نرخ اشتغال در کانادا در ماه دسامبر ۲۰۱۳
15 ژانویه 2014 - 5:10
بازدید 262
5

بعد از چند ماه شرایط رو به رشد یا توقف، اخبار منفی ماه دسامبر ۲۰۱۳ در بازار کار کانادا همه را شوکه کرد. درحالی که بر اساس برآورد اقتصاددانان، بازار کار کانادا باید در این ماه در مجموع حدود ۱۴ هزار شغل اضافه بر گذشته تولید می‌کرد، بیش از سه برابر این عدد یعنی ۴۶ […]

ارسال توسط :
پ
پ

بعد از چند ماه شرایط رو به رشد یا توقف، اخبار منفی ماه دسامبر ۲۰۱۳ در بازار کار کانادا همه را شوکه کرد.

درحالی که بر اساس برآورد اقتصاددانان، بازار کار کانادا باید در این ماه در مجموع حدود ۱۴ هزار شغل اضافه بر گذشته تولید می‌کرد، بیش از سه برابر این عدد یعنی ۴۶ هزار شغل از دست داد. بدین ترتیب نرخ بیکاری کانادا به ۷.۲ درصد سقوط کرد که برابر با همین نرخ در حدود سه ماه قبل است.

این اعداد از این نظر ناگوار هستند که کانادا به‌رغم یک رشد اقتصادی چشمگیر در نیمه اول سال ۲۰۱۳، در ادامه سال دچار مشکلات عدیده شد به‌گونه‌ای که در مجموع سال ۲۰۱۳ تنها ۱۰۲ هزار شغل جدید به بازار کار این کشور اضافه شد. همچنین برای اولین بار از دوران رکود سال ۲۰۰۸، وضعیت بازار کار امریکا بهتر از کانادا شد.

این اخبار علاوه بر کارجویان به‌ویژه جوانان، نه برای سرمایه‌گذاران کانادایی که انتظار داشتند نرخ بهره در این کشور در سه ماهه اول سال افزایش یابد و نه برای دولت محافظه‌کار که نگران چشم به انتخابات سال ۲۰۱۵ دارد خوشایند نیست.

البته بسیاری از متخصصان بازار کار تاکید دارند که نباید صرف آمار یک ماه را ملاک گرفت و همان‌طور که افزایش‌های شدید در برخی ماه‌ها نشان از رفع همه مشکلات بازار کار نبود، این افت چشمگیر هم نشانه وجود بحران نیست و بازار کار کانادا به صورت پیوسته اما خیلی کند و آرام به سمت جلو حرکت می‌کند. با این حال نمی‌توان کتمان کرد که این آمار آنهم برای ماه دسامبر که اکثر شرکت‌های عمومی برای نشان دادن موفقیت مالی خود به سهام‌داران، بسیار فعال‌تر می‌شوند و مشاغل فصلی هم به دلیل حراج‌ها و رونق فروش آخر سال افزایش زیادی پیدا می‌کند دلسردکننده است.

نکته‌ای که کمتر به آن پرداخته شد سرمای شدید و بحران ناشی از بروز طوفان یخی در اکثر مناطق مهم انتاریو و چند استان شرقی دیگر بود که ضمن مختل کردن فعالیت شرکت‌ها به خصوص فروشندگان بزرگ، اساسا عامه مردم را از خریدهای عمده آخر سال، که یکی از موتورهای مهم محرکه ایجاد شغل به‌ویژه مشاغل فصلی است بازداشت.

عامل دیگر موثر در این زمینه بحران‌های پدید آمده برای چند شرکت بزرگ کانادایی و تعدیل شدید نیرو در آنها بود که عمدتا در دو ماه آخر سال اتفاق افتاد تا این شرکت‌ها بتوانند در تراز مالی پایان سال ضرر کمتری را به سهام‌داران نشان دهند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به بلک‌بری BlackBerry (که در کل سال ۲۰۱۳، ۴۰ درصد از نیروهایش را تعدیل کرد) و سیرز Sears کانادا اشاره کرد.

در میان استان‌ها، انتاریو در مجموع ۳۹ هزار شغل از دست داد و نرخ بیکاری آن از ۷.۲ به ۷.۹ درصد افزایش یافت. البرتا هم در این ماه از بحران بازار کار در امان نماند و ۱۲ هزار شغل از دست داد اما نرخ بیکاری در این استان کماکان یکی از پایین‌ترین‌هاست و تنها از ۴.۷ به ۴.۸ درصد افزایش یافت.

در مقابل، بریتیش‌ کلمبیا اوضاع خوبی داشت و در مجموع ۱۳ هزار شغل به مجموعه مشاغل آن اضافه شد. در این استان فقط در بخش بهداشت و درمان ۲۲ هزار شغل اضافه شد و نرخ بیکاری استان از ۶.۷ به ۶.۶ درصد کاهش یافت. در کبک وضعیت همانند انتاریو رضایت‌بخش نبود و نرخ بیکاری این استان از ۷.۲ به ۷.۷ افزایش یافت.

در مجموع همانند اکثر ماه‌های سال ۲۰۱۳، وضعیت کار در استان‌های غربی کانادا به مراتب بهتر از شرق است و در ساسکاچوان که کماکان بهترین عملکرد شغلی را در تمام کشور دارد، با افت نرخ بیکاری به زیر ۴ درصد (۳.۹ درصد بیکاری در ماه دسامبر در مقابل ۴.۱ درصد ماه نوامبر) عملا می‌توان گفت هیچ کارجویی نیست که بیکار بماند.

برای دیدن اصل مطالب اینجا و اینجا را ببینید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar