شروعی موفق در سال ۲۰۱۱ برای اقتصاد کانادا
03 آوریل 2011 - 10:32
بازدید 381
8

به دنبال یک پایان خوب در آخرین ماه سال گذشته و در ماه نخست سال ۲۰۱۱، اقتصاد کانادا با رشدی ۰.۵ درصدی شروعی موفق را تجربه نمود. بیشترین سهم این رشد به بخش تولید مربوط می‌شود که در ماه ژانویه ۲.۸ درصد رشد داشت. بر اساس اعلام اداره آمار کانادا، این رشد بسیار بالاتر از […]

ارسال توسط :
پ
پ

به دنبال یک پایان خوب در آخرین ماه سال گذشته و در ماه نخست سال ۲۰۱۱، اقتصاد کانادا با رشدی ۰.۵ درصدی شروعی موفق را تجربه نمود. بیشترین سهم این رشد به بخش تولید مربوط می‌شود که در ماه ژانویه ۲.۸ درصد رشد داشت. بر اساس اعلام اداره آمار کانادا، این رشد بسیار بالاتر از رشد ۰.۸ درصدی این بخش در ماه پیش از خود یعنی ماه دسامبر بوده است.

آقای داگلاس پورتر، اقتصاددان برجسته بانک BMO، در تحلیل این شرایط می‌گوید: «بعد از گذراندن دو فصل تابستان و پاییز تقریبا ساکن در سال گذشته، کاملا به نظر می‌رسد که روند بهبود اقتصادی در کانادا با عوض شدن سال سرعت بیشتری به خود گرفته است. در واقع این سومین ماه پی‌درپی است که  GDPرشد نسبتا خوبی داشته و این امر نشان می‌دهد که موتور حرکتی اقتصاد کشور با سرعت خوبی به کار افتاده است.»

بیشترین سهم این قدرتمندی را باید ناشی از حرکت خوب بخش تولید دانست. مهم‌ترین بخش تولیدی بخش خودروسازی است که آن‌هم کاملا متاثر از بهبود اوضاع اقتصادی در ایالات متحده امریکا بوده است. بعد از آن نیز رشد اساسی در دو بخش حمل و نقل و عمده‌فروشی اتفاق افتاده است. 

آقای پورتر می‌گوید: «فکر نمی‌کنم این نوع از رشد دوباره تکرار شود. آنچه در حال حاضر اتفاق افتاده، بالا رفتن فروش تولیدات خودرو در امریکا بوده که خود یک بهبود یک‌باره است و مکرر اتفاق نمی‌افتد. تکرار دوباره این شرایط چندان ساده نیست.»

بنا بر پیش‌بینی آقای پورتر، رشد اقتصادی در ماه‌های آتی بسیار متعادل‌تر از این و چیزی در حدود ۰.۱ تا ۰.۲ درصد خواهد بود که به سیر رشد مرسوم اقتصادی در کانادا نزدیک تر است. به اعتقاد وی، به دلیل شروع خوب و قوی در ابتدای سال، انتطار می‌رود که رشد اقتصادی در مجموع سه‌ماهه اول حدود ۴.۵ درصد نرخ سالانه باشد که این بسیار بهتر از آن چیزی است که اقتصاددان‌ها پیش‌بینی آن‌را ‌کرده بودند. 

بدون شک وجود این ارقام بالا در تولید، بانک مرکزی کانادا را متقاعد خواهد ساخت تا یک‌بار دیگر نرخ بهره‌ها را افزایش دهد. فعلا نرخ بهره ۱ درصد است اما اقتصاددان‌ها پیش‌بینی می‌کنند که این نرخ طی نشستی که در تاریخ ۱۲ ایپریل برگزار خواهد شد، تغییر نموده و افزایش یابد. علت این امر این است که دلار همچنان قدرت خود را حفظ کرده و نرخ تورم به‌رغم بالا رفتن قیمت مواد غذایی و بنزین، همچنان به  شکل تعجب‌برانگیزی متعادل باقی‌ مانده است.

آقای پورتر می‌گوید: « این وضعیت به بانک مرکزی کمی امکان مانور می‌دهد. اما رشد خوب در GDP باعث بیشتر شدن این فشار خواهد شد.» به اعتقاد وی بانک مرکزی نرخ بهره را تا ماه جولای افزایش نخواهد داد، گرچه این احتمال هم وجود دارد که این افزایش قبل از جلسه ماه می عملی شود.

آقای جیسن مه‌یرز، رئیس و CEO موسسه  Canadian Manufacturers and Exportersاز دیدن اعداد اخیر بسیار خوشحال است. او با اشاره به رشد بخش خودروسازی و نیز بخش‌هایی چون فلزات و نفت، می‌گوید: «خلاصه بگویم از دیدن این که بخش تولید در ماه ژانویه رشد خوبی داشته، بسیار خوشحالم.» البته او معتقد است که به دلیل قدرتمند شدن دلار کانادا و برابری یا حتی بالاتر بودن آن با دلار امریکا باید جوانب احتیاط را نیز رعایت کرد زیرا این امر از نیمه ژانویه به این‌سو سبب شده تا به صادرات کشور صدماتی وارد شود.از سوی دیگر حادثه زلزله و سونامی اخیر ژاپن نیز تاثیراتی بر اقتصاد کانادا داشته است.     

به اعتقاد وی فاجعه‌ای که در ژاپن رخ داده، می‌تواند به دلیل رابطه‌ای که با تولیدات خودرو، لوازم الکترونیکی و برخی بخش‌های دیگر دارد، روی ارقام مربوط به ماه‌های مارچ و ایپریل تاثیر معکوس داشته باشد. او می‌گوید: «احتمالا در پایان سه‌ماهه اول و آغاز سه‌ماهه دوم با ارقامی بسیار ضعیف‌تر نسبت به آنچه در ماه ژانویه دیدیم، مواجه خواهیم شد.»

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.    

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar