر قرار باشد ساعتها تلفن به دست باشیم و یا دهها نامه بفرستیم انجام می دهیم بنابراین برای شما چندانی جای نگرانی نیست و همه تیم با تمام توان در خدمت است. نیازی هم به تماسهای مکرر شما با ما نیست ما خود لیستی داریم از افرادی که باید پیگیری شوند و بی وقفه چنین می کنیم.

اگر خود اقدام کرده اید به هوش باشید که نمی توان به درستی سیستم دل بست و باید مواظب باشید از تماس و ارسال نامه دریغ نکنید و پاسخهای تلفنی را نیز پاسخ قطعی ندانید. اگر نشانی ایران دارید دوچندان نگران باشید. شاید به دلیل پرهیز از اتهام تبلیغ برای دفتر کنپارس نتوانم توصیه کنم وکیل بگیرید ولی فرض کنید نویسنده این متن خود درگیر کار مهاجرت نیست و این توصیه را توصیه ای دوستانه و از سر دلسوزی تلقی کنید.   

توصیه اکید دارم اگر برای فدرال شرایط اقدام دارید حتما تا فرصت باقی است این موضوع را در نظر بگیرید و پرونده جدید در فدرال باز کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar