مالیات و انواع آن در کانادا
13 مارس 2018 - 18:58
بازدید 373
8

پرداخت مالیات در کانادا یکی از وظایف اصلی همه ساکنان کشور است به همین دلیل مهاجرین تازه وارد باید از همان سال اول ورود به این کشور در این زمینه اقدام کنند. البته معمولاً وضعیت درآمدی آنها به گونه ای است که در سال های اول پر کردن اظهارنامه مالیاتی برای آنها منافع اقتصادی نیز […]

ارسال توسط :
پ
پ

پرداخت مالیات در کانادا یکی از وظایف اصلی همه ساکنان کشور است به همین دلیل مهاجرین تازه وارد باید از همان سال اول ورود به این کشور در این زمینه اقدام کنند. البته معمولاً وضعیت درآمدی آنها به گونه ای است که در سال های اول پر کردن اظهارنامه مالیاتی برای آنها منافع اقتصادی نیز دارد. 

سوالی که به تکرار در برنامه زنده پاسخ به سوالات مهاجرتی مطرح می شود، این است که: اگر پس از مهاجرت به کانادا، دارایی نقدی موجود خود را به حساب خود در کانادا منتقل کنیم و یا اگر دارایی های خود را اعلام کنیم، آیا مالیاتی به آن تعلق می گیرد؟

پاسخ به این سوال قطعا منفی است اما برای روشن شدن موضوع لازم است به طور خلاصه به مقوله مالیات در کانادا بپردازیم. توجه داشته باشید این اطلاعات کلی است و برای متقاضیان مهاجرت و تازه واردان نوشته شده است.

مهمترین انواع مالیات های کانادا به شرح زیر است:

۱- مالیات بر درآمد

قانون مالیات بر درآمد در کانادا اشاره ای به وضعیت افراد به عنوان مهاجر یا شهروند ندارد. در این قانون فقط ذکر شده که ساکنین کانادایی که مشمول پرداخت مالیات می شوند، باید هر ساله مالیات بر درآمدی را که از هرکجای دنیا کسب کرده اند بپردازند و میزان دارایی های خود در خارج از کانادا را به درستی اعلام کنند. به این التزام قانونی آخر «اعلام دارایی های خارجی» یا «Foreign Asset Disclosure» می گویند. 

این مالیات شامل افرادی است که ساکن کانادا هستند و یا به تعبیر قانونی اقامتگاه قانونی آنها کاناداست، بنابراین حتی شامل کانادایی هایی که در خارج از کانادا زندگی می کنند و ساکن کانادا نیستند، نمی شود (مگر اینکه منبع درآمد کانادایی داشته باشند). همه ساکنین کانادا موظفند تا پایان ماه آوریل هر سال اظهارنامه مالیاتی سال قبل خود را تکمیل و برای دولت فدرال و دولت استانی محل اقامت شان ارسال کنند البته برای افرادی که صاحب بیزنس هستند و یا خویش فرما هستند این مهلت تا پایان ماه ژوئن است. شرکت ها نیز موظفند ظرف ۶ ماه از پایان سال مالی خود این کار را انجام دهند. این اظهارنامه برای افراد و شرکت ها معمولا از سوی حسابداران و یا افرادی که به آنها BOOK KEEPERS می گویند،  تهیه می شود و به نوعی بیشتر افراد از خدمات این افراد برای انجام محاسبات و تکمیل فرم های مالیات بهره می گیرند. 

در این اظهارنامه ها وضعیت درآمد افراد و نیز هزینه هایی که باید از آن کسر شود – در مواردی که فرد خویش فرماست و یا صاحب بیزنس است- محاسبه و رقم نهایی درآمد فرد روشن می شود و در نتیجه بسته به استان محل زندگی مالیات محاسبه و پرداخت می شود. سیستم مالیاتی در مورد درآمد به گونه ای است که تا رقم معینی از درآمد، فرد را از پرداخت هر گونه مالیاتی معاف می کند و بعد از آن رقم، به صورت پله ای درصد معینی مالیات دریافت خواهد شد. 

توجه کنید که این مالیات بر درآمد ساکنین کاناداست، بنابراین کسی که از خارج از کانادا برایش پول ارسال می شود و یا کسی که سرمایه خود و یا دارایی نقدی خود را منتقل کرده است، مشمول این مالیات نخواهد بود. ضمن اینکه روشن است که برای درآمدهای افراد قبل از دریافت اقامت کانادا شمول چنین مالیاتی بسیار بی معنی است.

در مورد مالیات بر درآمد ساکنین کانادا که در خارج از کانادا کسب می شود، نیز نکاتی وجود دارد که در حوصله این مقاله نیست. در مورد مالیات بر درآمد در همین سایت مقاله دیگری در دسترس است.

۲- مالیات بر ملک 

این مالیات بر املاک غیرمنقول در کانادا تعلق می گیرد و هر کس که مالک ملکی در کانادا باشد، گذشته از اینکه ساکن کاناداست یا خیر و اینکه تابعیت چه کشوری را دارد، باید این مالیات را بپردازد که بیشتر جنبه عوارض شهرداری دارد و برای دریافت خدمات شهری است. معمولا این مالیات ها دو یا سه بخشی است که یک بخش آن سهم مدارس منطقه ای است که ملک در آن واقع شده است. رقم این مالیات سالانه از استانی به استان دیگر متفاوت است.

۳- مالیات بر ارزش افزوده (Capital Gain)

مالیاتی است که بر سود سرمایه شما تعلق می گیرد، به عنوان مثال وقتی منزل خود را در کانادا به رقمی بالاتر از آنچه که آن را خریده اید، بفروشید (به شرط اینکه محل اصلی اسکان شما نبوده باشد) درصدی از سود خود را به عنوان مالیات ارزش افزوده باید به دولت پرداخت کنید که جزییات این نوع مالیات اساساً دغدغه مهاجران تازه وارد نیست.

۴- مالیات بر خرید

ساکنین کانادا در هنگام خرید اجناس یا خدمات، باید درصدی هم مالیات بپردازند که این مالیات را فروشنده از وی دریافت می کند و به دولت پرداخت می کند. این مالیات در کبک شامل دو مالیات استان QST و فدرال GST است که مجموع آن تقریبا 15 درصد است. در پنج استان کانادا، دو مالیات استان و فدرال ادغام شده و به آن HST می گویند. در استان آلبرتا و قلمروهای شمالی کانادا شامل یوکان؛ نانوات و نورث وست؛ مالیات استان دریافت نمی شود، بنابراین ساکنین آنها تنها ۵ درصد مالیات خرید می پردازند.

نکته اینکه اگر قرار باشد جنس خریداری شده به خارج از کانادا منتقل شود از این مالیات ها معاف است البته به شرطی که برای اهداف صادراتی توسط شرکت ها انجام شود (تا سال ۲۰۰۷، کسانی که برای اقامت موقت یا به عنوان توریست به کانادا می آمدند، می توانستند در زمان خروج از این کشور، با پر کردن فرم هایی مالیات های GST پرداختی را بازپس بگیرند اما از سال ۲۰۰۷ با تغییر قانون، این بازپرداخت برای مشتری های عادی منتفی شد.) 

البته بعضی خریدها از این مالیات معاف هستند مانند خرید خانه دست دوم و مواد خوراکی فرآوری نشده. اطلاعات بیشتر در زمینه مالیات خرید را در مقاله دیگر ما در همین وب سایت بخوانید.

نکته دیگر در این ارتباط اینکه تعرفه گمرکی برای ورود جنس به کانادا همان GST است که معادل ۵٪ است، بنابراین به اجناسی که وارد کانادا می شود اگر از حد مجاز بیشتر باشد، هنگام ورود عوارض گمرکی تعلق می گیرد اما مهاجرین تازه وارد از این مقوله هم معاف هستند و می توانند همه آنچه را که از قبل دارند شامل لوازم منزل؛ جواهرات و ….. را بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد کانادا کنند. برای این منظور هنگام لندینگ، مهاجر فرمی در اختیار وی گذاشته می شود و از وی خواسته می شود لیستی از اقلامی که مایل است به کانادا وارد کند به اداره گمرک اعلام کند. مهاجر تازه وارد می تواند اقلام مندرج در آن لیست را بدون پرداخت هر گونه عوارض گمرکی از گمرک کانادا ترخیص کند.

با این توضیحات، اکنون می توانیم به پرسش بالا پاسخ دهیم که مهاجران تازه وارد نباید نگران این باشد که از پولی که با خود آورده اند و یا بعدا منتقل می کنند رقمی به عنوان مالیات از سوی دولت کسر شود. دارایی های وی نیز در هر جای جهان متعلق به وی است و مشمول مالیات نیست به جز املاکی که در کانادا خریداری می کند.

توجه: این مطلب پیش از این در تاریخ 3 آذر ماه 1395 در همین وب سایت منتشر شده است. در خصوص مهاجرت و مالیات اینجا را بخوانید. 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar