قطع روابط سیاسی ایران و کانادا تاثیری بر مهاجرت ندارد
08 سپتامبر 2012 - 7:52
بازدید 390
7

  در پی بسته شدن سفارتخانه های ایران و کانادا در اتاوا و تهران متقاضیان مهاجرت و به خصوص افرادی که پرونده در دست رسیدگی دارند در این مورد نگران شده و سوال می کنند این تحولات چه تاثیری بر روند رسیدگی به پرونده آنها و اساسا موضوع جذب مهاجر از ایران دارد. تامین نیروی […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

در پی بسته شدن سفارتخانه های ایران و کانادا در اتاوا و تهران متقاضیان مهاجرت و به خصوص افرادی که پرونده در دست رسیدگی دارند در این مورد نگران شده و سوال می کنند این تحولات چه تاثیری بر روند رسیدگی به پرونده آنها و اساسا موضوع جذب مهاجر از ایران دارد.

تامین نیروی کار کانادا از کشورهای مهاجر فرست دست کم به دو شکل انجام می شود:

۱- وارد کردن نیروی کار موقت: در این روش افراد با ویزای کار وارد کانادا می شوند و برای انجام کار معین برای کارفرمای معین و برای زمان معین مجوز ورود می گیرند که البته قابل تبدیل به اقامت دایم است. در این روش گاه جذب نیروی کار در قالب قراردادها و پروتکلهای سیاسی امضا شده میان دو کشور انجام می شود و طبیعی است که روابط سیاسی دولت کانادا با دولت کشور مبدا مهم و تاثیر گذار است. در بسیاری از موارد هم شرکتهای خصوص و یا خود افراد زمینه جذب کارگر موقت و دریافت مجوزهای لازم را فراهم می کنند که اگر چه به روابط دو کشور چندان مرتبط نیست اما در حالتی که روابط بسیار سرد است و اعتماد دو جانبه بین دو کشور نیست برای بررسی های امنیتی و تایید مدارک تحصیلی و شغلی گرفتاریهایی وجود دارد که پروسه را طولانی می کند. علاوه بر این برخی شرکتهای کانادایی به دلیل ترس از گرفتاریهای احتمالی ناشی از مقررات تحریم و …. تمایل کمتری به جذب این دسته از کارگران از خود نشان می دهند و به تعبیری سری را که درد نمی کند دستمال نمی بندند و بازارهای دیگر را هدف می گیرند.

۲- اعطای اقامت دایم به متقاضیان کار و کارآفرینان: در این روش که ما به آن به اختصار مهاجرت می گوییم کانادا افراد دارای شرایط قانونی را بدون درگیر کردن دولت و سازمانهای دولتی کشور مبدا برای اقامت دایم در کانادا جذب می کند. در این روش روابط سرد دولتها تعیین کننده نیست و جز اینکه ممکن است این سردی روند رسیدگی را طولانی تر کند اثر دیگری در پروسه جذب ندارد. آمریکا سالهاست که با ایران روبط خوبی ندارد ولی تعداد مهاجرینی که از ایران در همین سالها به آمریکا رفته اند قابل توجه است. در مورد کانادا هم دست کم از سال ۲۰۰۳ روابط در سطح سیاسی  سرد و گاه خصمانه بوده است اما گفته می شود بیش از ۵۰۰ هزار ایرانی در کانادا زندگی می کند که عدد قابل توجهی از آنان در همین ده سال گذشته به آن سامان رفته اند. 

از آنجا که سردی روابط امر جدیدی نیست و سفارت کانادا در تهران هم نقشی در جذب مهاجرین نداشت در عمل این تحولات نمی تواند جای نگرانی داشته باشد و هیچ تاثیری در وضعیت پرونده این عزیزان نخواهد داشت. آنچه که بسیار در وضعیت مهاجرین ایرانی و سرعت رسیدگی به پرونده های آنان در سالهای اخیر تاثیر گذاشت تعطیلی سفارت کانادا در دمشق بود که پس از یک سال بی عملی کامل همه پرونده ها به آنکارا منتقل شد و در آن اداره در حال رسیدگی است. 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar