نرخ اشتغال در ماه نوامبر سال ۲۰۱۱
05 دسامبر 2011 - 19:42
بازدید 223
7

اداره آمار کانادا اعلام کرد که در ماه نوامبر امسال و برای دومین ماه متوالی متاسفانه تعداد ۱۸ هزار و ۶۰۰ شغل در کانادا از بین رفت و همین امر سبب شد تا نرخ بیکاری در کشور با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به ماه گذشته، به ۷.۴ درصد برسد. به این ترتیب تصویری که اقتصاد […]

ارسال توسط :
پ
پ

اداره آمار کانادا اعلام کرد که در ماه نوامبر امسال و برای دومین ماه متوالی متاسفانه تعداد ۱۸ هزار و ۶۰۰ شغل در کانادا از بین رفت و همین امر سبب شد تا نرخ بیکاری در کشور با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به ماه گذشته، به ۷.۴ درصد برسد. به این ترتیب تصویری که اقتصاد کانادا در دو سال گذشته به عنوان یک اقتصاد شکوفا یافته بود، تا حدی مکدر شد.  

این در حالی است که اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کردند که در این ماه در حدود ۱۶ تا ۱۷ هزار شغل بر تعداد کل مشاغل موجود در کشور افزوده شود و نرخ بیکاری نیز در همان رقم ۷.۳ درصد بدون تغییر باقی بماند.

به گفته آژانس فدرال، در حالی که در این ماه بر تعداد مشاغل تمام‌وقت ۳۴ هزار و ۶۰۰ مورد افزوده شد اما از بین رفتن ۵۳ هزار و ۳۰۰ شغل پاره‌وقت این موضوع را به طور کامل خنثی کرد.

البته یکی از اقتصاددانان بانک اسکوشیا به نام آقای درک هالت، در توضیح و تفسیر این وضعیت گفت: «جزئیات در گزارش اشتغال ماه نوامبر کمی بهتر از آن تیترهای بدی است که در نگاه اول به نظر بیننده می‌رسد.» شاید علت این امر این باشد که بیشترین میزان کاهش شغل در یک استان اتفاق افتاده و فقط هم این موضوع به کاهش در میزان خوداشتغالان مربوط بوده است.

این کاهش مربوط به استان کبک بوده که در ماه نوامبر در آن ۳۱ هزار شغل از بین رفت و نرخ بیکاری استانی آن هم به ۸ درصد رسید. در استان ساسکاچوان هم تعدادی قابل توجه یعنی ۴هزار و ۲۰۰ شغل از بین رفت و نرخ بیکاری با ۰.۱ درصد افزایش به ۵.۱ درصد رسید. اما از سوی دیگر در استان نووا اسکوشیا بر تعداد مشاغل ۴ هزار و ۴۰۰ مورد اضافه شد. گرچه با این وجود و به‌رغم پیوستن افراد بیشتری به بازار کار، نرخ بیکاری استانی همچنان در رقم ۸.۶ درصد ثابت باقی ماند. در استان انتاریو نیز بر تعداد مشاغل موجود ۱۶ هزار و ۶۰۰ مورد اضافه شد. در واقع در این استان ۳۱ هزار و ۸۰۰ مورد شغل تمام وقت ایجاد شد و ۱۵ هزار و ۲۰۰ مورد شغل پاره‌وقت نیز از بین رفت. در این ماه در استان‌های دیگر کشور هم تغییرات در نرخ بیکاری و اشتغال بسیار ناچیز بوده است.    

بخش‌هایی که در آنها از تعداد مشاغل کاسته شده عبارتند از بخش عمده‌فروشی با ۳۴ هزار شغل و بخش ارائه خدمات حمایتی و ساختمانی با ۲۹ هزار شغل از میان رفته.

برای نخستین بار در طول سه ماه، تعداد ساعات کاری به میزان ۰.۳ درصد افزایش داشت. معنای این حرف این است که کار بیشتری در این ماه انجام شده و درآمد حاصل از این میزان کار بیشتر در نهایت تاثیر خود را در اقتصاد واقعی نشان خواهد داد. بر اساس اعلام اداره آمار کانادا امسال نسبت به سال گذشته ۲۱۲ هزار کانادایی بیشتر هم به نیروی کار پیوسته و مشغول به کار هستند.

آقای هالت در این‌باره گفت: «همین یک نکته به خوبی به ما نشان می‌دهد که چرا همان‌طور که گفتم تیتر خبر در اینجا بدتر از واقعیت نهفته در پس جزئیات آن است.»

بنا براعلام اداره آمار کانادا در بخش‌های دیگر شاهد افزایش تعداد نیروی کار بوده‌ایم. از جمله این بخش‌ها می‌توان به بخش خدمات شخصی و تعمیر و نگهداری اشاره کرد. بخش‌های ساختمان‌ سازی با ۲۰ هزار شغل، بخش منابع طبیعی با ۱۰ هزار شغل و بخش آب و برق با ۸ هزار شغل جدید هم در ماه نوامبر با افزایش میزان شاغلین خود مواجه بودند.

یکی از اقتصاددانان فعال در اتحادیه فلزکاران در این‌باره گفت: «با وجودی که تعداد کلی شاغلین در صنایع تولیدی افزایش داشت (که بیشتر هم به صنایع مربوط به ساختمان‌سازی مربوط می‌شد)، اما اشتغال در بخش تولیدی با کاهش مواجه بود. متاسفانه طی نه سال گذشته بخش تولید ۶۲۷ هزار تن  از نیروهای خود را از دست داده است.»

در این ماه و با توجه به گزارش نه‌چندان مثبت اشتغال، ارزش دلار کانادا کمی بالاتر رفت و ارزش برابری آن نسبت به دلار امریکا به ۹۸.۷۳ رسید.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید. 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar