ده رشته تحصیلی با حقوق بالا (و ده رشته بدون کار)
31 آگوست 2012 - 17:16
بازدید 368
9

این روزها که شهریه‌ها بالاتر رفته (با عرض پوزش از دانشجویان کبکی) و میزان بدهی‌های دانشجویان در حال افزایش است، خیلی از دانشجویان به تحصیل در رشته‌ای فکر می‌کنند که صرف هزینه برای آن سرمایه‌گذاری درستی باشد و بعد از اتمام آن پیدا کردن یک کار خوب برایشان تضمین شده باشد. تنی چند از اقتصاددانان […]

ارسال توسط :
پ
پ

این روزها که شهریه‌ها بالاتر رفته (با عرض پوزش از دانشجویان کبکی) و میزان بدهی‌های دانشجویان در حال افزایش است، خیلی از دانشجویان به تحصیل در رشته‌ای فکر می‌کنند که صرف هزینه برای آن سرمایه‌گذاری درستی باشد و بعد از اتمام آن پیدا کردن یک کار خوب برایشان تضمین شده باشد. تنی چند از اقتصاددانان بانک TD تخمین می‌زنند که در حال حاضر متوسط هزینه تحصیل در دوره کارشناسی یا لیسانس در کانادا ۸۴ هزار دلار است. این هزینه شامل شهریه، هزینه خرید کتاب و سایر هزینه‌های زندگی است.  

از آنجا که در حال حاضر نرخ بیکاری در میان جوانان مدتی است که بسیار بالاست و این رویه‌ای است که از ابتدای دوران رکود اقتصادی یعنی از سه سال قبل شروع شده و همچنان نیز ادامه دارد، بسیاری از افراد در رشته‌هایی فارغ‌التحصیل شده‌اند که در حال حاضر نیاز واقعی به تخصص آنها وجود ندارد و در صورت اشتغال در آنها هم حقوقشان آن قدر نیست که بتوانند از پس تسویه وام‌هایی که در دوره تحصیل گرفته‌اند برآیند.  

ما با در نظر گرفتن این مشکلات بر آن شدیم تا در این نوشته به معرفی رشته‌هایی بپردازیم که فارغ‌التحصیلان در آنها می‌توانند کارهای با درآمد بالا پیدا کنند. در گزارشی که به تازگی از سوی gencareershift.ca منتشر شده، مشخص شده که متوسط درآمد سالانه برای فارغ‌التحصیلان مرد ۴۳ هزار و ۱۱۹ دلار و برای فارغ‌التحصیلان زن ۳۵ هزار و ۹۲۶ دلار است. (البته این اختلاف درآمدها هم خود موضوعی است که می‌توان در مطلبی مستقل به آن پرداخت.)

بنا براین بر مبنای داده‌های منتشر شده از سوی اداره آمار کانادا، موسسه Robert Half، و وب‌سایت‌هایی چون Workopolis، ده شغلی که بالاترین حقوق را دریافت می‌کنند عبارتند از:

  1. دندان‌پزشک : حدود (کمی کمتر یا بیشتر از) ۹۰ هزار دلار
  2. مهندس نفت: حدود ۸۶ هزار و ۲۲۰ دلار
  3. تحلیل‌گر امنیت داده‌ها: حدود ۸۳ هزار و ۲۵۰ دلار
  4. توسعه‌دهنده وب‌سایت و طراح تجربه کاربران سیستم: حدود ۸۰ هزار دلار
  5. توسعه‌دهنده اپلیکیشن‌های موبایل: ۷۲ هزار و ۵۰۰ دلار
  6. کنترل‌کننده مالی: حدود ۷۰ هزار دلار
  7. وکیل: حدود ۶۰ هزار دلار
  8. حسابدار:  حدود ۵۸ هزار و ۷۵۰ دلار
  9. پرستار: حدود ۵۵ هزار دلار
  10. مدیریت امور اداری: حدود ۴۵ هزار دلار

اگر هم به‌تازگی تحصیل خود را شروع کرده‌اید و دوست دارید که بدانید در پایان تحصیل از نظر شغلی چه وضعیتی خواهید داشت، بعضی از رشته‌ها هست که باید از آنها اجتناب کنید. بر اساس آمار ارائه شده در امریکا، که به نظر ما در مورد کانادا هم مصداق خواهد داشت، ده رشته تحصیلی هم هست که این روزها کارفرمایان خیلی به دنبال به کارگرفتن فارغ‌التحصیلان در آنها نیستند. این رشته‌ها عبارتند از:

  1. معماری
  2. لاتین
  3. موسیقی درمانی
  4. الهیات
  5. ادبیات انگلیسی
  6. علوم اجتماعی
  7. مطالعات امریکایی/ مطالعات کانادایی (همان‌طور که گفته شد، این رشته‌ها بر اساس آمارهای امریکایی مشخص شده‌اند اما واقعیت این است که اکنون با بالارفتن تنوع قومی در جامعه کانادایی، کارفرمایان هم به دنبال نیروهایی هستند که از دیگر فرهنگ‌ها هم اطلاع وسیعی داشته باشند و فقط فرهنگ خودشان را نشناسند.)
  8. خیمه‌شب‌بازی (ظاهرا این یک رشته دانشگاهی واقعی است که بعضی‌ها برای تحصیل انتخابش می‌کنند. شاید بشود آن را معادلی برای رشته‌های جدیدتر چون تئاتر و هنرهای نمایشی دانست.)        
  9. شعر
  10. تاریخ هنر

با وجود این‌که نرخ بیکاری برای فارغ‌التحصیلان تازه بالاست و دانشجویان به شدت با مشکل بازپرداخت بدهی‌های خود مواجه هستند، هنوز هم گرفتن مدرک دانشگاهی ارزشش را دارد. چرا؟ زیرا انتخاب‌های شغلی برای افرادی که فقط دیپلم دبیرستان دارند، خیلی کم است. درآمد افرادی که مدرک دارند با گذشت زمان از کسانی که مدرکی ندارند، بالاتر می‌رود.

علاوه بر موضوع درآمد، آیا اصولا بیشتر دانستن بهتر نیست؟ آیا بهتر نیست ‌که زندگی‌اتان را با دانش مناسب، تفکر دقیق و مهارت‌های ارتباطی شروع کنید؟ خیلی از رشته‌های تحصیلی این شرایط را برای فرد تامین می‌کنند و این موضوع همواره یک سرمایه‌گذاری ارزشمند است.

برای مشاهده اصل مطلب اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar