نرخ اشتغال کانادا در ماه می ۲۰۱۳
16 ژوئن 2013 - 7:58
بازدید 300
10

پس از دو ماه آمارهای ناامیدکننده که نشان از تحرک محدود بازار کار کانادا داشت، آمارهای ماه می، پنجمین ماه از سال میلادی ۲۰۱۳ چشم‌اندازهای روشن‌تری را در مقابل چشمان جویندگان کار قرار داد. در ماه می اقتصاد کانادا موفق شد تا ۹۵ هزار نفر بر تعداد شاغلان خود بیفزاید. این مقدار افزایش اشتغال از […]

ارسال توسط :
پ
پ

پس از دو ماه آمارهای ناامیدکننده که نشان از تحرک محدود بازار کار کانادا داشت، آمارهای ماه می، پنجمین ماه از سال میلادی ۲۰۱۳ چشم‌اندازهای روشن‌تری را در مقابل چشمان جویندگان کار قرار داد.

در ماه می اقتصاد کانادا موفق شد تا ۹۵ هزار نفر بر تعداد شاغلان خود بیفزاید. این مقدار افزایش اشتغال از ۱۱ سال پیش تا کنون بزرگ‌ترین رقم ایجاد اشتغال بوده که سبب حیرت بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی کشور نیز شده است.

اقتصاددانان برای ماه گذشته ایجاد بین ۱۰ تا ۱۵ هزار شغل تازه را پیش‌بینی می‌کردند. اما به جای آن اقتصاد کشور موفق شد تا چندین برابر این رقم شغل ایجاد کند و به این ترتیب نرخ بیکاری در کشور را  یک‌دهم کاهش داده  و آن را به ۷.۱ درصد برساند.

حتی به نظر می‌رسد که این ارقام سبب تعجب شخص نخست‌وزیر، آقای هارپر، نیز شده باشد زیرا وی نسبت به احتمال وجود خطا در اعداد و ارقام ارائه شده از سوی اداره آمار کانادا تذکر داده است. وی می‌گوید: «ما به آمار ماه به ماه توجه زیادی نداریم چون این ارقام بسیار فرار هستند اما واقعیت این است که اقتصاد کانادا از دوران بحران و رکود اقتصادی تا به امروز توانسته حدود یک میلیون شغل جدید ایجاد کند.»

تقریبا تمام این مشاغل تازه به بخش خصوصی تعلق داشته و تمام‌وقت بوده‌اند و سهم بخش دولتی در این افزایش فقط ۶ هزار و ۶۰۰ مورد بوده است. این دو مورد یعنی رشد اشتغال در بخش خصوصی و نیز تمام‌وقت بودن مشاغل از جمله مسائلی بود که سبب رضایت خاطر آقای جیم فلاهرتی، وزیر اقتصاد، را نیز فراهم آوردند زیرا به اعتقاد وی هر دوی اینها به بهبود وضع اقتصادی کمک بیشتری می‌کنند.   

چشم‌انداز مثبت برای جوانان

ماه می حتی برای جوانان هم از نظر یافتن شغل ماه خوبی بوده است زیرا حدود ۵۴ هزار نفر در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال به شاغلین کشور افزوده شدند. این اتفاق سبب شد تا نرخ بیکاری در این گروه سنی با نزدیک به یک نمره کاهش به ۱۳.۶ درصد برسد و نشانه‌ای باشد از یک تابستان خوب برای جوانان از نظر اشتغال.

آقای جیم فلاهرتی می‌گوید که از شنیدن خبر اشتغال جوانان بسیار خوشحال شده است. وی می‌افزاید: «اهمیت این قضیه برای من از آن‌جایی است که از سال ۱۹۸۶ به این سو هیچ‌گاه اخبار به این خوبی در مورد اشتغال جوانان شنیده نشده بود.»

در این ماه اغلب استان‌ها نیز نرخ اشتغال افزایش یافت. استان انتاریو با ۵۰ هزار و ۶۰۰ شغل جدید و بالاترین میزان رشد اشتغال در صدر جدول قرار گرفت. در دو استان البرتا و کبک این رقم به ترتیب ۱۸ هزار و ۶۰۰ نفر و  ۲۰ هزار و ۱۰۰ نفر بود.

در کل کشور بخش ساخت و ساز با رشد خوبی در حدود ۴۲ هزار و ۷۰۰ مورد مواجه بود و تقریبا نیمی از افزایش تعداد شاغلان در ماه می مدیون این بخش بوده است. در بخش عمده‌فروشی و خرده‌فروشی نیز ۲۷ هزار نفر بر تعداد شاغلان موجود افزوده شد.

اما از سوی دیگر در بخش تولید هیچ رشدی اتفاق نیفتاد و در واقع در ماه می در مقایسه با ماه ایپریل، ۱۴ هزار و ۲۰۰ مورد هم از تعداد شاغلان در این بخش کاسته شد. در حال حاضر مجموع تعداد مشاغل از دست رفته در این بخش طی یک‌سال گذشته به حدود ۱۰۰ هزار مورد رسیده است. 

خانم پگی نش، از منتقدان اقتصادی کشور معتقد است که به‌رغم بزرگ بودن ارقام مربوط به ایجاد اشتغال باید این نکته را نیز به یاد داشت که این ارقام فرارند و در تایید این موضوع به ارقام مربوط به ماه مارچ اشاره کرد.

اوضاع اشتغال در امریکا نیز در ماه می خوب بوده و حدود ۱۷۵ هزار شغل در این کشور ایجاد شده است که نشان از رشد آرام و پیوسته روند استخدام در آن دارد.   

برای مشاده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar