رشد اقتصاد کانادا از امریکا پیشی گرفت
04 سپتامبر 2012 - 22:47
بازدید 280
7

در سه‌ماهه گذشته رشد اقتصاد کانادا به ۱.۸ درصد در سال رسید. این نرخ رشد که از ابتدای امسال آغاز شده و همچنان نیز ادامه یافته بود، بهتر از آن چیزی بود که اقتصاددانان انتظارش را داشتند.  اخیرا اداره آمار کانادا اعلام کرد که مهم‌ترین عامل در این رشد اقتصادی، افزایش میزان سرمایه بیزینس‌ها بوده […]

ارسال توسط :
پ
پ

در سه‌ماهه گذشته رشد اقتصاد کانادا به ۱.۸ درصد در سال رسید. این نرخ رشد که از ابتدای امسال آغاز شده و همچنان نیز ادامه یافته بود، بهتر از آن چیزی بود که اقتصاددانان انتظارش را داشتند. 

اخیرا اداره آمار کانادا اعلام کرد که مهم‌ترین عامل در این رشد اقتصادی، افزایش میزان سرمایه بیزینس‌ها بوده است.

پیش‌بینی اقتصادانان برای رشد اقتصادی در این دوره زمانی ۱.۶ درصد بود. البته بانک مرکزی کانادا با توجه به رشد اقتصادی ۱.۷ درصد در امریکا در همین زمان، رشد ۱.۸ درصد را برای اقتصاد کانادا پیش‌بینی کرده بود.

آقای جیم فلاهرتی، وزیر اقتصاد و دارایی کانادا، نیز در گفتگویی با خبرنگاران اعلام کرد که از دیدن آمارهای موجود بسیار خوشحال است. وی گفت: «با وجود این‌که این رشد به ظاهر کم و ناچیز است اما نشان می‌دهد که کانادا از نظر اقتصادی نسبت به دیگر کشورهای دنیا در مسیر درست‌تری قرار دارد.»

آقای فلاهرتی به‌ویژه از بالا بودن میزان سرمایه‌ بیزینس‌ها در کانادا خوشحال بود زیرا این امر نشان می‌دهد که بخش خصوصی اعتماد گذشته را بازیافته و درصدد توسعه بیشتر است. وی افزود: « امیدواریم که مدام شاهد اخباری از این نوع باشیم.»

این‌که سرمایه موجود بیزینس‌ها رشد کند و افزایش یابد از جمله مسائلی است که هم آقای فلاهرتی و هم آقای مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی کانادا، مشتاقانه منتظر آن بوده‌اند.

به‌تازگی آقای کارنی گفته بود که در حال حاضر بیزینس‌های کانادایی از سرمایه نقدی خوبی برخوردارند. گرچه داشتن این سرمایه از نظر کسب تعادل اقتصادی برای خود شرکت‌ها خوب است اما به قول آقای کارنی از منظر اقتصاد خرد این سرمایه تا زمانی که به جریان نیفتاده باشد «یک سرمایه مرده» است. وی گفت: «وظیفه این شرکت‌ها این است که پول را به کار بیندازند و اگر ندانند که با آن پول باید چه کرد بهتر است آن را به دست سهامداران بسپرند.»

بالارفتن میزان سرمایه بیزینس‌ها نشانه‌ای است برای شروع این حرکت. گرچه هنوز هم برخی از اقتصاادانان بخش خصوصی از این موضوع چندان متعجب نشده و چنین نظری ندارند.

آرلن کیش، از قتصاددانان شرکت IHS عنوان کرد: «با وجود این‌که اقتصاد کانادا توانسته در سه‌ماهه دوم امسال از نظر رشد اقتصادی از امریکا پیشی بگیرد، اما سرعت این رشد هنوز هم کند است. درست است که اقتصاد کانادا توانسته مطابق با پیش‌بینی بانک مرکزی کانادا رشد کند اما با توجه به شرایطی که اقتصاد جهانی به دلیل بحران اروپا و رشد کند اقتصاد امریکا با آن مواجه است، چنانچه خوش‌بینی بیش از این را کنار بگذاریم، باید بگوییم که اقتصاد کانادا به سختی خواهد توانست بیش از این روند رشد را ادامه دهد.»

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar