نگاهی به مقاله روشنگر روزنامه جام جم زیر عنوان “کلاهبرداری در پوشش دفاتر مهاجرت”
14 ژانویه 2009 - 6:39
بازدید 305
11

روزنامه جام جم در تاریخ بیست و چهارم دیماه  ۱۳۸۷ در صفحه اول خود مقاله ای را منتشر کرده است زیر عنوان "کلاهبرداری در پوشش دفاتر مهاجرت" از آنجا که این مقاله را روشنگر یافتم تصمیم گرفتم ضمن طرح آن در این وب سایت نکات چندی را در این خصوص برای متقاضیان مهاجرت تاکید کنم. […]

ارسال توسط :
پ
پ

روزنامه جام جم در تاریخ بیست و چهارم دیماه  ۱۳۸۷ در صفحه اول خود مقاله ای را منتشر کرده است زیر عنوان "کلاهبرداری در پوشش دفاتر مهاجرت" از آنجا که این مقاله را روشنگر یافتم تصمیم گرفتم ضمن طرح آن در این وب سایت نکات چندی را در این خصوص برای متقاضیان مهاجرت تاکید کنم.

بسیاری از نگرانیهای مطرح شده در این مقاله کاملا قابل توجه است و این نیز یک حقیقت است که جذابیت مقوله مهاجرت زمینه مناسبی را برای سو استفاده ایجاد کرده است. ما پیش از این به نمونه ای از این سو استفاده ها و تبلیغات دروغین  دریافت مهاجرت از طریق خرید ملک در کانادا  در همین وب سایت اشاره کردیم. اما طرح موضوع در این خصوص نیازمند اطلاعات دقیق تر واستدلال موشکافانه تری است و عدم اطلاع کافی ضعفی است که از صلابت مقاله مورد اشاره کم کرده است.

به یقین طرح این سوال که آیا  اصولا متقاضیان مهاجرت نیازمند دریافت خدمات مهاجرت هستند یا خیر، چندان کارشناسی نیست. اقدام برای مهاجرت یک اقدام حقوقی است که مانند هر اقدام حقوقی دیگر اگر از سوی متخصصین انجام شود به گونه ای دقیق تر انجام شده و احتمال بروز اشتباه به دلیل تجربه فرد متخصص و نیز تسلط وی به قانون، آیین نامه ها و بخشنامه های وزیر کمتر خواهد بود. این موضوع به خصوص در ارتباط با پرونده های تجاری و سرمایه گذاری از اهمیت بیشتری برخوردار است. علیرغم اعتقاد نویسنده قوانین مهاجرت آنقدرها هم روشن و شفاف نیست و بسیار نکات دقیق وجود دارد که ندانستن آن می تواند منجر به عدم موفقیت پرونده شود. اینکه مقررات تغییر می کند یک واقعیت است و از همین روست که وکلای مهاجرت مجبورند اطلاعات خود را به روز کنند ودر سمینارهایی که گاه گاه برگزار می شود شرکت نمایند. سو استفاده افراد از این نیاز نبایستی موجب انکار اصل مسلم استفاده از متخصص در امور حقوقی شود.

از این نکته که بگذریم نویسنده مقاله به درستی به نکاتی اشاره کرده است که دغدغه متقاضیان مهاجرت نیز هست که عبارتند از:

الف-  این افراد متخصص چه کسانی هستند؟

ب-  بر آنان چه نظارتی می شود؟

وج- چگونه می توان از آنان شکایت کرد؟

نگارنده یک سوال دیگر نیز به این سوالات اضافه می کند و آن اینکه متقاضیان چگونه باید اطمینان حاصل کنند که در بند کلاهبرداران گرفتار نخواهند آمد؟ به عبارت دیگر چگونه می توان کلاهبرداران را از آنان که صادقانه خدمات قانونی ارائه می کنند تشخیص داد؟

در ارتباط با کانادا پاسخ سوالات بالا به شرح زیر است:

چه کسانی متخصص هستند؟

بر اساس قانون مهاجرت مصوب سال ۲۰۰۲ کانادا تنها کسانی می توانند متقاضیان را در ارتباط با پرونده مهاجرتی اشان نمایندگی کنند که عضو  انجمن مشاورین مهاجرت کانادا   CSIC و یا عضو کانون وکلای یکی از استانهای کانادا و یا سردفتر اسناد رسمی در استان کبک باشد. برای اطلاع از اینکه ایا فردی عضو CSIC کانادا هست یا خیر کافی است اینجا  را کلیک کنید و به دنبال نام فرد مورد نظر بگردید. برای دیگر متخصصین بایستی به سایت کانون وکلای آن استان و یا سایت اتاق سردفتران کبک  مراجعه کنید.

برکار این افراد در کانادا و ایران چگونه نظارت می شود؟ 

در کانادا این نطارت در دو سطح اعمال می شود: اول، اطمینان از صلاحیت علمی فرد که این اطمینان از طریق برگزاری دوره ها و امتحانات هنگام صدور مجوز اولیه و نیز الزام فرد به شرکت در سمینارها و آموزشهای اجباری سالانه به عنوان شرط تمدید پروانه حاصل می شود و دوم اطمینان از رعایت مقررات و نیز حقوق متقاضیان و مشتریان در طول کار فرد.

به عنوان مثال انجمن مشاورین مهاجرت دارای کد مقررات اخلاقی است که همه افراد عضو موظف به رعایت آن می باشند در صورت وصول شکایت از سوی مشتریان و یا اطلاع سازمان از نقض آن توسط عضو، کمیته مسئول موضوع را مورد رسیدگی قرار داده و تبعات حقوقی و قضایی در انتظار عضو متخلف خواهد بود. برای جبران خسارت وارد به مشتریان فرد متخلف نیزتمهیداتی اندیشیده شده است. بر اساس مقررات، همه اعضای انجمن به طور اجباری خود را در برابر اشتباهات و تخلفاتشان بیمه کرده اند بنابراین  خسارت مشتریان زیان دیده فرد متخلف، از سوی بیمه مزبورپرداخت می شود.

در ایران نظارت خاصی بر کار این افراد وجود ندارد مگر اینکه عضو یکی از نهادهای شناخته شده در ایران نظیر کانون وکلای دادگستری باشند در این صورت از آنجا که اعضای این نهادها بر اساس مقررات کشور جمهوری اسلامی ایران پروانه وکالت دریافت کرده اند و تابع مقررات حرفه ای حاکم بر این کانون هستند به نوعی نظارت غیر مستقیم بر آنان اعمال می شود و امکان شکایت از آنان در این مراجع وجود دارد.

 چگونه می توان از این افراد در صورت تخلف شکایت کرد؟

در کانادا همانگونه که در بالا اشاره شد می توان به مرجع صدور پروانه آن فرد مراجعه کرد و طرح شکایت نمود به عنوان مثال در مورد انجمن مشاورین مهاجرت متقاضی شاکی می تواند به سادگی درخواست خود را حتی از ایران به این انجمن ارسال نموده و در خواست رسیدگی نماید. خوشبختانه انجمن در ارتباط با چگونگی شکایت اطلاعاتی را به  زبان فارسی نیز در سایت خود قرار داده است که می توانید از اینجا دانلود کنید.

در ایران علاوه بر اینکه می توان به مراجع قضایی کشور مراجعه کرد در صورتی که فرد عضو یکی از نهادهای شناخته شده کشور نظیر کانون وکلا باشد می توان از وی به کانون وکلا شکایت نمود.

 و اما پرسشی که خود مطرح کردم و آن اینکه متقاضیان چگونه باید اطمینان حاصل کنند که در بند کلاهبرداران گرفتار نخواهند آمد؟ به عبارت دیگر چگونه می توان کلاهبرداران را از آنان که صادقانه خدمات قانونی ارائه می کنند تشخیص داد؟ 

از شما دعوت می کنم پاسخ این سوال را در پست بعدی این وب سایت مطالعه کنید. 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar