رتبه‌بندی شهرهای کانادا از نظر اقتصادی
24 دسامبر 2009 - 23:30
بازدید 356
10

  در کمال ناباوری هلیفکس از نظر اقتصادی رتبه نخست را در بین شهرهای کانادا از آن خود کرد    به دلیل ماهیت فدرالی اداره کانادا که در آن استان ها هر یک سیاست های اقتصادی خاصی را با توجه به استقلال از مرکز پیگیری می کنند، آگاهی از شرایط متفاوت اقتصادی استان ها و […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

در کمال ناباوری هلیفکس از نظر اقتصادی رتبه نخست را در بین شهرهای کانادا از آن خود کرد 
 

به دلیل ماهیت فدرالی اداره کانادا که در آن استان ها هر یک سیاست های اقتصادی خاصی را با توجه به استقلال از مرکز پیگیری می کنند، آگاهی از شرایط متفاوت اقتصادی استان ها و شهرهای مختلف کانادا برای علاقه مندان به زندگی و سرمایه گذاری می تواند مفید باشد. در اینجا به یکی از این شاخصه های اطلاعاتی که به رتبه بندی شهرها مربوط می شود می پردازیم.  ش
 

به نظر می رسد که روند آرام و آهسته ای که اتاوا برای رشد انتخاب کرده، فرمولی داشته که برای شهر هلیفکس بسیار خوب جواب داده است. در واقع همین سبب شده تا مرکز استان نووا اسکوشیای کانادا از نظر پیشرفت اقتصادی رتبه اول را در بین دیگر شهرهای کانادا کسب کند.  
 

علت ارتقای شهر هلیفکس در ارزیابی اقتصادی بانکCIBC از شهرهای بزرگ کانادا از رتبه ششم به رتبه اول در شش ماه گذشته داغ بودن بازارهای اقتصادی این شهر در همه زمینه ها نبوده، بلکه بنجامین تال، یکی از اقتصاددانان ارشد این بانک در زمینه تجارت جهانی می گوید: «ما به این نتیجه رسیده ایم که به رغم بالا نبودن نتایج مربوط به این شهر در شاخص های کوچک تر، این شهر توانسته با توجه به رشد منابع اقتصادی متنوع، از شوک اقتصادی موجود کمترین آسیب ممکن را ببرد.» 

                                                                                                                                                    

به گفته تال، در هفته گذشته اداره آمار کانادا ارقامی را منتشر کرد که نشان می داد رشد ناخالص اقتصاد منطقه ای سه چهارم کمتر از حد پیش بینی شده یعنی ۴ دهم درصد در یک سال بوده است. این نتیجه از سال ۱۹۹۱به این سو، یعنی زمانی که کانادا خروج از دوران رکود قبلی را آغاز کرد، پایین ترین حد ممکن را دارد.

از فصل اول سال گذشته، تعداد شهرهایی که شاخص فعالیت های اقتصادی اشان رشد نزولی داشته دو برابر شده و به ده شهر رسیده است. بیشتر این شهرها در استان های انتاریو و کبک هستند که خود نشانه دیگری است از ادامه ضعف در بخش های تولید، جنگل داری و البته بالا بودن ارزش دلار کانادا.  
 

در این جدول، بعد از هلیفکس، شهرهای رجاینا و ساسکاتون با توجه به رشد جمعیت و بازار کار در آنها به ترتیب در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند و شهر شربروک در استان کبک رتبه چهارم و شهر سنت جان در استان نیوفاندلند هم رتبه پنجم را از آن خود کردند.
 

تال می گوید: «دلیل مشخص برای توقف رشد فعالیت هایی چون معدن و حفاری که در گزارشGDP سه ماهه سوم اداره آمار کانادا به چشم می خورد، چیزی نیست جز کم شدن این فعالیت ها در استان آلبرتا و به ویژه شهرهای کلگری و ادمونتون که پیش از این ستاره های بی رقیب جدول رشد شهرهای کانادا بودند و در حال حاضر به سرعت هم در دریا و هم در خشکی در حال از دست دادن امکانات رشد هستند.»
 

در این جدول که هر ساله دو بار منتشر می شود فعالیت های اقتصادی بر مبنای متغیرهای اقتصادی ازجمله رشد جمعیت، سطح اشتغال، ورشکستگی مشتریان و بیزینس ها، خرید و فروش مسکن و ساخت و سازهای غیرمسکونی اندازه گیری می شوند.

 

با این که نتایج به دست آمده برای ونکوور شرایط بهتری را نسبت به شهرهای کلگری و ادمونتون نشان می دهد، اما این شهر در رتبه دوازدهم این جدول قرار گرفته که به گفته تال بدترین نتیجه در سال های اخیر است.

 

تورنتو که در سه ماهه دوم سال جایگاه دوم را داشت، در گزارش سه ماهه سوم سال به مرحله هفتم نزول کرده که بخش عمده ای از آن به دلیل افزایش نرخ بیکاری است. این شهر چهارمین شهر بزرگ از نظر ورشکستگی بیزینس ها و توقف در شروع پروژه های خانه سازی محسوب می شود.

 

در زیر نتایج این رده بندی را با هم می بینیم. اعداد داخل پرانتز رتبه قبلی این شهرها در نیمه سال ۲۰۰۹ را نشان می دهند: 
 

رده بندی CIBC درباره فعالیت اقتصادی شهرهای بزرگ

دسامبر ۲۰۰۹ (جون ۲۰۰۹)

  1. (۵) هلیفکس
  2. (۱) رجاینا
  3. (۴) ساسکاتون
  4. (۸) شربروک، کبک
  5. (۳) سنت جان، نیوفاندلند
  6. (۴) سنت جان، نیوبرانزویک
  7. (۲) تورنتو
  8. (۶) وینی پگ
  9. (۷) کبک
  10. (۱۴) مونترال
  11. (۱۰) اوتاوا
  12. (۱۳) ونکوور
  13. (۹) ادمونتون
  14. (۱۵) همیلتون
  15. (۱۲) کلگری
  16. (۱۱) کیچنر، انتاریو
  17. (۲۱) تروی- ریویه، کبک
  18. (۲۲) ساگونای، کبک
  19. (۱۷) کینگزتون، انتاریو
  20. (۱۹) لاندن، انتاریو
  21. (۱۸) سادبری، انتاریو
  22. (۲۴) ویندزور، انتاریو
  23. (۲۳) سنت کترین- نایاگرا، انتاریو
  24. (۲۰) ویکتوریا
  25. (۲۵) تاندربی، انتاریو

 
 

اصل مقاله را اینجا ببینید

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar