رقابت‌های انتخاباتی در کبک داغ‌تر می‌شوند
17 آگوست 2012 - 18:51
بازدید 381
7

در حالی‌که بیش از دو هفته از زمان اعلام برگزاری انتخابات استانی در کبک و آغاز مبارزات انتخاباتی می‌گذرد اما عملا هنوز رقابت‌ها گرمای لازم را پیدا نکرده‌اند؛ با این حال پیش‌بینی می‌شوند اولین مناظره تلویزیونی میان ۴ حزب اصلی رقیب در استان در یکشنبه شب ۱۹ اگست به زبان فرانسه و تاثیرات آن بر […]

ارسال توسط :
پ
پ

در حالی‌که بیش از دو هفته از زمان اعلام برگزاری انتخابات استانی در کبک و آغاز مبارزات انتخاباتی می‌گذرد اما عملا هنوز رقابت‌ها گرمای لازم را پیدا نکرده‌اند؛ با این حال پیش‌بینی می‌شوند اولین مناظره تلویزیونی میان ۴ حزب اصلی رقیب در استان در یکشنبه شب ۱۹ اگست به زبان فرانسه و تاثیرات آن بر نتایج نظرسنجی‌ها تا حدودی موقعیت احزاب و میزان محبوبیت رهبران آنها را روشن سازد و مشخص سازد که کبکی‌ها در این دوره به چه سمت و سویی تمایل دارند.

انتخابات چهارم سپتامبر عملا در اولین روز بعد از تعطیلات تابستانی و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها انجام می‌شود و از آنجا که رقابت‌های اصلی در ماه آگست که به دلیل مسافرت‌های تابستانی کم‌رونق‌ترین ماه از نظر فعالیت‌های سیاسی است انجام می‌پذیرد خود به خوبی نشان می‌دهد که دولت لیبرال استان به رهبری ژان شره تا چه میزان از کاهش رای و محبوبیت در میان شهروندان کبکی نگران است. این نگرانی زمانی عمیق‌تر می‌شود که بخاطر داشته باشیم اعتراضات دانشجویی در استان و خصوصا در شهر دانشگاهی مونترال تا آخرین روزهای فعالیت دانشگاه‌ها و کالج‌ها ادامه داشت و حتی بعد از تصویب قانونی برای محدود کردن تظاهرات هم نتوانست از شدت اعتراضات، آن‌طور که نخست‌وزیر لیبرال استان فکر می‌کرد بکاهد.

در مناظره یک‌شنبه شب، شاره باید با خانم پولین مروآ (مقووآ) Pauline Marois رهبر حزب کبکی (بلاک کبکوآ) PQ که اصلی‌ترین رقیب او محسوب می‌شود و هم‌چنین فراسوآ لوگو François Legault رهبر حزب آینده کبک متحد CAQ رقابت کند. آقای لوگو پیشتر یکی از وزرای کابینه حزب کبکی (در دوره‌ای که این حزب رهبری استان را برعهده داشت) بود که بعدا تصمیم گرفت خودش حزب مستقلی تشکیل دهد و شکست سنگین حزب کبکی در انتخابات فدرال می ۲۰۱۱ تصمیم او را جدی‌تر و استقبال از وی را گسترده‌تر کرد به گونه‌ای که به دلیل افت چشم‌گیر لیبرال‌ها، بیشتر تحلیل‌گران تاثیرگذار اصلی در انتخابات این دوره را دو حزب کبکی و حزب آقای لوگو می‌دانند. نظرسنجی‌های اخیر هم که البته به دلیل اینکه رقابت‌ها چندان جدی نشده و تعداد کسانی‌که هنوز تصمیم نگرفته‌اند زیاد هستند، نتایج خیلی دقیق و روشنی عرضه نمی‌کنند بخت اول را به خانم مروآ می‌دهند و سپس تاثیر آرای آقای لوگو را در اینکه دولت آینده یک دولت اکثریت باشد یا اقلیت زیاد ارزیابی کرده‌اند.

چهارمین نفر در مناظره خانم فرانسواز دیوید یکی از دو سخنگوی حزب همبستگی کبک است که امیر خدیر، سیاستمدار ایرانی‌، سخنگوی دیگر این حزب و عضو پارلمان کبک محسوب می‌شود. اگر چه این حزب تنها یک کرسی در پارلمان دارد اما به دلیل اینکه هر رای به این حزب بیش از همه بر روی آرای حزب کبکی تاثیر زیادی می‌تواند داشته باشد وضعیت این حزب هم در این انتخابات بسیار مهم است خصوصا که اعضا این حزب خصوصا امیر خدیر در اعتراضات دانشجویی اخیر حضور چشم‌گیری داشتند و ممکن است از این طریق بتوانند آرا رای‌دهندگان جوان‌تر را به خود اختصاص دهند.

در این انتخابات احزاب محافظه‌کار و NDP حضوری ندارند. البته تام مولکیر اخیرا اعلام کرد که حزب در حال برنامه‌ریزی است تا در انتخابات آینده این استان برای تمام ۱۲۵ کرسی پارلمان کاندید اعلام کند اما در انتخابات سپتامبر ۲۰۱۲ به دلیل کمبود زمان حضور حزبی ندارد. هنوز مشخص نیست که آیا این حزب به هواداران خود توصیه خاصی برای حمایت یا یاری‌رسانی به یکی از احزاب دیگر خواهد داشت یا نه. البته چون احتمال تشکیل یک دولت اقلیت شکننده بسیار زیاد است بعید نیست که NDP انرژی خود را برای یک انتخابات زودهنگام که ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور برگزار شود ذخیره کند.

برخلاف استان‌هایی چون البرتا که انتخابات آنها به صورت سنتی عرصه رقابت احزاب راست‌تر و میانه است، انتخابات در کبک عرصه مبارزه احزاب چپ‌گراست به صورتی که در انتخابات پیش‌رو، حزب لیبرال که در کل کشور یک حزب میانه متمایل به چپ محسوب می‌شود راست‌گراترین حزب است، CAQ در وضعیت میانه متمایل به چپ، سپس PQ در موقعیت چپ استقلال‌طلب و نهایتا حزب همبستگی کبک، چپ‌گراترین حزب است.

در پارلمان فعلی کبک، لیبرال‌ها با در اختیار داشتن حدود ۴۲ درصد کرسی‌ها، اکثریت دارند؛ حزب کبکی ۳۵ درصد کرسی‌ها را داراست و حزب آینده کبک متحد که در زمان انتخابات سال ۲۰۰۸ وجود نداشت با عضوگیری از میان نمایندگان سایر احزاب، هم‌اکنون ۹ کرسی و حزب همبستگی کبک هم تنها یک کرسی در اختیار دارد.

در مطالب بعدی درباره مهم‌ترین موضوعات مهم در مناظره‌های این دوره از انتخابات و نقاط اختلاف برنامه‌های احزاب بیشتر خواهیم گفت.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar