نرخ اشتغال در ماه نوامبر سال ۲۰۱۲
23 دسامبر 2012 - 7:23
بازدید 166
9

تصویر اشتغال در کانادا پیش از رسیدن موعد تعطیلات زمستانی، گرمای تازه‌ای به این روزها داد. در این تصویر بر تعداد مشاغل موجود اضافه شده و همین می‌تواند نوید پایان خوبی برای امسال و آغازی مناسب برای سال ۲۰۱۳ باشد. بنا بر اعلام اداره آمار کانادا، در ماه نوامبر تعداد ۵۹ هزار و ۳۰۰ مورد […]

ارسال توسط :
پ
پ

تصویر اشتغال در کانادا پیش از رسیدن موعد تعطیلات زمستانی، گرمای تازه‌ای به این روزها داد. در این تصویر بر تعداد مشاغل موجود اضافه شده و همین می‌تواند نوید پایان خوبی برای امسال و آغازی مناسب برای سال ۲۰۱۳ باشد. بنا بر اعلام اداره آمار کانادا، در ماه نوامبر تعداد ۵۹ هزار و ۳۰۰ مورد شغل ایجاد شده که بسیار خوشحال‌کننده بوده و تعجب اقتصاددانان را، که به رشد اقتصادی نه‌چندان بالای کشور نظر داشتند، برانگیخته است.

ارقام مربوط به اشتغال در ماه نوامبر نسبت به ماه اکتبر رشد بسیار خوبی را نشان می‌داد که در مجموع در کل کشور در آن ماه فقط ۱ هزار و ۸۰۰ مورد اشتغال تازه ایجاد شده بود و حتی ارقام این ماه بسیار بهتر از ماه‌های اگست و سپتامبر بود که در آنها به ترتیب ۳۴ و ۵۲ هزار شغل ایجاد شده بودند. علاوه بر این ارقام مربوط به ایجاد اشتغال در این ماه بسیار فراتر از چیزی بود که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند یعنی به‌طور متوسط در حدود ۷ هزار و ۵۰۰ مورد.

خانم آرلین کیش، از اقتصادانان ارشد IHS Global Insight، در این‌باره می‌گوید: «رشد بالای تعداد مشاغل در آستانه ورود به دوران تعطیلات خبر بسیار خوبی است. برای این‌که روحیه‌ای دوباره بگیریم، هیچ چیز به اندازه این نوع خبرها کارساز نیستند. این ارقام خوب کمک می‌کنند تا اعتماد اقتصادی جامعه که به دلیل شرایط اقتصاد جهانی حالتی متزلزل یافته بود دوباره قوام پیدا کند و مصرف‌کنندگان با صرف هزینه بیشتر در خرید، چشم‌انداز روشن‌تری را در سه‌ماهه چهارم ترسیم نمایند.»

در ماه نوامبر نرخ بیکاری نیز در کانادا کاهش یافت و به ۷.۲ درصد رسید که نسبت به رقم ۷.۴ درصد ماه نوامبر کاهش داشت. نرخ بیکاری از نیمه سال ۲۰۰۹ که به اوج خود رسید، به تدریج رو به کاهش داشته گرچه در چند ماهه گذشته این روند از حرکت بازایستاده بود و هنوز هم نرخ بیکاری بالاتر از قبل از دوران رکود اقتصادی است.

در ماه نوامبر بهترین استان‌ها از نظر رشد تعداد مشاغل استان‌های انتاریو و کبک بودند که در آنها به ترتیب ۳۲ هزار و ۱۸ هزار شغل تازه ایجاد شد. همه استان‌ها به جز استان نیوفاوندلند و لابرادور و نیز استان بریتیش کلمبیا نیز شاهد کاهش در نرخ بیکاری خود بودند. هنوز هم پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور به استان البرتا با ۴.۲ درصد تعلق دارد.

این گزارش مثبت اشتغال با نظرسنجی‌ای که به تازگی توسط Workopolis، که یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های کاریابی آنلاین کاناداست، منتشر شده هماهنگی دارد. در این بررسی معلوم شده بود که حدود یک‌سوم از کمپانی‌های شرکت‌کننده در نظرسنجی در فکر استخدام نیروی بیشتر در سال ۲۰۱۳ هستند و این در حالی بود که فقط ۲ درصد از آنها به فکر کم کردن از تعداد نیروهای خود بودند. باقی شرکت‌ها نیز تصمیم داشتند تا سطح نیروهای خود را در سال ۲۰۱۳ حفظ نمایند.

خانم تارا تالبوت، معاون ارشد منابع انسانی Workopolis، می‌گوید: «این اخبار برای کسانی که می‌خواهند در سال آینده جستجو برای کار را آغاز کنند امیدوارکننده و نشانه‌ای بسیار خوب است. وی گفت که تعداد اعلام نیاز برای نیرو در بخش خدمات تخصصی و مشاغل بخش بهداشت اخیرا به شدت زیاد شده است. علاوه بر این در بخش‌های فروشندگی، مهارت‌های معاملاتی و تکنولوژی اطلاعات هم تقاضا برای نیرو افزایش یافته است.»

در آمار ارائه شده از سوی اداره آمار کانادا در مورد ماه نوامبر نیز شاهد تایید این موضوع هستیم به این ترتیب که بیشترین افزایش مشاغل در این ماه با ۶۶ هزار نفر به بخش خدمات اختصاص داشته است.

سوی دیگر قضیه که تا حدی هم باعث نگرانی است، به کاهش تقریبا ۲۰ هزار نفری نیرو در بخش تولید در ماه نوامبر مربوط می‌شود.

البته این افزایش تعداد مشاغل می‌تواند از اخراج‌هایی که قرار است به زودی اتفاق بیفتند لطمه بخورد. برای مثال شرکت Research In Motion درصدد است تا هزاران نفر از نیروهای خود را اخراج کند و شرکت راه‌آهن پاسفیک کانادا هم اعلام کرده است که به زودی ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از نیروهای خود را اخراج خواهد کرد.

آقای داگلاس پورتر، اقتصاددان ارشد در بانک مونترال ارقام مربوط به اشتغال در ماه نوامبر را بعد از گزارش‌های نه‌چندان خوب ماه‌های گذشته «بسیار امیدوارکننده» می‌داند و معتقد است که این ارقام نشان‌دهنده قابلیت رشد بالا در اقتصاد کانادا هستند. اما به اعتقاد وی از آنجا که هنوز هم ارقام کلی مربوط به بهره‌وری چندان قوی نیستند، نمی‌توان تصویر جامع اقتصاد کشور را آن‌چنان که باید قدرتمند فرض نمود.   

آقای پورتر در ضمن به این نکته اشاره کرد که آمار اشتغال خیلی فرار هستند و صرف اعداد و ارقام خوب برای یک ماه لزوما به معنای قدرتمندی روند موجود نیست.

آقای دیوید مدنی، از اقتصاددانان Capital Economist هم با صراحت در مورد آمار مربوط به ماه نوامبر گفت: «این ارقام آن قدر خوبند که شنونده باورش نمی‌شود.» وی به‌ویژه با توجه به ضعیف‌تر شدن بخش مسکن اضافه کرد: «امکان ندارد که در ماه‌های آینده رشد نرخ اشتغال به این خوبی باشد.»

مشکلات اقتصادی در امریکا هم می‌تواند روند استخدام و اشتغال در کانادا را با مشکل مواجه کند زیرا بسیاری از تولیدکنندگان و صادرکنندگان کانادایی با تعلل و عدم تمایل مشتریان امریکایی خود برای خرید کالاها و خدماتشان مواجه خواهند شد و در این صورت آنها نیز توان به‌کارگیری نیروهای تازه را نخواهند داشت.

 

نرخ بیکاری در استان‌های کانادا در ماه نوامبر ( و ماه پیش از آن یعنی ماه اکتبر) به قرار زیر بوده است:

  • نیوفاوندلند و لابرادور: ۱۲.۵ (۱۱.۹)
  • پرینس ادوارد آیلند: ۹.۴ (۱۱.۷)
  • نووااسکوشیا: ۸.۸ (۹.۲)
  • نیوبرانزویک: ۱۱.۲ (۱۱.۶)
  • کبک:۷.۶ (۷.۷)
  • انتاریو: ۷.۹ (۸.۳)
  • منیتوبا:۵.۳ (۵.۶)
  • ساسکاچوان: ۴.۵‌(۴.۷)
  • البرتا: ۴.۲ (۴.۵)
  • بریتیش کلمبیا: ۶.۸ (۶.۷)

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar