نکاتی در مورد دریافت کالاهای پیشتر معرفی شده به گمرک
06 نوامبر 2013 - 2:00
بازدید 183
11

 دوستی پرسیده‌اند: اینجانب در ژانویه ۲۰۱۳ لندیگ کردم و در زمان ورود لیستی از اقلام و وسایل زندگی مانند فرش و سایر لوازم را به عنوان اقلامی که بعدا وارد کانادا خواهم کرد را در فرم مربوط declaration form وارد کردم. و بعد از دریافت کارت اقامت به ایران برگشتم و در حال حاضر در […]

ارسال توسط :
پ
پ

 دوستی پرسیده‌اند:

اینجانب در ژانویه ۲۰۱۳ لندیگ کردم و در زمان ورود لیستی از اقلام و وسایل زندگی مانند فرش و سایر لوازم را به عنوان اقلامی که بعدا وارد کانادا خواهم کرد را در فرم مربوط declaration form وارد کردم. و بعد از دریافت کارت اقامت به ایران برگشتم و در حال حاضر در حال برنامه‌ریزی برای برگشت و شروع زندگی در مارس یا آوریل هستم. سوال من این است که مهلت زمانی برای ارسال این اقلام چه زمانی است؟ آیا میتوانم این اقلام را در زمان ورود مجدد (مارس یا آوریل) همراه خودم فریت کنم یا اینکه می‌توانم بعد از ورود مثلا در ماه می ارسال و دریافت کنم؟

قبل از پاسخ به پرسش باید تاکید کنم که احتمالا منظور دوستمان از declaration form در این سوال، فرم‌های و B۴a است که به منظور واردات کالا و آنچه کالاهای در راه Goods to Follow خوانده می‌شود استفاده می‌شوند. آنچه که به Declaration form یا Declaration card به عنوان یک اصطلاح عمومی و مشهور مربوط است کارتی است که در پیش از ورود به خاک کانادا (مثلا در هواپیما قبل از پیدا شدن) به همه کسانی‌که می‌خواهند وارد کانادا شوند (اعم از شهروندان و مقیمان دائم و کسانی که با نوعی از ویزا وارد می‌شوند) داده می‌شود تا تکمیل کنند و هدف از آن موارد بسیار کلی کالاهای ممنوع برای ورود (مثلا اسلحه، اقلام کشاورزی، …) است. برای واردات کالا یا خودرو یا نظایر اینها شما باید فرم‌های مورد اشاره را پر کنید و به نظر می‌رسد دوست پرسش‌گر پیشتر چنین کرده‌اند.

تا آنجا که خاطرم هست گویا پیشتر استفاده از مزیت عدم پرداخت گمرکی و مالیات برای این دسته از کالاها یک محدودیت یک ساله داشتند یعنی اگر فرد تا قبل از یکسال کالا را وارد می‌کرد از معافیت گمرکی برخوردار بود اما این طور که در اینجا توضیح داده الان چنین محدودیتی برقرار نیست پس پاسخ این دوستمان این است که زمان محدودیتی ندارد. اینکه آیا باید کالا همراه فرد فریت شود یا بعدا هم می‌شود، این‌طور که از ظاهر امر پیداست تفاوتی ندارد چون عنوان بحث، «وارد کردن کالاها در زمان‌های بعد» است و اینکه چطور وارد شود مسئله نیست. اگر هم دیدید که گمرکی و مالیات روی کالا حساب شده حتما فرم‌های مربوطه دیگری که مربوط به درخواست بازپس‌گیری مبالغ پرداختی است را پر کرده و اقدام کنید. مهم این است که حتما فرم‌های B۴ را با دقت تکمیل کرده و در زمان ورود به کانادا مهر کرده باشید.

پرسش: آیا می‌توانم کالاهای همراه و کالاهایی را که بعدا می‌آیند یکجا معرفی کنم؟

خیر باید حتما فرم‌های مجزا برای آنها تکمیل شود. از آنجا که معمولا تازه‌واردان به کانادا در زمان اولین ورود هر چقدر هم بار داشته باشند از گروه کالاهایی که نیاز به معرفی به گمرک باشد نیست (فرش، جواهرات…) معمولا برای آنها نیازی به پر کردن فرم نیست و فقط برای goods to follow باید فرم پر کرد اما به هر حال این یک قاعده کلی است که شما باید برای کالاهای همراه خود و کالاهایی که بعدا دریافت می‌کنید دو سری فرم مجزا تکمیل کنید، از هر کدام دو نسخه پرینت بگیرید و فرم مربوط به کالاهای دریافتی بعدی را حتما در فرودگاه مهر کنید.

پرسش: آیا باید حتما از قبل لیست تهیه کنم یا می‌توانم در همان فرودگاه هم این کار را انجام دهم؟

قاعده این است که شما فهرست مورد نظر را تهیه کرده باشید. حتی بهتر است که فرم‌ها را تکمیل و پرینت گرفته باشید اما اگر چنین نیست حتما در فرودگاه از مامور گمرک فرم مربوطه را گرفته، تکمیل و مهر کنید. متاسفانه دیده می‌شود که برخی مامورین همکاری لازم را در این زمینه با این بهانه که شما باید قبلا این کار را انجام می‌داده‌اید نمی‌کنند پس بهتر است که کار را به لحظه آخر نکشانید.

پرسش: آیا باید همه اطلاعات دقیق باشد و همه وسایل مورد نظر را هم باید بعدا به کانادا وارد کنیم یا اگر وارد نکردیم اعلام کنیم که نمی‌خواهیم وارد کنیم؟

اطلاعات باید تا حد ممکن دقیق باشد. مثلا در مورد فرش معمولا حداقل باید تعداد و اندازه‌ها مشخص باشد. در مورد جواهرات یا وسایلی که حالت آنتیک دارد عکس آنها باید ضمیمه باشد اما مثلا در مورد مبلمان به صورت کلی اگر توصیف شود کافی است و جزییات بیشتر ضرورت ندارد مگر اینکه ارزش کالا خیلی بالا باشد یا به نوعی اثر هنری یا آنتیک محسوب شود.

ضروری ندارد که همه کالاهای لیست را وارد کانادا کنید و ضرورتی هم ندارد که عدم ورود آنها را اعلام کنید. اصولا کسی شما را به دلیل عدم ورود آنها توبیخ نخواهد کرد!

پرسش: آیا می‌توانم فرش یا کالاهای دیگری بیاورم تا با فروش آنها شرایط اقتصادی خود را سامان دهم؟

اولا که بعید است این کالاها را بتوانید با قیمت خوبی بفروشید. معمولا بهتر و ارزان‌تر آنها در کانادا موجود است پس به خودتان زحمت ندهید. ثانیا فرض اداره گمرک کانادا برای حذف گمرکی و مالیات ورود این اجناس این است که شما آنها را برای استفاده شخصی می‌خواهید. به همین دلیل مثلا نباید به شکلی و به تعدادی کالا وارد کنید که حمل بر استفاده تجاری بشود. اگر بخواهید چنین کاری انجام دهید، مورد شما به گروه دیگری از قوانین مربوط می‌شود و باید مبتنی بر قوانین واردات و صادرات در کانادا برای آن کالاها اقدام کنید.

همچنین شما موظف هستید که تا ۱۲ ماه بعد از ورود این کالاها، از فروش آنها خودداری کنید و اگر به هر دلیلی آنها را فروختید به گمرک کانادا اعلام کرده و هزینه‌های قانونی مرتبط را پرداخت کنید.

ممکن است کسی به شما بگوید «بابا ول کن این حرف‌ها را؛ من فروختم و هیچ اتفاقی نیافتاد!» بله این فرد حرف نادرستی نمی‌زند اما توصیه‌اش غیرقانونی است! به احتمال زیاد اگر شما هم چنین کاری انجام دهید مشکل خاصی برای‌تان اتفاق نمی‌افتد اما اگر بعدا مشخص شود باید جریمه پرداخت کنید و رکورد بدی هم از خودتان باقی گذاشته‌اید. ضمن اینکه همان‌طور که بارها اشاره کرده‌ایم در کانادا حرف اول را اعتماد می‌زند. شما اینجا می‌آیید تا یک زندگی مبتنی بر رعایت قانون و احترام به حقوق دیگران (از جمله حقوق دولت) را تجربه کنید. اگر می‌خواهید بدانید نتیجه این به ظاهر زرنگ‌بازی‌ها و بی‌احترامی و سواستفاده از اعتماد دیگران در درازمدت چه خواهد شد کافی است نگاهی به اطراف خود بیاندازید.

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar