عملکرد بهتر مهدکودک‌ها در کانادا
08 دسامبر 2011 - 16:09
بازدید 217
8

این‌روزها کانادا حتی بیش از چند سال گذشته درصدد سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه آموزش خردسالان در مهد کودک‌ها برآمده است. البته این برنامه‌ها از یک استان به یک استان دیگر متغیر هستند و بر اساس یک گزارش جدید هنوز هم جای زیادی برای پیشرفت وجود دارد.  این مطالعه که Early Years Study ۳ (EYS۳) نام […]

ارسال توسط :
پ
پ

این‌روزها کانادا حتی بیش از چند سال گذشته درصدد سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه آموزش خردسالان در مهد کودک‌ها برآمده است. البته این برنامه‌ها از یک استان به یک استان دیگر متغیر هستند و بر اساس یک گزارش جدید هنوز هم جای زیادی برای پیشرفت وجود دارد. 

این مطالعه که Early Years Study ۳ (EYS۳) نام دارد، به وضعیت آموزش در مهد کودک‌های کانادا می‌پردازد. در این گزارش تلاش شده تا با ارائه دلایل منطقی و اقتصادی، استان‌ها برای سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر در زمینه آموزش‌های دوران خردسالی متقاعد و تشویق شوند.

بر اساس یافته‌های این گزارش مشخص شده است که در حال حاضر مجموع استان‌های کانادا در حدود ۷.۵ میلیارد دلار در زمینه آموزش خردسالان هزینه می‌کنند که این رقم بر اساس اعلام OECD یا Organization for Economic Co-operation and Development به نسبت هزینه‌ای که در همین زمینه در سال ۲۰۰۴ صرف می‌شده است، دو برابر شده.  

اقتصاددانی به نام پیر فورتین از دانشگاه کبک در شهر مونترال، که خود از نزدیک با برنامه EYS۳ درگیر بوده، معتقد است که این هزینه در جای خوبی سرمایه‌گذاری شده و بازگشت مالی خوبی در انتظار آن خواهد بود زیرا برای مثال برنامه سوبسید به مهدکودک‌ها در کبک به هزاران زن از خانواده‌های کبکی این اجازه و امکان را داده تا به سر کار بروند و از نظر اقتصادی مولد باشند.

اکنون بنا به یافته‌های OECD، در سراسر کانادا بیش از ۵۰ درصد از کودکان ۲ تا ۴ ساله به مهد کودک می‌روند که باز هم این تعداد بیش از دو برابر بچه‌های مهد کودکی در سال ۲۰۰۴ است. 

علاوه بر این استان‌ها نیز با نظارت بیشتر و بهتر، برای تقویت کار در این مقطع تلاش بیشتری می‌کنند. آنها با توجه نشان دادن به مشکل دستمزد پایین معلمان در این مقطع و بهبود برنامه‌های آموزشی در آن، موفق به ارتقای سطح کیفی آموزش در دوران خردسالی  شده‌اند.

گرچه دولت مرکزی در سال ۲۰۰۷ طرح ملی Child Care را متوقف کرد، اما در این گزارش معلوم شده که استان‌ها مستقلا و تک‌تک در حال توسعه برنامه‌های خود در این رابطه هستند.

در این گزارش آمده است: «به‌ رغم وجود مشکلات بودجه در هر استان، آنها همچنان به آموزش‌های دوران خردسالی و اهمیت آنها توجه نشان می‌دهند.»

در این گزارش ضمیمه‌ای هم هست که نشان می‌دهد آیا بودجه دولتی موجود در زمینه آموزش خردسالان به درستی به مصرف رسیده است یا خیر و با توجه به مسائلی چون میزان دسترسی به فضای مهد کودک‌، سرمایه‌گذاری و نظارت، به رده‌بندی استان‌های مختلف پرداخته است.

 در این رده‌بندی، ۳ استان از ۱۵ استان‌ کانادا توانسته‌اند بیش از نیمی از ۱۵ امتیاز در نظر گرفته شده را کسب کنند. در این رده‌بندی استان کبک، که دارای یک سیستم مهد کودک سوبسیدی است، با کسب ۱۰ امتیاز در جایگاه نخست قرار گرفته است. استان پرینس ادوارد آیلند با کسب ۹.۵ امتیاز با فاصله کمی از کبک در جایگاه دوم قرار گرفته و جایگاه سوم نیز با ۷.۵ امتیاز به استان مانیتوبا تعلق گرفته است. استان‌های دیگر کانادا نیز نمراتی از ۱.۵ تا ۶.۵ کسب کرده‌اند.

هنوز کارهای زیادی هست که باید انجام شود تا مطمئن شد که معلمان این مقطع از نظر میزان درآمد وضعیت خوبی دارند و آموزش‌های مناسبی برای این منظور دیده‌اند و نیز اطمینان حاصل شود از این‌که والدین بیشتری می‌توانند از خدمات مهدکودک‌ها استفاده کنند بدون این که در صف‌های انتظار طولانی – گاه سال‌ها- منتظر نوبت بمانند. [توضیح: منظور در صف دریافت خدمات رایگان یا با سوبسید دولتی است.]

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar