دانشجوی تمام وقت هستم، در چه شرایطی می توانم کار کنم؟
03 ژوئن 2017 - 0:00
بازدید 432
5

در زیر با بیان یک سناریو موضوعی، به این سوال پاسخ می دهیم که یک دانشجوی خارجی دانشگاه یا کالج کانادا در چه شرایطی می تواند کار کند. اطلاعات زیر مورد تایید کارشناسان و سخنگوهای وزارت مهاجرت کانادا بوده و تغییرات مقررات برنامه های آموزشی دانشجویان بین المللی در ژوئن ۲۰۱۴ اعلام شده است.  سناریو: فردی […]

ارسال توسط :
پ
پ

در زیر با بیان یک سناریو موضوعی، به این سوال پاسخ می دهیم که یک دانشجوی خارجی دانشگاه یا کالج کانادا در چه شرایطی می تواند کار کند. اطلاعات زیر مورد تایید کارشناسان و سخنگوهای وزارت مهاجرت کانادا بوده و تغییرات مقررات برنامه های آموزشی دانشجویان بین المللی در ژوئن ۲۰۱۴ اعلام شده است. 

سناریو:

فردی در یکی از موسسات آموزشی معین یک دوره آموزشی یک ساله را به اتمام رسانده است؛ با امید بر اینکه بتواند برای «مجوز کار پس از پایان تحصیلات»  Post-graduation Work Permit اقدام کند. موسسه ای که او در آنجا دوره آموزشی گذرانده است، در فهرست موسسات «مجوز کار پس از پایان تحصیلات» نبوده و به همین دلیل درخواست وی برای مجوز کار رد شده است. بنابراین، او تصمیم گرفته است که دوره آموزشی دیگری در موسسه ای که در فهرست اداره مهاجرت وجود دارد، بگذراند و تا چند هفته آینده برای یک مجوز تحصیل جدید اقدام کند. مجوز تحصیل فعلی او تا آخر ماه ژوئن اعتبار دارد. 

سوال اول:

آیا او می تواند در خارج از محیط دانشگاه، ۲۰ ساعت در هفته با مجوز تحصیل فعلی خود کار کند؟ حتی اگر درخواستش برای «مجوز کار پس از پایان تحصیلات» رد شود، آیا او اجازه کار کردن خواهد داشت؟ به دلیل اینکه در حال حاضر در هیچ موسسه ای ثبت نام نکرده است، آیا این مدت زمانی که او فارغ از تحصیل است، می تواند به صورت تمام وقت کار کند؟

فرضیه:

او تنها زمانی می تواند کار کند که به عنوان دانشجوی تمام وقت ثبت نام کرده باشد و یا اینکه منتظر پاسخ «مجوز کار پس از پایان تحصیلات»  باشد. اگرچه بسیاری از وکلای مهاجرت موکلین خود اینگونه راهنمایی می کنند که آنها می توانند قبل از شروع تحصیل یا پس از پایان تحصیلات مشغول به کار شوند اما این کار اشتباهی ست.

 پاسخ:

این مسئله از سوی مشاوران مهاجرت از زوایای مختلفی مطرح شده است. ما بر این باوریم که این فرد نمی تواند کار کند و برای این اثبات این گفته نیز، به تجربه بعضی از همکاران وکیل خود اکتفا کردیم، آنان از سوی وزارت مهاجرت تاییدیه ای مبنی بر این موضوع که این فرد نمی تواند کار کند، دریافت کرده اند. بنابراین، به طور اکید متذکر می شویم که باید در پاسخ به این فرد گفته شود که نمی تواند باشرایطی که در بالا عنوان شد، کار کند. ماده ۱۸۶ مقررات حمایت از پناهندگان و مهاجرین، به توضیح این مسئله می پردازد که چگونه ملیت های خارجی بدون مجوز کار می توانند در کانادا کار کنند.

سه زیر مجموعه مرتبط با دانشجویان در زیر توضیح داده می شود:

۱. اگر فردی دانشجوی تمام وقت باشد، در محیط دانشگاه یا کالجی که در آن مشغول تحصیل هست و در بازه زمانی که مجوز تحصیل در آن دانشگاه یا کالج را دارد، می تواند کار کند. در چنین شرایطی ساعات کاری نامحدود خواهد بود، اگرچه تحصیل در دانشگاه یا کالج برای دانشجویان خارجی تمام وقت است. 

۲. اگر فرد دارای مجوز تحصیل معتبر باشد و بخواهد خارج از محیط دانشگاه کار کند، فقط می تواند ۲۰ ساعت در هفته کار کند مگر اینکه در تعطیلات بین دو ترم باشد:

o زمانی یک فرد دانشجوی تمام وقت محسوب می شود که در یکی از موسسات آموزشی معین که در بخش ۲۱۱.۱ تعریف شده است، ثبت نام کرده باشد. 

o برنامه آموزشی که فرد ثبت نام کرده است، باید یکی از موارد زیر در سطح بالاتر از متوسطه باشد و مدت زمان آن باید ۶ ماه یا بیشتر باشد که منتهی به مدرک شود: 

vocational training program

post-secondary academic

vocational or professional training program

 

o اگرچه فرد در بازه زمانی بین دو ترم آکادمیک می تواند به صورت تمام وقت مشغول به کار باشد، اما در طول ترم یعنی در حین تحصیل بیشتر از ۲۰ ساعت در هفته نمی تواند کار کند. 

۳. اگر فرد در حال حاضر و یا قبلاً دارای مجوز تحصیل باشد و دوره آموزشی خود را تمام کرده باشد، قبل از اینکه مجوز تحصیل او منقضی گردد، باید برای مجوز کار اقدام کند. زمانی که دانشجو در حین تحصیل خارج از محیط دانشگاه و برای ساعات نامحدود می خواهد کار کند تنها زمانی می تواند که مجوز کار پس از پایان تحصیلات گرفته باشد. در چنین شرایطی نیازی نیست که مجوز تحصیل معتبر داشته باشد.

نکته مهم اینجاست که دانشجوی خارجی که می تواند تحت شرایط ذکر شده در بالا کار کند، باید حتما دانشجو باشد. (معمولا باید دانشجوی تمام وقت باشد مگر اینکه ترم آخر را می گذراند.) یک استثنا برای این موضوع وجود دارد و آن هم این است که اگر فرد پیش از این برای «مجوز کار پس از پایان تحصیلات» اقدام کرده باشد و پرونده او در پروسه باشد و پاسخ آن را هنوز دریافت نکرده باشد. 

در مورد داستانی که در بالا تعریف شد، فرد مورد نظر مدتی ست که دانشجو نبوده است، بنابراین شرایط تبصره ماده ۱۸۶ برای وی صدق نمی کند. او حتی منتظر پاسخ «مجوز کار پس از پایان تحصیلات» هم نیست چرا که درخواستش در این خصوص رد شده است، بنابراین نمی تواند کار کند. 

نکته ۱: جدا از مدت زمان مجوز تحصیل، زمانی که دوره آموزشی یک دانشجو تمام می شود، او دیگر دانشجو محسوب نمی شود. به عبارت دیگر روزی که دانشجو نامه پایان تحصیلات خود را دریافت می کند، از آن روز دیگر دانشجو محسوب نمی شود. این  نامه همان برگه ای ست برای درخواست «مجوز کار پس از پایان تحصیلات» لازم است. در چنین شرایطی، تنها راهی که او می تواند کار کند، دریافت «مجوز کار پس از پایان تحصیلات» است به شرط آنکه قبل از منقضی شدن مجوز تحصیل برای آن اقدام کرده باشد.

نکته ۲: مدت زمان پس از پایان دوره آموزشی و انقضای مجوز تحصیل با تعطیلات بین دو ترم آموزشی متفاوت است بدین معنی که در تعطیلات بین دو ترم دانشجو می تواند کار کند ولی بعد از پایان کلاس ها و انقضای مجوز تحصیل دیگر نمی تواند کار کند.

پیشنهاد: دانشجویان قبل از اینکه مجوز تحصیل شان منقضی شود و نامه پایان تحصیلات را دریافت کنند، برای دریافت مجوز کار اقدام کنند. همچنین می توانند این روزهای کاری را به عنوان تجربه کار کانادایی حساب کنند. 

پاسخ خلاصه: فرد مورد بحث ما، می تواند از روزی که درخواست خود برای «مجوز کار پس از پایان تحصیلات» را ارسال کرده است تا روزی که درخواست رد شده است، کار کند. 

سوال دوم:

 دوره آموزشی همکار جدید او از ماه سپتامبر آغاز می شود. اگر او بتواند مجوز جدید تحصیل را در تابستان بگیرد، آیا می تواند تا قبل از شروع برنامه آموزشی جدیدش به صورت پاره وقت یا تمام وقت مشغول به کار شود؟ به طور کلی فردی که مجوز تحصیل دارد، قبل از شروع دوره آموزشی می تواند کار کند؟

پاسخ: 

خیر. فردی که هنوز دوره آموزشی خود را شروع نکرده است، دانشجوی تمام وقت محسوب نمی شود و نمی تواند مشغول به کار شود. بر خلاف تعطیلات بین دو ترم که بازه قابل قبولی برای کار کردن است، مدت زمان قبل از شروع تحصیلات زمانی ست که دانشجو نمی تواند کار کند. 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar