نکاتی برای مهاجران درباره انتخاب مدرسه بچه‌ها-قسمت دوم
04 اکتبر 2012 - 21:49
بازدید 588
5

در این قسمت بنا بر این شد که درباره سیستم مدارس و نحوه کسب اطلاعات و انتخاب مدارس نکاتی بیان شود. از آنجا که برای ادامه بحث، مخاطب باید آشنایی اجمالی با سیستم آموزش و پرورش کانادا و انتاریو داشته باشد من ناچارم قدری اطلاعات تفصیلی در این باره بدهم. امیدوارم این اطلاعات شما را […]

ارسال توسط :
پ
پ

در این قسمت بنا بر این شد که درباره سیستم مدارس و نحوه کسب اطلاعات و انتخاب مدارس نکاتی بیان شود. از آنجا که برای ادامه بحث، مخاطب باید آشنایی اجمالی با سیستم آموزش و پرورش کانادا و انتاریو داشته باشد من ناچارم قدری اطلاعات تفصیلی در این باره بدهم. امیدوارم این اطلاعات شما را خسته نکند اما فکر می کنم دانستن آنها برای تان مفید باشد. اگر احساس خستگی کردید می توانید بخش های بعدی را در فرصت های دیگر مطالعه کنید. یک نکته را متذکر می شوم که مثال هایی که در این نوشتار مطرح می کنم فقط از باب توضیح مطلب و آشناکردن ذهن هاست و من به شخصه شناخت دقیقی از این مدارس ندارم پس لطفا آنها را به عنوان توصیه نگذارید.

اما من نوشتار این نوبت را در ۴ سرفصل زیر دسته بندی کرده ام:

الف- معرفی اجمالی سیستم آموزشی و انواع مدارس در انتاریو

ب- سال های تحصیلی در انتاریو

ج- از کجا بدانیم که کدام مدرسه (یا مدارس) به منطقه ما مربوط می شود؟ و چگونه اطلاعات مربوط به آن را بیابیم؟

د- اگر بخواهیم براساس مدرسه مناسب، محل زندگی خود را بیابیم؟

الف- معرفی اجمالی سیستم آموزشی و انواع مدارس در انتاریو

به نظر می رسد برای اینکه بحث های بعدی معنادار باشند و در ضمن پاسخ تعدادی از دوستان را هم در میانه همین مطلب داده باشم لازم است که در باره مدارس استان انتاریو قدری بیشتر توضیح دهم. همان طور که می دانید نظام آموزشی در کانادا برخلاف ایران یک نظام استانی است یعنی موضوعات مربوط به تحصیلات دوران پیش از دیپلم و بعد از آن کاملا در محدوده اختیارات و تصمیمات دولت استان (که در سیستم کانادا یک دولت پارلمانی است) قرار دارد. به همین دلیل می بینید که مثلا افزایش شهریه در استان کبک به تعطیلی طولانی مدت دانشگاه ها و کالج ها منجر می شود اما در استان های دیگر تاثیری برجای نمی گذارد.

در انتاریو امور آموزشی به دو وزارتخانه مربوط است. وزارت آموزش انتاریو Ontario Ministry of Education امور مربوط به تحصیلات قبل از دریافت دیپلم متوسطه را بر عهده دارد و وزارتخانه مهارت آموزی، کالج ها و دانشگاه ها Ontario Ministry of Training, Colleges and Universities امور آموزشی مربوط به بعد از دیپلم را سامان می دهد. البته افرادی هم هستند که بدون داشتن دیپلم دبیرستان، با گذراندن دوران کارآموزی تحت شرایط خاصی می توانند مدارک حرفه ای مربوط به وزارتخانه دوم را دریافت کنند که الان موضوع بحث ما نیست. با این توضیحات کسانی که بچه دار هستند تا زمانی که آنها دیپلم دبیرستان دریافت کنند با قوانین و مقررات وزارتخانه اول سر و کار خواهند داشت.

در انتاریو دو گروه کلی از مدارس وجود دارند، مدارس دریافت کننده بودجه دولتی (عمومی) publicly funded school و مدارس خصوصی Private؛ مدارس گروه اول آنهایی هستند که بر اساس قانون و تصمیمات دولت، بودجه آموزشی آنها توسط دولت تامین می شود. تکلیف مدارس گروه دوم هم که روشن است. این مدارس با کمک نهادهای غیردولتی و دریافت شهریه از دانش آموزان نیازهای مالی خود را سامان می دهند و باید تحت ضوابط وزارتخانه، حداقل های آموزشی لازم را تامین کنند. از جمله اینکه دروسی که دانش آموزان این مدارس می گذرانند باید به شکلی باشد که حداقل های ضروری برای دریافت دیپلم استان را برآورده سازد. فرض من در این نوشتار بر این است که تازه واردان به کانادا در شرایطی نیستند که فرزندان شان را به مدرسه خصوصی بفرستند و بنابراین سخن را در این زمینه کوتاه می کنم. تنها لازم است یادآوری کنم که سطح آموزش در بسیاری از مدارس عمومی کانادا بالاست و فارغ التحصیلان این مدارس در صورتی که تلاش و کوشش معمولی انجام دهند می توانند بسته به استعداد، توانایی ها و علایق خود به دانشگاه های معتبر کشور یا امریکا راه پیدا کنند و قبولی در این دانشگاه ها نیازی به صرف هزینه های نسبتا سنگین مدارس خصوصی ندارد.

مدارس عمومی که قاعدتا شما دنبال ثبت نام فرزندتان در آن هستید به زبان ساده اینها هستند:

  • مدارس عمومی انگلیسی زبان،
  • مدارس عمومی فرانسه زبان،
  • مدارس وابسته به کلیسای کاتولیک Catholic Church School انگلیسی زبان و
  • مدارس وابسته به کلیسای کاتولیک فرانسه زبان.

البته اشکال دیگری از مدارس خصوصا برای کسانی که به خدمات اجتماعی بیشتر نیاز دارند (به ویژه در میان رنگین پوستان) در ۳-۴ سال اخیر معرفی شده اند اما اینها بحث ما نیستند و فرزندان شما هم باید از این گونه مدارس دور باشند! اینها که اینجا بیان می کنم فقط برای آشنایی شما با موارد خیلی مشهور است وگرنه انواع دیگری هم از مدارس عمومی مرتبط با یک اقلیت مذهبی یا جغرافیایی وجود دارد که به هیچ وجه مسئله ما نیست و بعید است که شما اصلا با یکی از آنها برخورد داشته باشید.

اینکه بهتر است فرزندان مان را به مدارس فرانسه زبان بفرستیم یا انگلیسی زبان هم یک بحث متمایز است که من الان واردش نمی شوم اما در آینده در این مورد هم بحث خواهیم کرد. البته بدیهی است که تعداد مدارس فرانسه زبان به اندازه انگلیسی زبان نیست و اگر بخواهید فرزندان تان در این نوع مدارس تحصیل کند به موارد دیگری هم باید توجه داشته باشید.

نکته ای که باید در اینجا دقت داشته باشیم این است که ثبت نام در مدارس مربوط به کلیسای کاتولیک خصوصا در مقطع دبیرستان محدودیت ندارد و لازم نیست که شما حتما یک مسیحی کاتولیک باشید تا فرزندان تان در این مدارس ثبت نام شود (البته اگر بخواهید در این مدارس کار کنید وضعیت تغییر می کند.) این نکته از این نظر اهمیت دارد که تعدادی از این مدارس از جمله بهترین مدارس تورنتو هستند و اگر ما به یکی از آنها دسترسی داشته باشیم می تواند یک گزینه برای بررسی باشد. همینجا هم به این پرسش پاسخ دهم که «آیا در این مدارس تعلیمات گسترده ای درباره عقاید مسیحیت کاتولیک ارائه می شود؟» خوب، به هر حال قرار است محتوای این مدارس چنین باشد یعنی مدرسه مذهبی، مدرسه مذهبی ست دیگر اما این موارد در همان حدی است که سرفصل های درسی اجازه می دهد. در واقع، برخلاف مدارس عمومی که حالت سکولار دارند و در کلاس های مربوط به موضوعات مذهبی، دانش آموزان را با مفهوم مذهب، جایگاه آن در میان جامعه، تاثیر آن بر روی افراد و معرفی اجمالی تمامی مذاهب مشهور آشنا می کنند، در مدارس مربوط به کلیسای کاتولیک تمرکز روی عقاید این مذهب است؛ چیزی شبیه تعلیمات دینی مدارس در ایران.

نکته بعدی که باید به آن توجه داشت این است که ثبت نام در مدارس عمومی تابع محل اقامت است. یعنی فرزند شما در مدارس عمومی می تواند در مدرسه ای که مربوط به همان ناحیه جغرافیایی است ثبت نام کند. البته هر دو مورد قابل استثنا است یعنی ممکن است شما در یک ناحیه باشید و مدرسه ای فرزند شما را بنا بر دلایلی ثبت نام نکند (که تعداد این موارد زیاد نیست اما به هر حال وجود دارد) و برعکس ممکن است در یک منطقه نباشید اما مدرسه ای بپذیرد که فرزند شما را ثبت نام کند. این مورد به وضعیت مدرسه و وضعیت تحصیلی فرزند شما بستگی دارد و نباید آن را تعمیم داد اما به هر حال ممکن است. نکته دیگر هم اینکه بسته به موقعیت جغرافیایی محل زندگی شما، گزینه ها لزوما به یکی ختم نمی شود. ممکن است تعداد مدارس در آن ناحیه بیشتر باشد و به همین دلیل تعداد انتخاب ها بیشتر باشد. این موضوع خصوصا وقتی که فرزندان در سال های میانه دوران ابتدایی هستند بیشتر اتفاق می افتد. در این باره در ادامه بیشتر خواهیم گفت.

ب- سال های تحصیلی در انتاریو

الان در انتاریو رسما سه دوره زمانی آموزشی تا مقطع دیپلم متوسطه وجود دارد:

  • دوره پیش دبستان که در قالب مهدکودک های تمام وقت full day kindergarten از سن ۴ سالگی برقرار است. البته الان همه مدارس این برنامه را به صورت ۵ روز در هفته اجرا نمی کنند بلکه برخی ۲ و نیم روز دارند اما هدف این است که تا سال ۲۰۱۴ همه مدارس مقطع ابتدایی این دوره را داشته باشند که به صورت دو سال JK (junior kindergarten) و SK (senior kindergarten) برگزار می شود. در مطالب مستقلی به محتوای این کلاس ها خواهم پرداخت؛
  • دوره ابتدایی elementary school که از کلاس اول grade1 تا کلاس هشتم grade8 است؛
  • دوره دبیرستان secondary school که از کلاس نهم grade9 تا کلاس دوازدهم grade 12 است.

البته مهم ترین سال های تحصیل که تکلیف آینده تحصیلی فرزند شما و اینکه آیا او در مقاطع بالاتر در دانشگاه تحصیل خواهد کرد یا کالج، به کلاس ۱۰ تا ۱۲ مربوط می شود. دلیل این امر این است که در کانادا آزمون متمرکزی نظیر کنکور به شیوه ایران نداریم و مراکز آموزشی به صورت مستقل دانشجو پذیرش می کنند و نمرات این سه سال (به ویژه دو سال آخر) ملاک تصمیم گیری کمیته های آموزش مراکز آکادمیک است.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید و در زمان ثبت نام اهمیت بسیار زیادی دارد این است که اگر چه تقسیم بندی یادشده معرف دسته بندی آموزشی مقاطع تحصیلی در انتاریو است اما مدارس لزوما بر این اساس تقسیم نمی شوند. یعنی به طور مثال هر مدرسه ابتدایی لزوما تا کلاس ۸ را ندارد (برخی فقط ۴ کلاس اول را دارند) یا ممکن است مدارسی سال های پایانی مقطع ابتدایی و سال آغازین دوره متوسطه را ارائه کند (کلاس ۶ تا ۹). همچنین junior high School به طور معمول کلاس های ۷و ۸ را پوشش می دهند و یا خیلی معمول است که یک دبیرستان کلاس ۹ را نداشته باشد (کلاس ۱۰ تا ۱۲ را ارائه دهد.)

قاعده کلی این است که وقتی شما فرزندتان را در یک مدرسه مربوط به محله خود ثبت نام می کنید تا آخرین کلاسی که آن مدرسه ارائه می دهد در آنجا می ماند مگر اینکه از آنجا نقل مکان کنید یا مشکلی دیگر (مثلا اخراج از مدرسه به دلیل رفتار نامناسب! یا عدم امنیت…) سبب شود که مجبور باشید فرزندتان را جابجا کنید. به هر حال باید دلیل قانع کننده ای برای جابجایی وجود داشته باشد. با این حساب اگر شما فرزندتان را در مدرسه ای که از گرید ۶ تا ۹ دارد ثبت نام کرده باشید و در همان منطقه مدرسه دیگری باشد که از گرید ۹ تا ۱۲ داشته باشد بعد از اتمام گرید ۸ در مدرسه اول نمی توانید به مدرسه جدید بروید و باید تا پایان گرید ۹ صبر کنید. حالا اگر آن مدرسه اول جای خیلی خوبی باشد به نفع فرزند شماست چون پایه اول دبیرستان را (که معمولا هم زمان با بحران های دوران بلوغ است) در یک مدرسه کوچکتر که دو سال هم با فضا و معلمانش آشنا بوده می گذراند اما اگر برعکس این مدرسه، چندان تعریفی نداشته باشد و برعکس مدرسه دوم، مدرسه خوبی باشد ممکن است این مسئله کمی به ضرر فرزندتان تمام شود چون پایه اول دبیرستانش چندان قوی نیست و یک دفعه به داخل محیطی که سطح عمومی دانش آموزان بالاتر است پرتاب می شود. البته بسیاری از این نکات شاید به کار شما نیاید اما شاید هم برای شما مسئله شود پس در زمان ثبت نام کمی پرس و جو و جستجو و سپس انتخاب بد نیست. هیچ کدام از این گفته ها وحی منزل نیست و همیشه امکان مذاکره و گفتگو و تغییر وجود دارد اما هرچقدر شما کارهای تان را بر اساس روش معمول انجام دهید دردسرهای بعدی تان کاهش می یابد.

ج- از کجا بدانیم که کدام مدرسه (یا مدارس) به منطقه ما مربوط می شود؟ و چگونه اطلاعات مربوط به آن را بیابیم؟

از مسیرهای مختلفی می شود به این دست از اطلاعات دست یافت. به عنوان مثال اگر در تورنتو زندگی می کنید از طریق سایت اداره آموزش این شهر و اگر در ناحیه یورک (شامل شهرهای ریچموندهیل، مارکام، وان، آرورا…) زندگی می کنید از طریق سایت اداره آموزش و پرورش ناحیه یورک. اما یک مسیر هم استفاده از خود سایت وزارت آموزش استان انتاریو است که من می خواهم الان از این مسیر شما را راهنمایی کنم تا شهر محل زندگی در استان تاثیری در مباحث مربوطه نداشته باشد.

فرض کنید شما ساکن منطقه ای از نورث یورک هستید که آپارتمان های ارزان قیمت تر برای تازه واردان دارد، منظور تقاطع خیابان های دان میلز و شپرد تا دان میلز و فینچ است. حال می خواهید ببینید کدام مدارس ابتدایی (یعنی از مدارسی که از JK تا گرید ۸ را پوشش می دهند) به محل زندگی شما مربوط می شوند. به فرض کد پستی آپارتمان شما در این منطقه M2J 3B9 است (البته شما می توانید با وارد کردن آدرس خیابان هم در این باره جستجو کنید.) این کد پستی در این صفحه وارد کنید. (اگر دنبال دبیرستان می گشتید باید به این صفحه می رفتید.) اگر اطلاعات را وارد کنید چیزی شبیه شکل شماره یک خواهید دید که اسامی تعدادی مدرسه و محل استقرار آنها در نقشه گوگل در آن مشخص است. (برای مشاهده عکس ها در اندازه بزرگتر روی آنها کلیک کنید.)

همان طور که می بینید ترتیب مدارس بر اساس نزدیک ترین فاصله از آدرس منزل ذکر شده است اما در این نتایج همه نوع مدرسه ای وجود دارد؛ مثلا مدارس کلیسای کاتولیک و مدارس فرانسه زبان هم هست. شما می توانید بر اساس انتخاب های بالای صفحه، نتایج را بسته به نظر خودتان محدود کنید. مثلا اگر بنا ندارید که فرزندتان را به مدرسه مذهبی بفرستید در انتخاب های بالای صفحه در مورد نوع Type مدرسه فقط Public را انتخاب کنید و در مورد زبان هم فقط انگلیسی. و بعد روی Refine کلیک کنید. در این صورت شکل شماره ۲ نتیجه می شود.

واضح است که اگر می خواستید برعکس، فرزندتان به مدرسه فرانسه زبان برود باید به جای انگلیسی، فرانسه را انتخاب می کردید و در آن صورت می دیدید که تعداد انتخاب ها به شدت کاهش پیدا می کرد. اگر می خواستید فرزندتان به مدرسه وابسته به کلیسای کاتولیکی برود که زبان اصلی اش فرانسه باشد انتخاب ها بازهم محدودتر می شد تا جایی که در برخی مناطق لازم است تا شما اولین پارامتر که فاصله مدرسه تا محل زندگی را مشخص می کند تغییر دهید. یعنی به فرض حالت پیش فرض را که الان ۱۰ کیلومتر است باید به ۲۰، ۳۰ و حتی بالاتر تغییر دهید تا به موردی برسید. بدیهی است که در بسیاری از این حالات احتمال اینکه شما مجبور به استفاده از سرویس مدرسه (به شرطی که تا منطقه مورد نظر شما تردد داشته باشد) باشید هست. به خصوص اگر شما در مناطقی از تورنتو یا نواحی اطراف زندگی کنید که تراکم جمعیت کمتر باشد این احتمال بیشتر می شود. حالا فرض من بر این است که شما به عنوان یک تازه وارد خواهید فرزندتان را به مدرسه فرانسه زبان بفرستید و منطقه ای را هم که مثال زده ام یکی از پرتراکم ترین نقاط شهر و پر از انواع مدارس عمومی است.

برگردیم به مثال، گفتیم که زبان را انگلیسی و مدرسه را هم عمومی انتخاب می کنیم، همان طور که در عکس شماره ۲ می بینید و یا خودتان گام به گام از طریق آن وبسایت موضوع را دنبال می کنید انتخاب ها کمتر شده است. حالا نزدیک ترین مدرسه را که در عنوانش لفظ دبیرستان High School آمده کلیک کنید. در توضیحات مربوط به این مدرسه می بینید که چرا اسمش Junior High School است چون آخرین گریدهای دوره ابتدایی (در مورد این مدرسه، گرید هفتم و هشتم) را دارد. اگر قرار است فرزند شما در گرید ۳ ثبت نام کند پس حتما این مدرسه انتخاب شما نیست. برویم سراغ انتخاب بعدی که اسمش Dallington Public School است و شما با کلیک روی اسمش به صفحه معرفی این مدرسه در وبسایت وزارت آموزش انتاریو می روید.

این صفحه اطلاعات متنوعی به شما می دهد. بخشی از آنها اطلاعات تماس است اما بخشی دیگر به اطلاعات و وضعیت تحصیلی مدرسه اشاره دارد. به عنوان مثال مشخص است که این مدرسه تا گرید ۶ را داراست. وضعیت مقاطع گرید ۳ و گرید ۶ که آزمون های استانی برای سنجش وضعیت دانش آموزان و مدرسه و در سه سرفصل قابلیت های خواندن، نوشتن و ریاضیات انجام می شود نشان می دهد که اوضاع مدرسه نسبت به وضعیت عمومی استان از موقعیت خوبی برخوردار است و به غیر از یک مورد، در سایر موارد در سه سال گذشته از رشد برخوردار بوده است. این جداول در شکل شماره ۳ منعکس شده اند.

در جایگاه بعدی وضعیت زندگی دانش آموزان و اوضاع معیشتی خانواده های آنها که به نوعی نمایانگر شرایط زندگی منطقه هم هست معرفی شده است. همین طور که می بینید تعداد دانش آموزانی که در خانواده های با درآمد پایین زندگی می کنند نسبتا بالاست (۴۱ درصد در مقایسه با متوسط استان که ۱۶ درصد است.) یک دلیل این امر این است که همان طور که گفته شد اکثریت ساکنان این آپارتمان ها را مهاجرین تازه وارد با کمتر از سه سال حضور در کانادا تشکیل می دهد که به طور طبیعی درآمد زیادی ندارند. یک پارامتر دیگر این نکته را تایید می کند و آن تعداد خانوارهایی است که زبان اصلی آنها انگلیسی نیست (۶۴٫۴ درصد در مقایسه با ۲۳٫۴ درصد متوسط استان) و همان طور که می بینید ۱۴ درصد دانش آموزان هم تازه وارد هستند. به معنای دیگر و در یک نتیجه گیری کلی، این مدرسه از نظر آموزشی استانداردهای خوبی دارد اما تعداد دانش آموزانی که خانواده های آنها احتمالا دچار مشکلات معیشتی هستند نسبتا بالاست و به طور طبیعی گروه بندی های دانش آموزان بر اساس کشور محل ورود هم در این مدرسه قوی است چون تعداد مهاجران در آن بالاست.

بیایید برای مدتی فرض کنیم که هدف ما گرید ۳ نبود و می خواستیم فرزندمان را به گرید ۷ بفرستیم و در نتیجه همان انتخاب اول یعنی Woodbine Junior High School را برای بررسی انتخاب می کردیم. اما بعد در صفحه مربوطه می بینیم که تقریبا هیچ کدام از اطلاعات مورد نیاز در مورد سطح تحصیلی در مورد این مدرسه در دسترس نیست که طبیعی است چون این مدرسه گرید ۳ و ۶ ندارد اما وقتی به آمار بعدی نگاه می اندازیم که درباره وضعیت خانوادگی و درآمدی دانش آموزان است اوضاع چندان جالب نیست. ۷۱ درصد دانش آموزان این مدرسه زبان اول شان انگلیسی نیست و حدود ۲۴ و نیم درصد آنها هم تازه وارد هستند. خوب شما بگویید آیا ثبت نام فرزند در این مدرسه با این شرایط سنی (گرید هفت و هشت) و وضعیت تحصیلی و اوضاع خانوادگی و مهاجرتی کاری پرخطر نیست؟ اگر به دبیرستان های این منطقه سرکی بکشید با شرایطی دشوارتر هم ممکن است روبرو شوید که بررسی آنها از حوصله بحث ما خارج است.

خوب هنوز کار ما تمام نشده است! اگر به صفحه مربوط به وبسایت مدرسه Dallington Public School بازگردیم می بینید که در جایی عبارت معرفی وبسایت خاص مدرسه را آورده است:

School Website (if available): Dallington Public School

برخی از مدارس خودشان وبسایت مستقل دارند و برخی چون این مدرسه، با کلیک کردن روی اسم مدرسه به وبسایتی که اداره آموزش و پرورش آن شهر فراهم کرده است می روید (یادتان باشد که تا قبل از این، روی صفحه آن مدرسه در وبسایت وزارتخانه بودیم!) در این صفحه (یا اگر مدرسه وبسایت مستقل داشته باشد در صفحه وبسایت خود مدرسه) اصلاعات مفیدی درباره مدرسه، تقویم کاری و امکانات مدرسه و کتابخانه آن آمده است. تصویر شماره ۴ منعکس کننده این اطلاعات است. من دیگر وارد توضیحات بیشتر نمی شوم و کنکاش درباره این گونه موارد را به خود شما واگذار می کنم. تنها نکته مهم شاید این بخش باشد: جایی که نوشته school boundaries، و منظور مرزهای منطقه ای است که این مدرسه از آنها دانش آموز می پذیرد (عکس شماره ۵) دقت در این نقشه به شما می گوید که آیا در داخل منطقه مورد نظر قرار دارید یا نه و یا برعکس، اگر از طریقی به یک مدرسه خوب دسترسی پیدا کردید از طریق این مرزها می توانید دریابید که در کجا باید اقامت کنید تا داخل مرزهای مربوطه قرار بگیرید.

د- اگر بخواهیم براساس مدرسه مناسب، محل زندگی خود را بیابیم؟

واضح است که باید مسیری نسبتا معکوس با قسمت ج را برویم. در این حالت ما ابتدا مدارس برتر را انتخاب می کنیم و بعد مرزهای منطقه ای آنها را می یابیم و بعد در میان آن مرزها، محل های اسکان را شناسایی می کنیم. یک راه ساده برای یافتن مدارس برتر استفاده از این وبسایت است که شما می توانید اطلاعات مربوط به رتبه بندی مدارس را در آن با هم مقایسه کنید. مثلا مدرسه ابتدایی دالینگتون که در مثال بالا به آن پرداختیم در این سایت در این صفحه رتبه بندی شده است. همین طور که می بینید (عکس شماره ۶) این مدرسه از نظر رتبه بندی و امتیاز هم وضعیت خیلی خوبی دارد. باز هم تاکید می کنم که در اینجا قصد توصیه هیچ مدرسه ای را ندارم و این نمونه هم کاملا تصادفی انتخاب شده است.

واقعیت این است که باید روشی بیابین انتخاب کنیم یعنی ابتدا بر اساس پارامترهایی که در انتخاب محل اقامت تاثیر دارند و من به تعدادی از آنها در این مقاله اشاره کرده ام، تعداد مناطق مورد نظر را محدود کرد و بعد بر اساس بند ج مدارس منطقه را شناسایی کرد و بعد از انتخاب مدرسه یا مدارس بهتر، با مشخص کردن مرزبندی منطقه، سراغ مکان های اقامتی رفت و دید که کدامیک جای خالی دارند و کدامیک به تازه واردان آپارتمان اجاره می دهند و الی آخر.

فکر کنم به اندازه کافی قلم زنی کرده ام و بعید است شما هم حوصله کرده باشید تا اینجای مطلب آمده باشید. اما اگر آمده اید امیدوارم این اطلاعات مفید بوده باشد. تقریبا مشابه همین مسیر را می توانید از طریق ادارات آموزش و پرورش هر شهر دیگر (و چه بسا در استانی دیگر) بروید.

همه این موارد فقط برای این است که شما را با اطلاعاتی که از قبل از ثبت نام قابل بررسی است آشنا کرده باشم و البته یادآوری می کنم که یکی از بهترین منابع اطلاعاتی، تجربه والدین قبلی است به شرطی که با سوالات دقیق از آنها همراه باشد. و به خاطر داشته باشید که مدرسه معجزه نمی کند. مهم ترین پارامتر خود دانش آموز، سپس والدین و در جایگاه نهایی مدرسه و مدیریت آن است. در مطالب مستقلی به این نوع بحث ها و اینکه مهاجران چه باید بکنند تا فرزندان شان از نظر تحصیلی با موفقیت ادامه مسیر دهند خواهیم پرداخت اما فرض من بر این است که با این نوشتار مفصل، بحث انتخاب مدرسه بچه ها پایان یافته است مگر اینکه پرسش های شما ضرورت بیان نکاتی دیگر را نشان دهد.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar