نکاتی درباره «تطبیق قیمت» Price Match
15 دسامبر 2012 - 20:57
بازدید 408
5

نکته‌ای که این نوبت به دلیل سر و صداها و تبلیغات فراوان این ایام که زمان خریدهای کریسمس و سال نو است و بازار انواع حراج‌ها و رقابت‌ها هم داغ برای معرفی برگزیده‌ام، موضوع «تطبیق قیمت» یا همان price matching است که در تبلیغات در اکثر مواقع با تیتر Price Match از آن یاد می‌شود. […]

ارسال توسط :
پ
پ

نکته‌ای که این نوبت به دلیل سر و صداها و تبلیغات فراوان این ایام که زمان خریدهای کریسمس و سال نو است و بازار انواع حراج‌ها و رقابت‌ها هم داغ برای معرفی برگزیده‌ام، موضوع «تطبیق قیمت» یا همان price matching است که در تبلیغات در اکثر مواقع با تیتر Price Match از آن یاد می‌شود.

اما price matching دقیقا چیست؟

زمانی‌که فروشگاهی چنین ادعایی را حالا با عبارت‌های مختلف (که در ادامه به برخی اشاره خواهم کرد) بیان می‌کند منظورش این است که برای همه محصولاتی که در ذیل این سیاست قرار دارند، قیمت‌هایش پایین‌ترین قیمت‌ها در مقایسه با رقبایش هستند و اگر کسی بتواند قیمتی پایین‌تر عرضه کند، این فروشگاه حاضر است قیمت اعلام شده خود را کنار بگذارد و آن قیمت پایین‌تر را مرجع قرار دهد. مثلا فرض کنید که الان به دلیل ایام تعطیلات، فروشگاه بسیار بزرگ اسباب‌بازی‌فروشی Toys’R Us چنین سیاستی را اعلام کرده که برای والدین محترم بسیار غنیمت است چون تنوع و کیفیت اسباب‌بازی‌های این فروشگاه قابل توجه است. حالا شما فلایری دارید که نشان می‌دهد مثلا فروشگاه والمارت، فلان عروسک یا لگوی مشابه آنچه Toys’R Us مثلا ۳۰ دلار قیمت گذاشته، در این هفته ۲۵ دلار می‌فروشد. شما این فلایر را به فروشنده نشان می‌دهید و او پس از بررسی به جای اینکه آن را به قیمت تگ رسمی فروشگاهش، ۳۰ دلار محاسبه کند، ۲۵ دلار محاسبه می‌کند. حسن این کار چیست؟ فرض کنید شما ۵-۶ فلایر مختلف از فروشگاه‌هایی که اسباب‌بازی می‌فروشند در اختیار دارید که فهرستی از مجموعه آنچه می‌خواهید برای بچه‌های دوست و اشنا و عزیزان خودتان تهیه کنید در آن جمعا ۲۰ درصد کمتر از قیمت‌های Toys’R Us است. شما با این فلایرها و به لطف سیاست تطبیق قیمت، همه این اجناس با آن قیمت‌های کمتر از همین یک فروشگاه خریداری می‌کنید و در پول و وقت و هزینه سفر صرفه‌جویی می‌کنید و خیالتان هم راحت است که حتما جنس در دست‌تان است چون بعید نیست تا به فروشگاه سوم یا چهارم برسید آن کالا تمام شده باشد. توجه داشته باشید که مسافت‌ها در شهرهایی چون تورنتو بسیار زیاد است و گاهی از فلان فروشگاه تا یکی دیگر رفتن ممکن است چند ساعت از وقت شما را بگیرد.

چنین سیاستی به‌ویژه در ایام شب عید و شروع سال که همه در حال جنب و جوش هستند بسیار مهم است.

آیا این سیاست محدود به چنین ایامی است؟

لزوما خیر. سیاست تطبیق قیمت در مورد فروشگاه‌های مختلف تفاوت دارد. الان فروشگاه‌های زیادی هستند که این سیاست را در تمام سال اجرا می‌کنند. البته معمولا حوزه گسترش آن به فروشگاه‌هایی که برای خوار و بار فعال هستند Grocery shopping بیشتر اعمال می‌شود اما Fresh Co. الان مدت‌هاست که سیاست رسمی‌اش تطبیق قیمتی با فروشگاه‌های رقیب چون Walmart، No Frills، Food Basic و…است. اما سایر فروشگاه‌ها معمولا در ایامی خاص این سیاست را اعلام می‌کنند تا مشتری بیشتری را جذب کنند. نمونه همان مثالی که در بالا در مورد بحث اسباب‌بازی مطرح شد.

در مواردی هم این سیاست ممکن است به کالاهای خاصی از یک فروشگاه محدود شود. مثلا همان‌طور که پیشتر در یک پست اشاره کرده بودم برای برخی کالاها مثلا فلان بازی‌های کامپیوتری در فروشگاه Future Shop ادعا می‌شود که این پایین‌ترین قیمت است. معمولا عبارتی از قبیل Lower Price is Guaranteed یا We Beat Any Price در مورد مجموعه یا بخشی از کالاها بکار گرفته می‌شود و یا از همه مشهورتر، استراتژی Everyday Low Price در مورد این کالاها در فروشگاه‌هایی چون والمارت اجرا می‌شود تا به شما اطمینان دهند که کالایی که چنین برچسبی روی قیمت آن خورده، پایین‌ترین قیمت را در همه سال و در مقایسه با رقبا دارد.

آیا اجرای این سیاست همه جا به صورت واحد است؟

خیر. هر فروشگاهی سیاست خود را دارد. مثلا ممکن است:

  • یک فروشگاه سیاستش را تنها به فروشگاه‌های همان شهر محدود کرده باشد و دیگری منطقه جغرافیایی وسیع‌تری را شامل شود؛
  • یک فروشگاه از شما همراه داشتن فلایر کاغذی را رسما بخواهد و دیگری نخواهد و خودش از طریق نسخه آنلاین بررسی کند و یا صرفا ادعای شما را بپذیرد؛
  • یکی در سیاستش پذیرش کوپن تخفیف روی قیمت تطبیق شده را بپذیرد (مثلا قیمت جنسی در فروشگاه A که سیاست تطبیق قیمت را اعلام کرده ۵ دلار است و شما یک فلایر نشان فروشنده می‌دهید که در این هفته قیمت این جنس در فروشگاه B ۴ دلار است و بعد هم یک کوپن دو دلاری به طرف می‌دهید تا دو دلار از آن ۴ دلار کم کند اما فروشنده می‌گوید که در پالیسی آنها، قیمت کوپن فقط از قیمت اصلی کم می‌شود و نه قیمت تطبیق داده شده!)
  • یکی اعلام کند که فقط تطبیق را در مورد اجناسی انجام می‌دهد که فروشگاه رقیب هنوز آن جنس را در محدوده فروشگاه محلی خود داشته باشد؛ به عبارت دیگر در وبسایتش تعداد موجودی کالا مشخص باشد و هنوز حداقل یک مورد از آن جنس در دسترس باشد؛
  • حتی ممکن است فروشگاهی در سیاست‌هایش قید کرده باشد که تطبیق قیمتی در مورد قیمت‌های اصلی و دائمی فروشگاه‌های دیگر اعمال می‌شود و ارتباطی به قیمت‌گذاری حراج‌های موقت ندارد!
  • و…

به عبارت دیگر، شما باید جزییات سیاست تطبیق قیمت را در مورد هر فروشگاه بدانید تا بی‌خود و بی‌جهت با فروشنده پشت دخل cashier و یا مسئولش جر و بحث نکنید. البته اگر به صورت مداوم این کار را در مورد یک فروشگاه انجام دهید به زودی جزییات آن دستتان خواهد آمد.

و چند توصیه:

  • مقررات تطبیق قیمت در فروشگاه‌ مورد نظرتان را به صورت دقیق مطالعه کنید؛
  • همیشه مستندات لازم مثلا فلایرهای فروشگاه‌های دیگر را همراه داشته باشید؛
  • سعی کنید فهرستی از کالاهای مورد نیاز با قیمت‌های جایگزین را از پیش تهیه کرده باشید؛
  • سعی کنید در ساعات کم ترددتر خرید کنید تا اگر بحث‌تان طولانی شد هم فروشنده خسته و کلافه نباشد و هم پشت سرتان یک صف عظیم درست نکنید؛
  • همیشه اجناسی را که در مورد آنها قصد تطبیق قیمتی دارید سمت دیگر چرخ خرید (buggy یا shopping cart) و جدای از خریدهای عادی قرار دهید و اول به امر خریدهای عادی برسید و گروه بعدی را در مرحله آخر قرار دهید؛

چیزی شبیه به این سیاست در مورد دریافت یا تمدید وام خانه و بیمه خودرو و نظایر آن وجود دارد که در نوبتی دیگر به آن خواهم پرداخت.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar