وسایل مورد نیاز را از کجا تهیه کنیم؟ قسمت دوم: خرید اجناس در حد نو
11 اکتبر 2012 - 23:37
بازدید 384
11

مجید بسطامی این مجموعه نوشتار به موضوع روش‌ها و مکان‌های تهیه یا خرید ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر وسایل منزل به‌ویژه مبلمان می‌پردازد. در نوشتار مرتبط قبلی که به بحث در مورد خرید کالاهای نو اختصاص داشت به روش‌های مختلف مربوط با موضوع اشاره شد. در نوشتار بعد هم به تفصیل به خرید اجناس دست […]

ارسال توسط :
پ
پ

مجید بسطامی

این مجموعه نوشتار به موضوع روش‌ها و مکان‌های تهیه یا خرید ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر وسایل منزل به‌ویژه مبلمان می‌پردازد. در نوشتار مرتبط قبلی که به بحث در مورد خرید کالاهای نو اختصاص داشت به روش‌های مختلف مربوط با موضوع اشاره شد. در نوشتار بعد هم به تفصیل به خرید اجناس دست دوم خواهیم پرداخت اما این نوشتار به تهیه اجناس «در حد نو اما نه کاملا نو» می‌پردازد. پیشتر تذکر دهم که از میان این روش‌های این نوبت، فقط اولی فراگیر است و بعدی‌ها تا حدی به شانس و اقبال و استفاده از موقعیت‌ها وابسته هستند.

خرید اجناس در حد نو اما نه کاملا نو!

پیش‌ترها در ایران با عبارت «در حد آک» که منظور فروشنده از آن، اجناس دست دوم با ظاهر خیلی نو و تمیز بود زیاد برخورد می‌کردیم. نمی‌دانم این عبارت هنوز استفاده می‌شود یا عبارت‌های دیگری جای آن را گرفته است. به هر حال در آن نمونه‌ها فروشنده بر حسب میزان تمیزی و کیفیت نزدیک به نو جنس، چنین صفتی را به آن اختصاص می‌داد و بعید نبود که مثلا یک ماشینی که ۱۰ هزار کیلومتر راه رفته هم به چنین صفتی مفتخر شود. در اینجا منظور چنین کالاهایی نیست. با این حساب منظور ما در اینجا از «اجناس در حد نو اما نه کاملا نو» چیست؟ منظور اجناسی است که یا واقعا نو و استفاده نشده هستند و یا در حدی استفاده شده‌اند که نمی‌توان آنها را استفاده شده نامید! کمی پیچیده است؟ با مطالعه بخش‌های بعدی این پیچیدگی رفع می‌شود.

اول: بخش «همینه که هست» AS IS همه فروشگاه‌های معتبر

شما در فروشگاه‌های بسیار زیادی به‌ویژه آنها که مبلمان می‌فروشند نظیر Leon یا  Break یا همین آیکیای مشهور، در بخشی یا گوشه‌ای با تابلوی As Is روبرو می‌شوید. البته این عبارت کاربرد خیلی وسیع‌تری دارد و در مورد اجناس دست دوم هم بکار می‌رود که در نوشتار بعد توضیح خواهم داد اما در این نوع فروشگاه‌ها منظور عرضه اجناس کاملا نویی است که به دلیل یا دلایلی صاحب فروشگاه نمی‌تواند آنها را در قسمت اصلی قرار دهند. عمده‌ترین دلیل، آسیب دیدن مختصر جنس در زمان حمل و نقل است. مثلا فرض کنید فروشگاه لیون یک میز ناهارخوری ۱۲۰۰ دلاری را به سالن نمایش آورده اما بعد از بازکردن جعبه دیده در زمان نقل و انتقال روی سطح اصلی میز یک خط چند سانتی‌متری عمیق کشیده شده یا بخشی از کناره قسمت فوقانی میز شکسته است. کسی حاضر نیست میزی با این قیمت را با چنین ایراداتی بخرد به همین دلیل فروشگاه حاضر می‌شود آن را با قیمت پایین‌تر عرضه کند منتها آن را به قسمت «همینه که هست» می‌برد تا از بقیه اجناس فروشگاه و قواعد حاکم بر آنها تفکیک کند. حالا اگر خریدار خوش‌سلیقه‌ای باشد که بداند با آن خط وسط یا قطعه شکسته چه می‌تواند انجام دهد این خرید به طور کامل برایش به صرفه خواهد بود.

توجه داشته باشید که قیمت اعلامی معمولا و به ویژه در مورد اجناس گران‌قیمت نهایی نیست و همیشه قابل چانه‌زنی است. البته یک نکته دیگر را هم باید توجه داشته باشید که اجناس این قسمت به طور معمول به صورت فروش نهایی final sale عرضه می‌شوند و شما نمی‌توانید آنها بازگردانید به همین دلیل با نهایت دقت خریداری نمایید.

دوم: جعبه‌بازها و مرجوعی‌های خیلی نو

در فروشگاه‌هایی که به خصوص اجناس الکترونیکی، یا کامپیوتری عرضه می‌کنند گاه بخشی یا میزی وجود دارد که روی آنها اقلامی را به صورت جعبه باز open box قرار داده‌اند. اینها مواردی بوده که فردی خریداری کرده اما به سرعت و ظرف چند روز بازگردانده و دلیل این بازگرداندن اشکال فنی نبوده بلکه به دلایل دیگر مثلا چون همسرش از آن خوشش نیامده-به دکور خانه نمی‌خورد!- یا کارایی دستگاه آن طور که انتظار داشته نبوده یا با وسیله دیگری (مثلا اگر جنسی مربوط به خودرو بوده باشد) هماهنگ نبوده و از این جور مسائل. کاهش قیمت این اجناس معمولا بین ۱۵ تا ۳۰ درصد قیمت مشابه کاملا نو است اما نمی‌توان فرمول خاصی برای آن معین کرد و بسته به نظر مسئول آن بخش، کیفیت جنس و میزان تقاضای آن، کاهش قیمت احتمالی تفاوت دارد. قبلا در فروشگاه‌هایی تا ۵۰ درصد تخفیف هم دیده می‌شد اما امروزه که بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ این‌جور موارد را دوباره بسته‌بندی می‌کنند و به عنوان جنس نو به خلق‌الله قالب می‌کنند از حجم عرضه محصولات جعبه‌باز کاسته شده است.

سوم: نمونه‌ها (دموها) و آخرین موردها

نظیر مورد بالا اما به شکلی دیگر در مورد دموها و نمونه‌های آخر هم قصه مشابهی وجود دارد. مثلا من اولین دستگاه پخش ویدیو خودم را به همین شکل خریدم. من دستگاهی را می‌خواستم اما مسئول فروش گفت که از این نمونه، جنس دیگری باقی نمانده و برای عرضه اجناس جدیدتر، قرار هم نیست که از آن نمونه بیاورند به همین دلیل حاضر شد همین مورد آخری را که مانده و به عنوان نمونه در بخش فروش بوده (و بعد معلوم شد جعبه درست و حسابی هم ندارد) با تخفیف به من بدهد. آن زمان خیلی تجربه نداشتم و زود تخفیف بنده خدا را قبول کردم که البته عدد خوبی هم بود اما بعدا یادگرفتم که این نوع موارد جای تخفیف گرفتن زیاد دارد. من اصولا آدم چانه‌زنی نیستم و در ایران هم نبودم. در کانادا هم که اکثر اجناس با قیمت مقطوع هستند (البته حساب خدمات فرق می‌کند؛ در این باره بعدا بیشتر خواهم گفت) نیاز به چانه‌زنی نیست اما حالا هروقت که امکانش باشد چانه می‌زنم و چون فروشندگان اینجا به اندازه ایران در چانه‌زنی تبحر ندارند معمولا از نتیجه کار راضی خواهم بود. البته همان‌طور که قبلا اشاره کردم تعداد این نوع خریدها زیاد نیست و کاملا به شانس بستگی دارد اما اگر برایش آماده باشید سراغ‌تان می‌آید. همین الان چند قلم جنس مختلف از این نوع در خانه داریم که مهم‌ترینش سیستم صوتی سوراند برای تماشای فیلم‌های بلوری است که در یک باکسین‌دی خریدم. باور بفرمایید اگر این نبود که بر اثر شانس در آن روز مبارک! این آخرین پکیج باقی مانده در فروشگاه بود که جعبه سالمی نداشت و به همین دلیل من با چانه‌زنی و مجموع تخفیف‌های باکسین‌دی آن را با ۷۵ درصد تخفیف خریدم امکان نداشت همسر محترم اجازه دهد چنین وسیله مزخرف پرسر و صدایی وارد منزل شود. شما توکل کنید، شانس هم سراغ‌تان خواهد آمد!

چهار: جایزه برای چشم‌های باز و حواس جمع

شاید این مورد بیشتر به کار خانم‌ها خصوصا در مورد لباس و کیف و این جور وسائل بیاید اما به هر حال اطلاع از آن خالی از لطف نیست. گاهی ممکن است شما در حال جستجوی البسه و سایر موارد مشابه با موردی برخورد کنید که ایراد جزیی دارد مثلا زدگی در لباس٫ ایرادی که از نظر شما کوچک و با هنرمندی شما به راحتی قابل رفع و رجوع است اما برای فروشگاه به هر حال یک دردسر خواهد بود. در این صورت این آیتم را بردارید و لابلای اجناس دیگر سر صندوق بروید و وقتی نوبت حساب کردن آن رسید به فروشنده ایراد را یادآوری کنید و بگویید که حاضرید در صورتی که تخفیف خوبی به آن داده شود آن را خریداری کنید. معمولا او سوپروایزر را صدا می‌کند (البته اگر خودش سوپروایزر بخش نباشد) و آن فرد مسئول، معلوم خواهد کرد که آیا حاضر است تخفیف بدهد (که عمدتا حاضر است) و میزان این تخفیف احتمالی چقدر است. در اینجا مهم است که شما آیتم را با وسائل دیگر بخرید تا آنها شما را یک مشتری خوب ببینند و نه فقط کسی که دنبال اجناس مشکل‌دار است و دوم اینکه اگر تخفیف ندادند حتما جنس را نخرید! البته باید توجه داشته باشید که این مورد در شرایطی صادق است که قیمت این جنس به دلیل همین ایراد قبلا کاهش پیدا نکرده باشد. مثلا اگر یک سری پیراهن به قیمت ۴۰ دلار فروش می‌رود که یکی از آنها ایراد جزیی دارد و قیمتش ۳۵ دلار شده، خوب این ۵ دلار از نظر آنها به همین دلیل بوده اگرچه ممکن است که از نظر شما تخفیف کافی برای آن اشکال نبوده باشد.

در مطلب بعدی به خرید اجناس دست دوم خواهم پرداخت.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar