زنگ‌ها برای نخست وزیر هارپر به صدا درآمدند
03 سپتامبر 2009 - 23:28
بازدید 298
8

    برگزاری انتخابات در پاییز امسال به قطعیت نزدیک شد   در حالیکه شایعات در هفته‌های گذشته از عزم حزب لیبرال برای ساقط کردن دولت محافظه‌کار هارپر و برگزاری یک انتخابات زود هنگام در اواخر پاییز حکایت می‌کرد، سخنان مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال در چهارشنبه دوم سپتامبر این شایعات را به آستانه واقعیت نزدیک […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 
برگزاری انتخابات در پاییز امسال به قطعیت نزدیک شد
 
در حالیکه شایعات در هفته‌های گذشته از عزم حزب لیبرال برای ساقط کردن دولت محافظه‌کار هارپر و برگزاری یک انتخابات زود هنگام در اواخر پاییز حکایت می‌کرد، سخنان مایکل ایگناتیف، رهبر حزب لیبرال در چهارشنبه دوم سپتامبر این شایعات را به آستانه واقعیت نزدیک ساخت.
 
پیش از این و در همین سایت گفته بودیم که حزب لیبرال با بهره گیری از شرایط نامناسب اقتصادی و فقدان محبوبیت استفن هارپر در میان کانادایی‌ها و حتی طرفداران حزب خودش، حزب محافظه‌کار، در اولین فرصت مناسب با همکاری دو حزب رقیب دیگر دولت را ساقط و درخواست برگزاری انتخابات خواهد کرد. و اکنون آن زمان مناسب فرا رسیده است. از یک سو تقریباً تمامی شاخصه‌های اقتصادی حرکت آرام خود به سوی بالا را آغاز کرده اند که نشانه کاهش فشار بر روی محافل و بنگاه‌های اقتصادی و ایجاد امید در آنها برای بهبود قابل توجه اوضاع در سال ۲۰۱۰ است. از سوی دیگر کانادا با یک نرخ بالای بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند که هر چند هنوز تا رکوردهای تاریخی این کشور در این زمینه فاصله زیادی دارد و از سایر بسیاری از کشورهای صنعتی بهتر است اما آن قدر در میان خانواده‌های کانادایی تاثیر روانی و مخرب داشته که میل آنها را برای تغییر شرایط تحریک کند. خصوصاً که دولت هارپر در تمام یک سال گذشته از انجام تصمیمات کلیدی که منجر به ایجاد تحرک جدی در اقتصاد و حل مشکل بیکاران شود به دلیل ریسک بالای چنین تصمیماتی گریزان بوده و لذا برآیند افکار عمومی کانادا این است که مختصر تصمیمات و برنامه‌های اعلام شده نیز بیشتر به منظور کاهش فشار فزاینده احزاب رقیب بوده تا حل بحران. بدین ترتیب آقای ایگناتیف امیدوار است در یک انتخابات احتمالی در ماه نوامبر بتواند شکست فضاحت بار و تاریخی لیبرال‌ها در انتخابات سال گذشته را جبران و دولت را مجدداً در دست بگیرند.
 
علایم مثبت برای حزب لیبرال فراوان است. علاوه بر نظرسنجی‌ها که از بهبود قابل توجه چهره این حزب بعد از انتخاب ایگناتیف حکایت دارد، پیروزی‌های پی در پی شعبه‌های استانی این حزب در استان‌های مختلف کانادا خود نشان می‌دهد که اقبال مردم به این حزب بسیار بیشتر از گذشته شده و کمتر کسی حاضر است از عملکرد نامناسب هارپر در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی (که تنها یک قلم آن، درگیر شدن در پیچیدگی‌های جنگ افغانستان با تصمیم گیری نادرست درباره تغییر ماموریت نیروهای کانادایی در افغانستان بوده است) حمایت کند.
 
مجموعه این عوامل و نشانه‌ها سبب شد ایگناتیف در سخنرانی اختتامیه گردهمایی مجمع پیش کسوتان و ریش سفیدان این حزب در شهر سادبری در شمال استان انتاریو، سخنانی ایراد کند که همه از آن معنایی به غیر از پایان آتش بس این حزب با محافظه‌کاران را استنباط نکنند. ایگناتیف رسماً به هارپر گفت «زمان به پایان رسیده است.» آنها شعار انتخاباتی حزب را هم انتخاب کرده‌اند: «ما بهتر می‌توانیم» (We can do better) و اعضای حزب به تماشای تیزرهای تبلیغاتی این حزب که در دو نسخه انگلیسی و فرانسه آماده شده است پرداختند. احساس افراد از مشاهده این تیزرها بسیار مثبت بوده و امیدوارند که بتواند بر روی مخاطبان کانادایی هم تاثیر داشته باشد.
 
تیزر انگلیسی بیشتر با محوریت معرفی شخصیت ایگناتیف به کانادایی‌ها ساخته شده است. چند ماه قبل، حزب محافظه‌کار در یک اقدام تخریبی دست به انتشار تیزرهایی زد که در آن میزان علاقه ایگناتیف به کانادا و شهروندی این کشور به چالش کشیده شده بود و وی فردی معرفی می‌شد که تنها برای در دست گرفتن قدرت به کانادا بازگشته است. حال قرار است این تیزر جدید به نحوی مثبت و نه مخرب پاسخ‌گوی آن تیزر باشد. اما تیزر فرانسوی با هدف جذب آرای فراوانی که لیبرال‌ها در انتخابات گذشته برای مجلس فدرال در استان کبک از دست دادند ساخته شده است. در آن انتخابات برای اولین بار حزب محافظه‌کار توانست از حزب لیبرال رای بیشتری در این استان به دست آورد و دوم شود. البته چند ماه بعد کبکی‌ها با رای قاطع به حزب لیبرال استان و تبدیل دولت اقلیت لیبرال به دولت اکثریت در انتخابات مجلس استانی، عملاً نشان دادند که مشکل جدی با حزب لیبرال نداشته‌اند و بیشتر در مخالفت با رهبر پیشین این حزب، استفان دیون، چنان رایی داده بوده‌اند اما به هر حال حزب لیبرال برای موفقیت در انتخابات احتمالی پاییز مجبور است آرای از دست رفته در استان‌های کبک و انتاریو را مجدداً به دست آورد.
 
تصمیم این حزب بر این است که اقتصاد را محور برنامه‌های انتخاباتی خود قرار دهد و شعار این حزب هم بر همین اساس تدوین شده است. آنها امیدوارند بتوانند با بازگشایی مجدد پارلمان کانادا در ۱۴ سپتامبر، با جلب نظر دو حزب رقیب دیگر (که کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد) تا اواخر این ماه یا نهایتاً اوایل ماه اکتبر رای عدم اعتماد به دولت هارپر را از پارلمان بگیرند و با سقوط این دولت زمینه برگزاری یک انتخابات در نوامبر را فراهم کنند.
 
همچنین این حزب از هم اکنون گردهمایی‌های برای جذب منابع مالی برای مبارزات انتخاباتی را آغاز کرده و امیدوار است بتواند با بهره‌گیری از چهره‌های محبوب حزب نظیر نخست وزیر پیشین پل مارتین در میتینگ‌های استانی، حداکثر مجاز برای مخارج انتخاباتی امسال یعنی ۲۴ میلیون دلار را در این فاصله گردآوری کند. در انتخابات گذشته که حداکثر این رقم ۱۹ میلیون دلار بود، این حزب به دلیل ضعف استفان دیون تنها توانست ۱۴ میلیون دلار هزینه تبلیغاتی داشته باشد.
 
اما این همه ماجرا نیست. همانطور که آقای ایگناتیف واقع‌بینانه اشاره کرد، سه رهبر دیگر هم کارت‌هایی برای بازی دارند و هم اکنون با مشخص شدن بازی لیبرال‌ها، آنها بهتر می‌توانند در اجرای بازی خود اقدام کنند. اگر در این فاصله چند هفته‌ای، هارپر بتواند با رهبر یکی از دو حزب دیگر به توافق برسد و نظر وی را برای عدم رای به دولت وی جلب کند، خطر سقوط ولو به شکل موقت از او دور می‌شود. اینکه کدامیک از دو رهبر دیگر که در دوران حاکمیت محافظه‌کاران انتقاداتی به مراتب تندتر از لیبرال‌ها را مطرح کرده و تلویحاً آنها را به کوتاهی در انجام وظیفه خطیرتر یعنی سقوط هارپر متهم کرده اند حاضر خواهند شد در یک ماه عسل کوتاه با وی عکس دونفره بگیرند. همه چیز به این باز می‌گردد که در ۱۰ روز آینده چه کسی در این بازی بهتر کارت می‌ریزد.
 
آیا در صورت برگزاری چنین انتخاباتی، تغییری در وضعیت سیستم پذیرش مهاجرین اتفاق خواهد افتاد؟
در کوتاه مدت، خیر. برعکس به دلیل اینکه وزیر مهاجرت به عنوان یکی از اعضای پارلمان فدرال مجبور است در فعالیت‌های انتخاباتی، حضور مستمر داشته باشد احتمالاً تغییرات و تصمیمات جزیی معمولی هم اتفاق نخواهد افتاد اما ممکن است برخی موارد چون اعلام لیست مشاغل سال ۲۰۱۰ با تاخیر روبرو شود که در آن صورت هم به احتمال زیاد لیست ۲۰۰۹ ملاک عمل خواهد بود.
 
برای مشاهده متن اصلی (بخشی از این ماجرا) به اینجا مراجعه کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar