رسوایی انتخاباتی، دولت محافظه‌کار کانادا را با دشواری روبرو کرده است
06 مارس 2012 - 7:40
بازدید 396
9

 حدود ۲ هفته است که کانادا با یکی از عجیب‌ترین افشاگری‌های تاریخ سیاسی این کشور دست به گریبان است. حدود یک سال پس از انتخابات دوم می سال ۲۰۱۱ که محافظه‌کاران کانادایی با کسب کمتر از ۴۰ درصد آرا توانستند اکثریت کرسی‌های پارلمان را تصاحب کنند وضع با اعلام یک خبر غیرمنتظره در حال تغییر […]

ارسال توسط :
پ
پ

 حدود ۲ هفته است که کانادا با یکی از عجیب‌ترین افشاگری‌های تاریخ سیاسی این کشور دست به گریبان است. حدود یک سال پس از انتخابات دوم می سال ۲۰۱۱ که محافظه‌کاران کانادایی با کسب کمتر از ۴۰ درصد آرا توانستند اکثریت کرسی‌های پارلمان را تصاحب کنند وضع با اعلام یک خبر غیرمنتظره در حال تغییر است. اهمیت این خبر از این نظر زیاد است که می‌تواند برتری شکننده محافظه‌کاران در حوزه‌های با رقابت شدید را زیر سوال ببرد.

ابتدا همه چیز از ناحیه انتخاباتی گوئلف آغاز شد زمانی‌که این خبر افشا گشت که تماس‌های متعددی در روز انتخابات با رای‌دهندگان (احتمالا مدافع دو حزب مخالف NDP و لیبرال) گرفته و به آنها اعلام می‌شده که شعبه محل رای‌گیری آنها تغییر کرده و به آدرس دیگری منتقل شده است. در کانادا محل رای‌گیری از هر فرد مشخص است و افراد باید تنها به شعبه مربوط به خود مراجعه کنند تا احتمال تقلب یا چند بار رای دادن از بین برود. با این اطلاعات نادرست به آدرسی غلط این احتمال مطرح شده است که رای‌دهندگان پس از مراجعه به آدرسی که شعبه‌ رای‌گیری نبوده گیج یا سرخورده شده‌اند و از رای دادن منصرف گشته اند و احتمال دارد که به همین روش تعداد آرا مخالفان کاهش پیدا کرده تا رای نامزد محافظه‌کار در آن منطقه افزایش یابد. البه همه اینها احتمالاتی است که احزاب مخالف مطرح می‌کنند.

لازم به ذکر است که تماس تلفنی برای اعلام اخبار انتخاباتی که توسط پیام های ضبط شده که اصطلاحا به آن Robocall گفته می‌شود در کانادا مرسوم و قانونی است و هیچ ایرادی ندارد و همه احزاب از آن استفاده می‌کنند اما چند مورد در بحث گوئلف سبب شک و تردید می‌شد:

اول اینکه همه این تماس‌های نادرست از سوی ستاد انتخاباتی محافظه‌کاران و توسط شرکت خدمانی RackNine که به این حزب خدمات تلفنی می دهد انجام شده بود؛

دوم اینکه در محتوای تماس اشاره شده بود که این تماس از سوی ستاد انتخابات کانادا (که نهادی مستقل و غیروابسته به هیچ‌یک از احزاب است) انجام می‌شود؛

سوم اینکه محتوای این تماس توسط RackNine تهیه نشده بود بلکه توسط سرویس گیرنده یعنی کمپین محافظه‌کاران (بنا بر ادعای محافظه‌کاران، در آن ناحیه و نه از طریق واحد مرکزی) تهیه شده بود.

چهارم اینکه پیگیری‌ها نشان داد که (یا خواسته شد این طور نشان داده شود) که یک جوان ۲۲-۲۳ ساله در حزب محافظه‌کار ناحیه شهر گوئلف عامل اصلی بوده است.

همه این نکات موضوع را حساس می‌کرد اما به مرور با حساسیت احزاب مخالف مشخص شد که تعداد مناطق احتمالا آلوده خیلی بیشتر است و NDP از حداقل ۱۸ حوزه مشکوک نام برده است. محافظه‌کاران با پذیرش سریع استعفای جوان مورد بحث که در دفتر یکی از نمایندگان محافظه‌کار فعالیت داشت سعی کردند موضوع را تمام شده اعلام کنند (البته وی بعدا در یک یادداشت اعلام کرد که تقصیری نداشته و بهتر است دنبال عامل اصلی بگردند!) اما احزاب مخالف از نیاز به تحقیقات بیشتر سخن گفتند و همین موضوع پای ستاد انتخابات کشور Election Canada و نیروی پلیس ویژه RCMP را به پرونده باز کرده است.

اخبار و اطلاعات منتشر شده بسیار ضد و نقیض است و هنوز به روشنی مشخص نیست که ابعاد بحث تا کجا خواهد رسید اما وجود موارد مبهم فراوان نظیر اینکه تماس‌های سفارش داده شده از طریق یک تلفن همراه موقت بدون نام و نشان انجام شده یا ستاد انتخاباتی محافظه‌کارن در گوئلف بخشی از هزینه های ارتباطات RoboCall را در فهرست هزینه های انجام شده قید نکرده است (در کانادا تمام احزاب موظف هستند ریز تمام کمک های دریافتی و هزینه‌های انجام شده را مستند و اعلام کنند.) بر ابهام این بحث و احتمال تخلف سازمان‌یافته افزوده است. احزاب مخالف معتقد هستند که این فعالیت ها نه توسط افراد خودسری نظیر آن جوان ۲۲ ساله بلکه به صورت سازمان‌یافته و برای پیروزی در مناطق با رقابت شدید انجام شده است. اگر آنها بتوانند به اندازه کافی مدرک گردآوری کنند که چنین چیزی اثبات شود و مشخص گردد که افراد رده بالای حزب از این ماجرا مطلع بودند، علاوه بر مجازات های قانونی و ابهام در وضعیت ادامه کار دولت و احتمال اجبار محافظه‌کاران به استعفا و انتخابات زودهنگام، می‌تواند حتی به انحلال حزب محافظه‌کار و نیاز به ثبت نام مجدد با معرفی اعضا جدید و طی کردن مراحل قانونی منجر شود که معنایش یک شکست غیرقابل باور از سوی محافظه‌کاران است چون شکست های اخلاقی در فضای سیاسی کانادا خیلی شدیدتر از شکست های سیاسی در انتخابات است و جبران آنها به زمان طولانی‌تری نیاز دارد.

در تعطیلات آخر هفته گذشته تظاهرات نه چندان وسیعی در ونکوور و دوشنبه صبح در اتاوا برگزار شد و قرار شده در آخر این هفته در کلگری و تورنتو نیز تظاهراتی انجام شود. اگر مخالفان بتوانند افکار عمومی کانادا را علیه این رفتار محافظه‌کاران جلب و تحریک کنند، آنها روزگار بسیار دشواری خواهند داشت خصوصا که انتخابات در کانادا برخلاف امریکا همیشه در سالم‌ترین شکل و بالاترین استانداردها انجام شده و کانادا یکی از کشورهایی‌ست که معمولا افرادی از آن برای بررسی وضعیت انتخابات به عنوان ناظر به کشورهای دیگر دعوت می‌شوند و چنین اتفاقی اگر در سطح کلان صحت داشته باشد می‌تواند به یک بی‌آبرویی غیرقابل فراموشی برای بخشی از فعالین سیاسی کشور منجر شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar