قوانین جدید وام مسکن، بازار داغ مسکن را آرام خواهد کرد
11 جولای 2012 - 15:27
بازدید 312
6

بالاخره وزیر دارایی دولت فدرال، آقای جیم فلاهرتی، پس از گذشت یک‌ماه از اعلام تصمیم تازه این وزارتخانه مبنی بر ایجاد تغییرات در نحوه ارائه وام مسکن به کانادایی‌ها، اجرای آن را رسما از تاریخ ۹ جولای ۲۰۱۲ اعلام کرد. از سال ۲۰۰۶ به این سو این برای چندمین بار در سال‌های اخیر است که […]

ارسال توسط :
پ
پ

بالاخره وزیر دارایی دولت فدرال، آقای جیم فلاهرتی، پس از گذشت یک‌ماه از اعلام تصمیم تازه این وزارتخانه مبنی بر ایجاد تغییرات در نحوه ارائه وام مسکن به کانادایی‌ها، اجرای آن را رسما از تاریخ ۹ جولای ۲۰۱۲ اعلام کرد. از سال ۲۰۰۶ به این سو این برای چندمین بار در سال‌های اخیر است که دولت قوانین را برای دریافت وام مسکن دشوارتر می‌کند (توضیح بیشتر را در پایان مطلب بخوانید) و در این مرحله نیز هراس از رشد بی‌رویه قیمت مسکن و بحران مالی شدیدی که روندی مشابه برای کشور همسایه جنوبی (امریکا) در پی داشت، سبب شد تا دولت کانادا در فاصله کوتاه‌تری از اعلام تغییرات قبلی، اصلاحات جدیدتر را نیز اعلام و عملی سازد. البته نظرسنجی‌ها نشان از آن دارد که هنوز بسیاری از کانادایی‌ها از تغییرات جدید بی‌خبرند.

در ماه جون وزیر دارایی از تغییرات عمده‌ای که برای کار شرکت وام و مسکن کانادا Canada Mortgage and Housing Corporation (CMHC) در نظر گرفته بود خبر داد. این تغییرات می‌توانستند به شکل موثری مانع از حرکت افسارگسیخته صنعت مسکن باشند که این روزها بیش از حد پررونق به نظر می‌رسد و سبب نگرانی کارشناسان شده است.

از روز دوشنبه، نهم ماه جون، وام‌دهندگان دیگر فقط می‌توانند در قبال درخواست افراد برای دریافت وامی موسوم به home equity، به میزان هشتاد درصد ارزش ملک را به درخواست‌کننده وام بدهند در حالی که این سقف پیش از این ۸۵ درصد بوده است. به علاوه از این پس برای مثال هر کس که بخواهد خانه‌ای به ارزش بیش از ۱ میلیون دلار خریداری کند باید حداقل ۲۰۰ هزار دلار از این مبلغ را به عنوان پیش‌پرداخت بپردازد.

اما مهم‌ترین چالشی که تغییرات جدید ایجاد می‌کند این است که از این پس مدت زمان بازپرداخت کلیه وام‌های بیمه شده از سوی دولت از ۳۰ سال به ۲۵ سال کاهش خواهد یافت و به این ترتیب وام‌گیرندگان مجبور خواهند بود که بدهی خود را زودتر تسویه کنند. این امر از میزان بهره‌ای که آنان در طول مدت بازپرداخت وام خود خواهند پرداخت کم می‌کند، اما مقدار بازپرداخت ماهانه وام را افزایش خواهد داد و به این ترتیب در هر پرداخت رقم بیشتری از اصل بدهی پرداخت خواهد شد.

در گذشته چنانچه میزان پیش‌پرداختی که وام‌گیرنده برای خرید مسکن می‌پرداخت کمتر از ۲۰ درصد قیمت خانه بود، معمولا باید وام خود را بیمه می‌کرد.

خانم امبر دایکسترا اهل ادمونتون، با شنیدن اخبار مربوط به تغییرات وام مسکن برنامه‌ای را که برای خرید خانه داشت حدود یک سال جلو انداخت و درست یک روز قبل از نهایی شدن قوانین جدید توانست مهلت بازپرداخت وام خود را سی ساله بگیرد. وی در گفتگو با CBC News ‌گفت: «تفاوت بین بازپرداخت ۳۰ ساله وام و بازپرداخت ۲۵ ساله آن چیزی در حدود ماهانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار است. این مقدار تفاوت درست مثل تفاوت بین خوردن سوپ و غذای اصلی است.»

یکی از بروکرهای وام تخمین می‌زند اکنون که حداکثر زمان بازپرداخت از ۳۰ سال به ۲۵ سال کاهش یافته، دیگر پس از این یک خانواده با درآمد ۷۵ هزار دلار در سال برای دریافت میزان وامی که ۵۰ هزار دلار کمتر از گذشته است واجد شرایط شناخته خواهند. برخی از این بروکرها معتقدند که این موضوع می‌تواند تاثیر زیادی روی قیمت مسکن داشته باشد. خانم آدری ومبولت، متخصص وام در شهر هلیفکس، نیز در این‌باره می‌گوید: «به نظر من به احتمال زیاد می‌توانیم منتظر کاهش قیمت مسکن، حداقل در کوتاه‌مدت و تا زمان تثبیت اوضاع، باشیم.»

اما با وجود این‌که انتظار می‌رود این تغییرات تاثیرات مشخصی بر بازار مسکن داشته باشند اما نظرسنجی‌ انجام شده توسط  موسسه  Pollara برای بانک مونترال نشان از آن دارد که هنوز هم حدود نیمی از پرسش‌شوندگان از تغییرات انجام گرفته توسط دولت فدرال خبردار نشده‌اند و این در حالی بوده که دوسوم آنها خود را آشنا به قوانین وام در کانادا می‌دانسته‌اند.

علاوه بر این در این نظرسنجی مشخص شد که فقط ۴۵ درصد از افرادی که در فاصله تاریخ ۲۹ جون تا ۴ جولای مورد پرسش قرار گرفتند می‌دانستند که قرار است از حداکثر مدت زمان بازپرداخت وام ۵ سال کاسته شود.   

حتی در میان کسانی که از وضع قوانین جدید وام مسکن توسط دولت مطلع بودند نیز ۲۶ درصد افراد بودند که همچنان فکر می‌کردند حداکثر زمان بازپرداخت وام مسکن ۳۰ سال است.

محدودیت‌های بیمه برای وام مسکن در کانادا اکنون درست به حالتی بازگشته که در سال ۲۰۰۶ و قبل از بر سر کار آمدن دولت هارپر داشته است. در این سال در قوانین موجود دستکاری‌هایی صورت گرفت تا به این ترتیب افراد بیشتری بتوانند برای دریافت وام مسکن واجد شرایط شناخته شوند.

نظرسنجی مذکور در مدت زمانی گفته شده و از میان هزار کانادایی که به طور نمونه انتخاب شده بودند انجام شده است. 

لازم به توضیح است که تغییرات اخیر چهارمین نوبت تغییرات انجام شده توسط دولت از سال ۲۰۰۸ به این سو است. در این سال حداکثر مدت زمان بازپرداخت وام از ۴۰ سال به ۳۵ سال کاهش یافت و پیش‌پرداخت حداقل ۵ درصدی اجباری شد. دومین سری این تغییرات در فوریه سال ۲۰۱۰ انجام شد و پس از آن نیز در ژانویه سال ۲۰۱۱ دولت حداکثر مدت زمان بازپرداخت وام را از ۳۵ سال به ۳۰ سال کاهش داد و حداکثر مقدار وام مجدد برای خانه‌ها یا home equity را از ۹۰ درصد به ۸۵ درصد کاهش داد. 

برای مشاهده اصل مطالب اینجا و اینجا کلیک کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar