طولانی‌تر شدن روند دریافت شهروندی کانادا
25 ژانویه 2013 - 16:18
بازدید 326
8

بررسی‌های امنیتی بیشتری که دولت برای اعطای حق شهروندی به مهاجران در پیش گرفته ‌سبب خواهد شد تا هزاران تن از این متقاضیان مجبور شوند برای این منظور چیزی در حدود نه سال در انتظار بمانند.  تا کنون یک مقیم دائم می‌توانست بعد از سه ‌سال فرم تقاضای شهروندی را پر کند و روند بررسی […]

ارسال توسط :
پ
پ

بررسی‌های امنیتی بیشتری که دولت برای اعطای حق شهروندی به مهاجران در پیش گرفته ‌سبب خواهد شد تا هزاران تن از این متقاضیان مجبور شوند برای این منظور چیزی در حدود نه سال در انتظار بمانند. 

تا کنون یک مقیم دائم می‌توانست بعد از سه ‌سال فرم تقاضای شهروندی را پر کند و روند بررسی این تقاضا نیز در حالت معمول حدود ۲۱ ماه به طول می‌انجامید. در نتیجه این امر در مجموع ۵ سال زمان می‌برد. 

ماه می گذشته دولت اعلام کرد که برای برخی متقاضیان شهروندی پاسخ‌دادن به یک «پرسشنامه اقامتی» دقیق هم الزامی می‌شود تا به این ترتیب حضور آنها در کانادا اثبات شود. به متقاضیان گفته شده است که این فرم پرسشنامه چهارصفحه‌ای باید با مدارکی چون  برگه‌های مالیاتی، فیش‌های حقوقی و بلیط‌های هواپیما -حتی در مورد سفرهای کوتاه- همراه شود و بررسی آن ۱۵ ماه به طول خواهد انجامید. در حالی‌که حالا متقاضیان می‌شنوند که برای ارزیابی پرونده‌اشان باید بیش از چهار سال منتظر بمانند.   

خانم مانا گلنازی، مهندسی ایرانی‌الاصل تورنتویی که در سال ۲۰۰۸ به کانادا آمده، این فرایند را بسیار «ناامیدکننده» می‌داند و احساس می‌کند که با این کار توسط دولت به گروگان گرفته شده است.

بعد از این که او در ماه جولای آزمون شهروندی را داد، ‌از وی خواسته شد تا پرسشنامه مذکور را نیز پر کند و پس از آن هنگامی که برای پیگیری تقاضای شهروندی خود تماس گرفت، در کمال تعجب شنید که باید برای کسب نتیجه ۴۸ ماه دیگر صبر کند.

او که در کانادا درس خوانده، کار کرده، مالیات پرداخته،‌ در فعالیت‌های خیریه و اجتماعی متعددی چون The Weekend to End Women’s Cancer، Terry Fox Run و Salvation Army حضوری فعال و داوطلبانه داشته و خود را یک شهروند خوب می‌داند، خواهان حقوقی مشابه با دیگر شهروندان کانادایی از جمله حق رای است.

او بعد از مهاجرتش به کانادا فقط دو بار و در مجموع ۲۸ روز از کشور خارج شده، یک‌بار برای تعطیلات به انگلستان رفته و یک بار هم به تهران تا با مادرش که به دلیل بیماری سرطان تحت مداوا بوده، دیدار کند.

بر اساس اعلام اداره آمار کانادا در فاصله زمانی میان هفتم ماه می تا ۲۸ ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ بیش از ۶۰ هزار مورد از متقاضیان شهروندی نیازمند تحقیقات بیشتر شناخته شدند و از این بین از ۱۱ هزار نفر نیز خواسته شده تا پرسشنامه گفته‌شده را تکمیل نمایند.

به گفته سخنگوی اداره مهاجرت، زمانی که از متقاضیان خواسته می‌شود تا پرسشنامه را تکمیل نمایند، دیگر کار آنها از حالت عادی خارج می‌شود و پرونده این افراد هم از نظر زمانی که باید صرف هر کدام شود با هم تفاوت دارند زیرا برای بررسی موارد موجود در هر پرونده به زمان زیادی نیاز است. مسئولان نگفته‌اند که بر چه مبنایی تصمیم می‌گیرند که کدام متقاضی باید پرسشنامه تکمیل کند و آماری هم در مورد تعداد مردودین یا پذیرفته‌شدگان از این افراد نداده‌اند.

در حالی که سخنگوی آقای کنی این بررسی‌های اضافی را به منظور حفظ ارزش شهروندی کانادا و در درازمدت سبب تسریع و نیز پاک‌تر ساختن سیستم می‌داند اما منتقدان این روش آن را غیر ضروری دانسته و تنها سبب‌ساز انباشتی دیگر می‌دانند. به  گفته یکی از این منتقدان در حال حاضر ۳۰۰ هزار مقیم دائم متقاضی شهروندی در انتظار فرارسیدن نوبت خود هستند که به این ترتیب شهروندان بالقوه‌ای از حق رای دادن محروم شده‌اند.

هرساله ۱۶۰ هزار نفر حق شهروندی کانادا را کسب می‌کنند. اما در طول پنج سال گذشته تعداد افرادی که برای این منظور فاقد صلاحیت شناخته شده‌اند، از ۱.۴ درصد به ۳.۵ درصد افزایش یافته است. 

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar