روزهای آفتابی کبک با پایان زمستان سرد و طولانی
10 آوریل 2014 - 18:25
بازدید 282
7

در حالی‌که نتایج نظرسنجی‌های یک ماه پیش مبنی بر احتمال بالای تشکیل یک دولت اکثریت توسط خانم ماروآ و حزب کبکی PQ و تبعات آن (از جمله باز شدن دوباره پرونده رفراندوم برای استقلال کبک) سبب آشفتگی بازارهای مالی، تضعیف دلار کانادا، افزایش ریسک سرمایه‌گذاری و نگرانی رهبران کانادا در اتاوا شده بود، پیروزی غیرمنتظره […]

ارسال توسط :
پ
پ

در حالی‌که نتایج نظرسنجی‌های یک ماه پیش مبنی بر احتمال بالای تشکیل یک دولت اکثریت توسط خانم ماروآ و حزب کبکی PQ و تبعات آن (از جمله باز شدن دوباره پرونده رفراندوم برای استقلال کبک) سبب آشفتگی بازارهای مالی، تضعیف دلار کانادا، افزایش ریسک سرمایه‌گذاری و نگرانی رهبران کانادا در اتاوا شده بود، پیروزی غیرمنتظره و قاطع لیبرال‌ها در انتخابات هفتم آوریل مسیری بازگشتگی برای کبک و کانادا فراهم آورده است.

کمتر پیش می‌آید که هر سه رهبر احزاب اصلی کانادا در مورد یک موضوع داخلی اتفاق نظر داشته باشند اما نوبت به کبک که می‌رسد قصه تفاوت دارد. در بدو امر این استفن هارپر است که با رفتن ماروآ نفس راحتی کشید. در همه دو ماه گذشته بحث اصلی رسانه‌های کانادایی این بود که با اکثریت یافتن PQ در مجلس کبک و طرح بحث رفراندوم، کانادا باید چه موضعی بگیرد. آیا کبک همچنان می‌تواند از دلار کانادا استفاده کند یا نه؟ روابط سیاسی، توریستی و امنیتی بین کبک و کانادا باید چگونه تعریف شود؟ و مسائلی از این دست. حالا همه این دغدغه‌ها از روی میز آقای نخست وزیر جمع شده و همان‌طور که هارپر در پیامش بعد از انتخابات اعلام کرد و در مکالمه با رهبر جدید استان، فیلیپ کویار بر آن تاکید داشت می‌توان بر روی موضوعات مهم‌تری چون ایجاد شغل و بهبود شرایط اقتصادی متمرکز شد. کاری که خانم ماروآ در تمام ۱۸ ماه مدیریتش در استان به دلیل پرداختن به مسائل مناقشه‌برانگیز و جنجالی از آن غافل بود. استقبال گرم همین چند روزه بازارهای پولی و اعتباری خود گویای اهمیت این تغییر سیاسی در استان است.

تام مولکیر رهبر NDP که با حمله به ماروآ و اعلام خطر یک رفراندوم سوم در صورت قدرت گرفتن ماروآ، در واقع در خط مقدم شکست PQ قرار دارد از این اتفاق بسیار خرسند است اما قاعدتا از تشکیل یک دولت اکثریت لیبرال در کبک چندان راضی نیست. برای او یک دولت اقلیت PQ یا حتی یک دولت اقلیت لیبرال خیلی بهتر از وضعیت فعلی است اما چیزی که او را خوشحال می‌کند این است که با ناامیدی طرفدارن PQ و اینکه حزب خواهرخوانده PQ در سطح فدرال، بلاک کبکوآ هم بعد از شکست سنگین در انتخابات ۲۰۱۱ و تسلیم کرسی‌هایش به NDP چندان تجدید حیات جدی نداشته، او بتواند روی کرسی‌های خود در کبک هم‌چنان حساب باز کند. این نکته را هم باید خاطر نشان کرد که مولکیر و کویار همکاران قدیمی هستند و زمانی‌که مولکیر در کابینه دولت لیبرال کبک وزیر محیط زیست بود، کویار پست وزارت بهداشت را برعهده داشت.

جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال فدرال هم در حالی‌که امیدش در کسب کرسی‌های بیشتر در کبک در انتخابات فدرال ۲۰۱۵ را تا حدودی تضعیف شده‌تر می‌بیند اما تقویت برند لیبرال که در همه دهه گذشته، هم در سطح فدرال و هم استانی رو به افول بوده با این پیروزی خیره‌کننده الان می‌تواند آغازی برای یک دوره باشد.

اما پیروز اصلی را باید مردم استان کبک دانست که انتخابات اخیر، پایانی بر حدود دو سال و نیم کشمکش سیاسی در این استان بود. حالا یک دولت منسجم با حضور کارشناسان و وزیران باتجربه و پاکدست و بدور از تعصبات ایدئولوژیک می‌تواند رونق اقتصادی و شغل و سرمایه‌گذاری به این استان بیاورد. یک کبک قدرتمند و پیشتاز نه فقط برای کبکی‌ها بلکه برای تمام کانادا همیشه یک نعمت بوده است.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar