نرخ اشتغال در ماه نوامبر ۲۰۱۳ در کانادا
19 دسامبر 2013 - 5:22
بازدید 179
9

در ماه نوامبر اقتصاد کانادا توانست ۲۱ هزار و ۶۰۰ مورد بر تعداد شاغلان خود اضافه کند که این رقم از ماه اوگست تا کنون بالاترین رقم ایجاد اشتغال بوده است. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که بیشتر این افراد را شاغلان در مشاغل نیمه‌وقت تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری هم […]

ارسال توسط :
پ
پ

در ماه نوامبر اقتصاد کانادا توانست ۲۱ هزار و ۶۰۰ مورد بر تعداد شاغلان خود اضافه کند که این رقم از ماه اوگست تا کنون بالاترین رقم ایجاد اشتغال بوده است. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که بیشتر این افراد را شاغلان در مشاغل نیمه‌وقت تشکیل می‌دهند و نرخ بیکاری هم تغییری نکرده است.

ایجاد این تعداد شغل در ماه نوامبر تقریبا دو برابر ۱۲ هزار موردی بود که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند. اما متاسفانه جزئیات این افزایش به‌گونه‌ای است که نمی‌توان آن را نشانه‌ای بر سرعت گرفتن حرکت چرخ اقتصاد در کانادا دانست. 

علاوه بر تعداد بالای مشاغل نیمه‌وقت، عده زیادی از این مشاغل جدید نیز به خوداشتغالان مربوط می‌شود که خیلی پدیده خوشایندی نیست. در این بین سهم کارفرمایان در افزایش تعداد شاغلان تمام وقت و نیمه‌وقت فقط ۲ هزار و ۵۰۰ مورد بوده است.

بر اساس گزارش اداره آمارکانادا، استان البرتا به نسبت تعداد جمعیت خود با ۱۱ هزار مورد شغل تازه بیشترین تعداد افزایش شغل را داشته است. در همین حال در استان نیوفاوندلند و لابرادور از تعداد مشاغل موجود ۲ هزار و ۶۰۰ مورد کاسته شد. استان‌های دیگر نسبت به جمعیت‌ خود، تغییرات کوچکی را در زمینه تعداد شاغلان شاهد بودند.

اداره آمار کانادا اعلام کرد که حتی به‌رغم تعداد بالای مشاغل ایجاد شده در ماه نوامبر، در سال ۲۰۱۳ هر ماه در کانادا به طور متوسط ۱۳ هزار و ۴۰۰ مورد شغل تازه ایجاد شده که این رقم در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۲، که به طور متوسط هر ماه در آن ۲۵ هزار و ۴۰۰ شغل ایجاد شده بود، روندی نزولی را نشان می‌دهد.     

تحلیل‌گران معتقدند که اقتصاد کانادا برای آن که بتواند هماهنگ با روند رشد نیروی کار حرکت کند، باید هر ماه حداقل ۲۰ هزار شغل تازه ایجاد کند. بنابر این آمارهای امسال گرچه نشان از رشد دارند اما رشدی که کمتر از پتانسیل‌های موجود بوده و بانک مرکزی کانادا هم در اوایل هفته با اعلام ثابت ماندن نرخ پایه بهره این موضوع را تایید نمود.

در گزارش اخیر نقاط امیدوارکننده‌ای هم وجود دارد. مهم‌ترین آنها افزایش ۵۱ هزار مورد نیروی کار در بخش خصوصی بود که البته بخشی از این رقم را نیروهای نیمه‌وقت و نیز خوداشتغالان تشکیل می‌دهند. در سال گذشته نیز بیشترین مقدار رشد اشتغال به بخش خصوصی مربوط می‌شد و ظاهرا این روند امسال نیز ادامه یافته است. در همین مدت اما در بخش دولتی ۲۹ هزار مورد از تعداد شاغلان موجود کاسته شد.

بر اساس این گزارش در ماه نوامبر بخش پراهمیت و در عین حال پرمسئله تولید توانست ۲۴ هزار و ۶۰۰ نیروی تازه بر تعداد شاغلان خود بیفزاید؛ گرچه هنوز هم این بخش نسبت به یک‌سال قبل در همین زمان با ۴۴ هزار نیروی کار کمتر به فعالیت مشغول است.

از دیگر بخش‌هایی که با رشد اشتغال همراه بودند می‌توان به بخش بیزینس، ساختمان و دیگر خدمات حمایتی با ۳۱ هزار مورد اشاره کرد و نیز بخش‌های اطلاعات، فرهنگ و تفریحات که در آن ۱۶ هزار نیروی تازه به کار مشغول شدند.

در این ماه بخش ساخت و ساز و ادارات دولتی هر یک ۱۸ هزار نفر از نیروهای خود را از دست دادند.

ماه نوامبر از نظر اشتغال جوانان هم ماه مطلوبی نبود و برخلاف همه گروه‌های سنی دیگر در گروه جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال از تعداد شاغلین ۲۶ هزار نفر کاسته شد.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar