مشاغلی که در سال ۲۰۱۳ (به غلط) خیلی کم مورد توجه قرار گرفته‌اند
13 دسامبر 2013 - 5:37
بازدید 196
7

الیزابت برومستین-ورکوپلیس/ برگردان نادیا غیوری به دنبال یک کار تازه هستید؟ می‌خواهید شغلتان را عوض کنید؟ شرط می‌بندم که نام خیلی از مشاغلی که خواهم گفت به ذهنتان هم خطور نکرده. به همین دلیل هم هست که در وبسایت CareerCast.com  از این مشاغل به عنوان مشاغلی که کمتر از همه مورد توجه قرار داشته‌اند نام […]

ارسال توسط :
پ
پ

الیزابت برومستین-ورکوپلیس/ برگردان نادیا غیوری

به دنبال یک کار تازه هستید؟ می‌خواهید شغلتان را عوض کنید؟ شرط می‌بندم که نام خیلی از مشاغلی که خواهم گفت به ذهنتان هم خطور نکرده. به همین دلیل هم هست که در وبسایت CareerCast.com  از این مشاغل به عنوان مشاغلی که کمتر از همه مورد توجه قرار داشته‌اند نام برده شده است. چه چیزی باعث می‌شود تا یک شغل کمتر مورد توجه باشد؟ برخی ممکن است که فکر کنند که چون رقابت و تمایل افراد برای داشتن این مشاغل کم است به این مشاغل این صفت را داده‌اند و به آنها صفت «خوب» نداده‌اند.

گرچه در این وبسایت هم تایید شده که اصولا موضوع این رده‌بندی تا حدی ذهنی است اما به هر حال معیارهایی چون محیط کاری، درآمد، چشم‌انداز اشتغال و میزان استرس هم برای  این رده‌بندی در نظر گرفته شده‌اند. پس در برخی از این موارد دستمزدها خیلی پایین نبوده و رشد شغلی هم بالا بوده است.

اولین رشته از دوازده رشته‌ای که در این فهرست برشمرده شده‌اند، رشته تحلیل‌گر سیستم‌های کامپیوتر با درآمد متوسط ۷۹ هزار و ۶۸۰ دلار است. البته اینجا در کانادا متوسط درآمد سالانه یک تحلیل‌گر سیستم‌های کامپیوتر ۶۰ هزار و ۶۹ دلار است که در بالاترین حد هم به ۷۰ هزار و ۳۲۷ دلار می‌رسد.

رتبه دوم و سوم این فهرست به دامپزشکان و بیولوژیست‌ها‌ یا زیست‌شناس‌ها می‌رسد و بالاخره دو رتبه بعدی تا رتبه پنجم را به ترتیب تحلیل‌گران تحقیقات بازار و حسابداران به خود اختصاص داده‌اند.

البته تردیدی نیست که این عنوان‌های شغلی خیلی پرطمطراق به نظر نمی‌رسند. برعکس اگر کسی از شغل مدیران تبلیغاتی اسم ببرد، تصویری که به ذهن شنونده خطور می‌کند تصویر مردانی است جسور، در حال صرف نهارهای تشریفاتی، سفر به دور دنیا و دفاتر کاری عریض و طویل با چشم‌اندازهایی زیبا از شهرهای بزرگ. البته در یکی دیگر از گزارش‌های منتشر شده توسط Career Cost با عنوان ۱۲ شغلی که (به غلط) بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند، این شغل در صدر جدول قرار گرفته است.

دومین کار مورد توجه در این فهرست مربوط به جراحان است و بعد از آن هم به ترتیب نوبت به دلالان سهام، مدیران روابط عمومی و مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ می‌رسد. گرچه آخرین شغل از این مشاغل درآمد متوسطی دارد اما رشد کم و استرس بالا در آن، آن را در زمره کارهای بسیار مورد توجه قرار داده است – البته من به این موضوع کمی تردید دارم همان‌طور که در مجموع به هر دوی این فهرست‌ها هم خیلی خوش‌بین نیستم. به نظر من خیلی از مدیران قدیمی از موقعیت شغلی‌اشان کاملا راضی هستند و به هیچ‌وجه به موضوع «رشد کم» در کارشان اهمیتی نمی‌دهند. البته حرفم این نیست که این فهرست‌ها بی‌ارزش و اعتبار هستند بلکه معتقدم در همه موارد هم عاری از خطا نیستند.

بد نیست نگاهی به هر دوی این فهرست‌ها بیندازیم. [فهرست دوم در مطلبی جداگانه به زودی منتشر می‌شود-سردبیر سایت] من در هر مورد هم میزان درآمدی را که در فهرست Career Cast عنوان شده بود و هم درآمد متوسط همان شغل در کانادا را آورده‌ام (و اگر هم جایی لازم بوده با در نظر گرفتن متوسط درآمد ساعتی آن مشاغل، درآمد سالانه را محاسبه کرده‌ام).  

مشاغل به ترتیب از رتبه آخر به اول در اینجا مرتب شده‌اند.

۱۲ شغلی که (به غلط) کمتر از حد لازم مورد توجه بوده‌اند

۱۲. کتابدار

متوسط درآمد (امریکا): ۵۵ هزار و ۳۷۰ دلار

کانادا: ۵۰ هزار و ۵۷۱ دلار

در گزارش Career Cast آمده: «رقابت در این شغل بالاست…اما این حوزه کاری به دلیل پایین بودن استرس در آن و شرایط محیط کار بسیار مطلوب است. برای اداره خوب و درست یک کتابخانه داشتن قابلیت‌های مدیریتی بسیار مهم است.»    

۱۱. برقکار

متوسط درآمد (امریکا): ۴۹ هزار و ۸۴۰ دلار

کانادا: ۵۹ هزار و ۴۴۶ دلار

در گزارش Career Cast آمده: «تقاضا برای این افراد هم مثل لوله‌کش‌ها به‌رغم کم شدن از میزان ساخت و ساز همچنان بالاست.»

۱۰. لوله‌کش

متوسط درآمد (امریکا): ۴۹ هزار و ۱۴۰ دلار

کانادا: ۵۴ هزار و ۸۲۹ دلار

در گزارش Career Cast آمده: « به‌رغم کند شدن آهنگ ساخت و ساز،همچنان هم متخصصان فنی و حرفه‌ای دارای شانس خوبی برای کاریابی هستند. در سال گذشته کمتر کاری بوده که مثل لوله‌کشی همچنان رشد استخدام نیرو در آن بالا باشد و احتمالا تا سال ۲۰۲۰ بر تعداد شاغلان در این حوزه ۲۶ درصد دیگر هم افزوده می‌شود.»

۹. مدیر مدرسه

متوسط درآمد (امریکا): ۸۷ هزار و ۷۶۰ دلار

کانادا: ۹۳ هزار و ۳۲۴ دلار

در گزارش Career Cast آمده: «حوزه آموزش یکی از حوزه‌های مطلوب کاری است،‌ هرچند که معلمان همیشه در مورد پایین بودن دستمزد خود گلایه‌هایی دارند. اما در سوی دیگر، مدیران مدارس هستند که درآمد متوسط سالانه آنها از ۸۷ هزار دلار بیشتر است. مدیران مدارس نقش فعال و مهمی در جهت‌دهی به فعالیت‌ مدارس خود و به تبع آن زندگی شاگردان آن مدرسه دارند.»

۸. مهندس راه و ساختمان

متوسط درآمد (امریکا): ۷۹ هزار و ۳۴۰ دلار

کانادا: ۶۷ هزار و ۶۴۳ دلار

در گزارش Career Cast آمده: «افزایش تعداد پروژه‌های زیربنایی در زمینه ساخت‌ و ساز سبب شده تا آینده شغلی این رشته چشم‌انداز خوبی داشته باشد. متوسط درآمد در این رشته بالاست و محیط کاری مثبت سبب شده تا در مجموع این شغل وضعیت خوبی داشته باشد.»   

۷. دستیار حقوقی

متوسط درآمد (امریکا): ۴۶ هزار و ۹۹۰ دلار

کانادا: ۴۲ هزار و ۱۸۲ دلار

در گزارش Career Cast آمده: «در حالی‌که هر روز موقعیت‌های شغلی برای وکلا کمتر و کمتر می‌شود، اما تقاضا برای دستیاران حقوقی همچنان بالاست. این افراد برای شرکت‌ها خدمات متعددی انجام می‌دهند، کارشان از ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر است و خیلی از استرس‌هایی که معمولا در زمینه کارهای حقوقی وجود دارد در شغل آنها به چشم نمی‌خورد.»

۶. تکنسین اورژانس پزشکی

متوسط درآمد (امریکا): ۳۱ هزار و ۲۰ دلار

کانادا: ۵۵ هزار و ۲۶۶ دلار

در گزارش Career Cast آمده: «این رشته کاری به سرعت عمل بالایی نیاز دارد و می‌تواند تا حدی هم استرس‌زا باشد. در واقع این شغل ۲۱‌امین شغل از فهرست مشاغل استرس‌زا است اما از سوی دیگر برای کسانی که به مشاغل مربوط به خدمات بهداشتی علاقه دارند، این رشته فرصت‌های فزاینده‌ای برای رشد در اختیار قرار می‌دهد.»

۵. حسابدار

متوسط درآمد (امریکا): ۶۳ هزار و ۵۵۰ دلار

کانادا: ۴۳ هزار و ۴۳۶ دلار

در گزارش Career Cast آمده: «به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی، نیاز به حسابدارن باتجربه بیشتر از قبل شده است. همین امر سبب شده تا نرخ اشتغال در این رشته که محیط کاری بسیار خوب، استرس پایین و فشار فیزیکی کمی هم دارد بسیار بالا باشد.»

۴. تحلیل‌گر تحقیقات بازار

متوسط درآمد (امریکا): ۶۳ هزار و ۵۵۰ دلار

کانادا: ۴۷ هزار و ۶۹۲ دلار

در گزارش Career Cast آمده: «تحلیل‌گر تحقیقات بازار، با ارائه اطلاعات و داده‌های اقتصادی و روندهای تکنولوژیکی، کمک شایانی به اخذ تصمیمات بیزینسی می‌کند و به همین دلیل هم این شغل از رشد خوبی برخوردار بوده است.»

۳. بیولوژیست یا زیست‌شناس  

متوسط درآمد (امریکا): ۷۲ هزار و ۷۰۰ دلار

کانادا: ۵۳ هزار و ۶۱ دلار

در گزارش Career Cast آمده: «بیولوژیست‌ها با توجه به اشرافشان بر حوزه‌های مختلف علوم، از فضای شغلی بسیار منحصر به فردی برخوردارند. خیلی از آنها هم از شرایط مطلوب این شغل راضی‌اند از جمله فعالیت فیزیکی کم، استرس پایین و محیط کاری خوشایند.»

۲. دامپزشک

متوسط درآمد (امریکا): ۸۴ هزار و ۴۶۰ دلار

کانادا: ۷۳ هزار و ۳۵۲ دلار

در گزارش Career Cast آمده: «مردم حیوانات خانگی خود را بسیار دوست دارند و در نتیجه بر اساس تخمین اعلام شده توسط دفتر آمار کار پیش‌بینی می‌شود که در هفت سال آینده نیاز به دامپزشک تا ۳۶ درصد افزایش پیدا کند. اگر به این موضوع فشار و استرس کم این شغل را هم اضافه کنید خواهید دید که دامپزشکی شغل بسیار خوبی است.»

۱. تحلیل‌گر سیستم‌های کامپیوتر

متوسط درآمد (امریکا): ۷۹ هزار و ۶۸۰ دلار

کانادا: ۶۰ هزار و ۶۹ دلار

در گزارش Career Cast آمده: «بهبود شدید وضعیت شغلی در این رشته و رشد بالای آن در حال حاضر سبب شده تا این رشته یکی از بهترین رشته‌های کاری در بازار کار امروز باشد.»

مشاغلی که در سال ۲۰۱۳ (به غلط) خیلی زیاد مورد توجه قرار گرفته‌اند در مطلب جداگانه‌ای معرفی می‌شوند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar