شهر ونکوور و سختی‌های زندگی در آن برای تازه‌واردان
03 ژانویه 2012 - 19:08
بازدید 284
10

آنچه در اینجا می آید نتایج بررسی های جدید است که در مورد سلامتی تازه واردان انجام شده است. این بررسی ها عموما در مورد تازه واردانی که از طریق نیروی متخصص به کانادا وارد می شوند مصداق دارد و به همین دلیل، در مورد این دسته از مهاجران توصیه می شود که قبل از […]

ارسال توسط :
پ
پ

آنچه در اینجا می آید نتایج بررسی های جدید است که در مورد سلامتی تازه واردان انجام شده است. این بررسی ها عموما در مورد تازه واردانی که از طریق نیروی متخصص به کانادا وارد می شوند مصداق دارد و به همین دلیل، در مورد این دسته از مهاجران توصیه می شود که قبل از انتخاب شهر محل اقامت، به ابعاد مختلف زندگی در آن شهر برای تازه واردان دقت شود.

به اعتقاد یک متخصص امور مهاجرت، قیمت بسیار بالای مسکن، سیستم بهداشت مرکزی و دشواری ورود به بازار کار از جمله مشکلات این شهر است.

چرا زندگی در کلانشهر ونکور می تواند برای سلامت مهاجران مسئله ساز باشد؟   

در آمار تازه ای که توسط اداره آمار کانادا منتشر شده، طی نظرسنجی از ۷ هزار مهاجر این نتیجه به دست آمده که پس از چهار سال از ورود آنها به شهرهای کلان و در حالی که آنها در زمان ورود از نظر سلامتی در شرایط مطلوبی به سر می برده اند، اکنون از هر ۱۰ نفرشان یک نفر از نظر سلامتی دچار مشکل هستند.

در گزارش اداره آمار کانادا با صراحت بر این نکته تاکید شده که بخش زیادی از مهاجران به کانادا را پناهندگان و سالمندان تشکیل می دهند که نمی توانند کاری پیدا کنند و از آنجا که زبان فرانسه یا انگلیسی را نیز به خوبی نمی دانند، این امر به گزارش بیشتر بیماری منجر می شود.

اما به نظر می رسد که این موضوع ارتباط زیادی به میزان بالای بیماری در شهر ونکوور نداشته باشد.

در گزارش اداره آمار کانادا می بینیم که مردان مهاجری که به شهر ونکوور رفته اند دو برابر بیشتر از مردان مهاجری که شهر تورنتو را به عنوان مقصد خود برگزیده اند، گزارش بیماری داده اند. این میزان در زنان مهاجر دو شهر نیز نسبت ۱.۵ برابری داشته است. در مقایسه بین دو شهر ونکوور و مونترال هم اعداد و ارقام چندان اوضاع بهتری ندارند.

بررسی جغرافیایی اداره آمار کانادا درباره شهر ونکوور به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. البته بعد از مشورت با یکی از متخصصان امر مهاجرت در این شهر، آقای ریچارد کرلند، به چهار نتیجه کلی رسیدیم که شاید بتوان آنها را دلایلی بر سختی زندگی مهاجران و صدمات جسمی بیشتری دانست که آنها در این شهر متحمل می شوند.

نخستین دلیل که در یکی از گزارش های اداره آمار کانادا آمده، بحث مسکن است. در این گزارش که توسط تعدادی از استادان دانشگاهی تهیه شده به موضوع مسکن اشاره شده است و در آن رابطه مستقیمی میان «کاهش سلامتی» و نارضایتی از وضعیت مسکن در مهاجران ساکن شهر ونکوور دیده می شود.  

با وجودی که در گزارش اداره آمار کانادا اشاره ای به موضوع مسکن نشده اما آقای کرلند هم این موضوع را معضلی هم برای مهاجران و هم برای غیرمهاجران می داند و می گوید: «مسکن همیشه مشکل شهر ونکوور بوده است.»

تصور این نکته چندان مشکل نیست که ببینیم گرانی مسکن چگونه سبب می شود تا عده زیادی از اعضای خانواده با هم در فضایی محدود و فشرده زندگی کنند و مجبور باشند برای رسیدن به محل کار مسافت های طولانی را طی نمایند.

به اعتقاد آقای کرلند، دلیل دوم پایین بودن سطح سلامتی در میان مهاجران این شهر به نحوه ارائه خدمات درمانی در استان بریتیش کلمبیا مربوط می شود. برخلاف استان های انتاریو و کبک که در آنها تمرکززدایی شده، در استان بریتیش کلمبیا اغلب امکانات بهداشتی اساسی برای بیماری های جسمی و روحی در شهر ونکوور متمرکز هستند.

علت سوم را آقای کرلند در تعداد بسیار بالای مهاجران کشورهای آسیای جنوبی به این استان نسبت به شهرهای تورنتو یا مونترال می داند. در نتیجه تعداد افرادی هم که به عنوان family reunification یا تحت ویزای خانوادگی و اسپانسری به این شهر می آیند هم در میان آنها بیشتر است. اغلب این عده را نیز والدین و پدربزرگ و مادربزرگ ها تشکیل می دهند که از نظر سلامتی در شرایط مطلوبی نیستند.

چهارمین دلیل برای ازپا درآمدن جسمی مهاجران در کلانشهر ونکوور را نیز باید در سختی بسیار در مسیر ورود به بازار کار در این شهر دانست. سختی و دشواری موضوع اشتغال معمولا برای مردان بیشتر از زنان است زیرا آنها از کشورهایی آسیایی آمده اند که در آنها غالبا مسئولیت اصلی اداره خانواده و به اصطلاح نان آوری بر عهده مردان است. بسیاری از این مردان با امید بسیار خانواده خود را به کانادا می آورند اما خیلی زود با وضعیتی روبه رو می شوند که در آن زنانشان در کار شرایط بهتری نسبت به آنها دارند و آنها هنوز بیکارند. 

این وضعیت برای مردان مهاجر در شهر ونکوور حادتر هم هست زیرا در این شهر از کارخانه های تولیدی و فرصت های شغلی در  بیزینس های کوچک، که در شرق کانادا بیشتر هستند، کمتر خبری هست. آقای کرلند می گوید: «موضوع غرور در میان مردان مهاجر موضوع مهمی است. همسران این مردان شاید بتوانند در فروشگاه ها کاری پیدا کنند اما آنها موفق به یافتن کار نمی شوند و همین امر گاه به افسردگی و به تبع آن کاهش سلامتی در آنها می انجامد.»

در کنار همه این حرف ها و با وجود این که همه این دلایل منطقی به نظر می رسند، بی صبرانه منتظر تحقیقات بیشتر برای هر چه بیشتر روشن شدن ابعاد این موضوع خواهیم ماند.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar