دانشجویان کبکی و تداوم اعتراضات به افزایش هزینه تحصیل
19 آوریل 2012 - 16:18
بازدید 253
12

در هفته‌های اخیر ده‌ها هزار دانشجوی کبکی تقریبا هر روز به خیابان‌ها ریخته‌اند تا اعتراض خود را نسبت به طرح افزایش هزینه‌های تحصیل در کبک ابراز کنند.  یکی از این گروه‌های تندروی دانشجویی به‌تازگی کمی از تندی لحن خود کاسته به نحوی که دیگر فقط از ثابت نگه داشتن قیمت‌ها سخن می‌گویند و تقاضای تحصیلات […]

ارسال توسط :
پ
پ

در هفته‌های اخیر ده‌ها هزار دانشجوی کبکی تقریبا هر روز به خیابان‌ها ریخته‌اند تا اعتراض خود را نسبت به طرح افزایش هزینه‌های تحصیل در کبک ابراز کنند. 

یکی از این گروه‌های تندروی دانشجویی به‌تازگی کمی از تندی لحن خود کاسته به نحوی که دیگر فقط از ثابت نگه داشتن قیمت‌ها سخن می‌گویند و تقاضای تحصیلات رایگان در دانشگاه‌های کبک را کنار گذاشته‌اند.

تلاش این دانشجویان در واقع مبارزه و مقابله با طرح افزایش ۷۵ درصدی قیمت تحصیل طی ۵ سال آینده است؛ طرحی که در آن طی پنج سال یعنی تا سال تحصیلی ۲۰۱۶- ۲۰۱۷ هر ساله ۳۲۵ دلار به هزینه تحصیل اضافه خواهد شد (حداکثر تا سقف ۳ هزار و ۷۹۳ دلار در سال) که البته حتی بعد از اجرای آن هم هنوز این استان دارای یکی از پایین‌ترین نرخ‌‌های هزینه تحصیل در میان دیگر استان‌های کانادا خواهد بود.

معترضان یکی از دلایل اصلی اعتراض خود را حمایت از امکان دسترسی جهانی به تحصیلات ارزان‌تر عنوان می‌کنند. دیگر این‌که آنها با این کار قصد دارند تا مانع از «امریکاییزه شدن» تحصیل در کبک و سخت‌تر شدن شرایط برای خانواده‌های کم‌درآمد شوند (البته آمارها نشان می‌دهند که اصولا تمایل به ادامه تحصیل در میان خانواده‌های کم‌درآمد به دلایل متفاوت از جمله پایین بودن سطح تحصیل والدین در این نوع خانواده‌ها، کمتر از خانواده‌های پردرآمد و غالبا با سطح تحصیلات بالاتر است).

از سوی دولت به این دانشجویان اخطار داده شده که در صورت عدم بازگشتشان به کلاس‌های درس این امکان وجود دارد که این ترم تحصیلی آنها ملغی شود.

گرچه هنوز دولت لیبرال کبک از طرح خود برای افزایش هزینه‌های تحصیل عقب‌نشینی نکرده اما در هفته گذشته تغییراتی را در نحوه ارائه وام دانشجویی در این استان اعلام نمود به این امید که شاید با این کار تا حدی از ناآرامی وضع موجود کاسته شود. طبق این اعلان، میزان برگشت وام دانشجویی نسبت به درآمد دانشجو یا خانواده وی ثابت خواهد ماند.

نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که در بودجه سال ۲۰۱۱-۲۰۱۲ استان، بحران مالی دانشگاه‌ها یکی از نکات برجسته بوده. در سال ۲۰۱۰ به دلیل کمبود بودجه، ۶۵۰ میلیون دلار کمتر از آنچه باید برای تحصیلات تکمیلی سرمایه‌گذاری شده که نسبت به رقم ۳۷۳ میلیون دلار در سال ۲۰۰۲ رشد زیادی را نشان می‌دهد. در این استان بودجه‌ای که صرف امور اجرایی دانشگاه‌ها می‌شود بسیار کمتر از دیگر استان‌های کشور است. در مجموع دانشگاه‌های کبک در سال ۲۰۰۹ با ۴۸۳ میلیون دلار کمبود بودجه مواجه بودند. 

با توجه به همین موضوع بود که دولت استان در بودجه امسال درصدد برآمد تا با ارائه این طرح در پنج سال آینده دانشجویان را نیز در تامین هزینه‌های تحصیلی‌اشان تا اندازه‌ای سهیم نماید. در سال تحصیلی ۲۰۰۸-۲۰۰۹ تنها ۱۲.۷ درصد از هزینه‌های دانشگاه‌ها از طریق شهریه‌های دانشجویی تامین می‌شد. این رقم مشارکت، حتی بعد از افزایش مورد نظر دولت، باز هم به رقم ۱۶.۹ درصد خواهد رسید که همچنان رقم پایینی‌ است.   

برای مشاهده اصل مطلب اینجا و اینجا کلیک کنید.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar