نکات بیشتری درباره برنامه سال ۲۰۱۵ نیروی متخصص فدرال
23 آوریل 2014 - 16:11
بازدید 378
10

کریس الکساندر وزیر مهاجرت و شهروندی کانادا در نشستی که ۲۲ ایپریل در یک کنفرانس خبری در شهر ریچموندهیل داشت نکات بیشتری را در ارتباط با اعلامیه رسمی ۸ ایپریل مبنی بر تغییرات برنامه نیروی متخصص فدرال بیان کرد. این برنامه که قرار است از اول ژانویه ۲۰۱۵ با یک دگرگونی اساسی در شیوه جذب […]

ارسال توسط :
پ
پ

کریس الکساندر وزیر مهاجرت و شهروندی کانادا در نشستی که ۲۲ ایپریل در یک کنفرانس خبری در شهر ریچموندهیل داشت نکات بیشتری را در ارتباط با اعلامیه رسمی ۸ ایپریل مبنی بر تغییرات برنامه نیروی متخصص فدرال بیان کرد.

این برنامه که قرار است از اول ژانویه ۲۰۱۵ با یک دگرگونی اساسی در شیوه جذب مهاجران آغاز بکار کند چند ماه پیش با عنوان Expression of Interest (به اختصار EOI) معرفی شد اما گویا وزارت مهاجرت نظیر بسیاری از منتقدان این عنوان را جذاب و شفاف ندیده که در فاصله زمانی بسیار کوتاهی آن را به «ورود سریع» Express Entry تغییر داده است.

اساس این روش همان‌طور که در این مطلب بیان شده بود بر چند نکته قرار دارد:

  • جذب سریع نیرو بر اساس نیازهای بازار کار کانادا، وزیر از زمان بررسی ۶ ماه و کمتر سخن گفته است. (پیشتر و در زمان اولین نوبت از اعلام لیست مشاغل فدرال، وزیر قبلی از فاصله ۶ تا ۱۲ ماه سخن گفت اما عملا این زمان به ۴ سال رسید!)؛
  • اولویت داشتن قابلیت متقاضیان بر سایر پارامترها بدین معنا که جای آنها در صف تقاضا اهمیتی ندارد و اگر بتوانند به نیاز بازار کار کانادا پاسخ دهند به سرعت ویزا دریافت خواهند کرد؛
  • نزدیک کردن ماهیت برنامه‌های نیروی متخصص به ویزای کار موقت به‌طوری که کارفرمایان کانادایی در مشاغل مورد نیاز کانادا به جای استخدام کارگران موقت به‌دنبال متقاضیان ویزای اقامت دائمی باشند که با سرعتی مشابه استخدام کارگران موقت می‌توانند به کانادا وارد شوند؛

اما علاوه بر تغییر اسم چند نکته جدید هم در سخنان وزیر قابل مشاهده است:

  • تخصیص یک بودجه ۱۴ میلیون دلاری برای دو سال اول و ۴.۷ میلیون دلار بودجه سالانه برای سال‌های بعدی در جهت اطمینان از موفقیت و تثبیت این روش جدید؛
  • اصلاح و تقویت بانک اطلاعات شغلی مرتبط با دولت کانادا با عنوان Job Bank در جهت افزایش هماهنگی و ارتباط میان نیازهای کارفرمایان کانادایی و متقاضیان روش «ورود سریع»؛
  • تضمین دریافت ویزای اقامت دائم برای متقاضیان روش «ورود سریع» در صورت داشتن پیشنهاد شغلی از کارفرمای کانادایی و یا دریافت پذیرش از یکی از برنامه‌های استانی.

البته در توضیحات روز ۲۲ ایپریل، آقای وزیر اضافه کردند که استان‌ها باید قبل از هر چیز به این روش پیوسته باشند تا بتوانند از منافع آن بهره ببرند که نکته چندان روشنی نیست و مشخص نشده که این پیوستن تا چه میزان آزادی عمل استان‌ها را که همین الان هم نسبت به میزان اختیارات خود ناخرسند هستند، محدودتر خواهد کرد.

 

سیستم «ورود سریع» چیست؟

اگر چه هنوز مکانیزم اجرای این برنامه دقیقا مشخص و اعلام نشده است اما در سطح توضیحات کلی، روش به این شکل است که:

از اول ژانویه ۲۰۱۵، متقاضیان مهاجرت با تکمیل تعدادی پرسشنامه، توانایی‌ها و مهارت‌های خود را در زمینه شغلی، تحصیلی، زبانی و نظایر اینها مشخص کرده و «علاقه‌مندی» خود را برای دریافت ویزای اقامت کانادا اعلام خواهند کرد.

در مرحله بعد نام و مشخصات این متقاضیان از طریق سیستم‌های ارتباطی چون Job Bank و هر آنچه بعدا اعلام شود در اختیار شرکای اداره مهاجرت یعنی برنامه‌های استانی (-البته آنها که به این طرح پیوسته باشند!؟) و کارفرمایان کانادایی قرار خواهد گرفت. در واقع اداره مهاجرت بیش از اینکه وظیفه «انتخاب» متقاضیان را برعهده بگیرد به «تطابق و جور بودن» matching این دو حوزه –متقاضیان مهاجرت و بازارهای نیاز در کانادا- می‌اندیشد و وظیفه matchmaker را برای خود تعریف کرده است.

به محض اینکه این هماهنگی و جور بودن اتفاق افتاد (اینکه دقیقا به چه شکلی انجام می‌شود هنوز مشخص نیست)، اداره مهاجرت در قالب یکی از ۴ برنامه اصلی فدرال به متقاضی مهاجرت، «ورود سریع» را پیشنهاد خواهد داد. این ۴ روش عبارتند از:

  • برنامه نیروی متخصص فدرال،
  • برنامه فنی و حرفه‌ای فدرال،
  • گروه (دارای) تجربه کانادایی CEC
  • و گروه تجاری؛

 

دیدگاه‌های مخالفان

کاملا طبیعی است که هر دو حزب رقیب در پارلمان فدرال این روش و برنامه جدید را به چالش کشیدند. نماینده NDP در امور مهاجرت بیان داشت که این برنامه، متقاضیان را در وضعیت بلاتکلیفی نگاه می‌دارد چون به آنها پاسخ قطعی در مورد وضعیت تقاضای‌شان ارائه نمی‌دهد.

نماینده لیبرال هم در پاسخ به اظهارات وزیر گفت سیستم فعلی مهاجرتی کانادا هر چیزی هست غیر از «سریع». او اضافه کرد که دوست دارد دولت توضیح دهد چطور می‌خواهد این تقاضاها را در فاصله ۶ ماه یا کمتر بررسی کند.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar