خطاهای غیرقابل بخشش در مصاحبه شغلی-قسمت دوم
08 دسامبر 2012 - 20:57
بازدید 390
9

یادآوری: این مطلب در دهمین شماره پرنیان کانادا منعکس شده است. براساس یک ضرب‌المثل انگلیسی تاثیری که افراد در برخورد اول از یکدیگر می‌گیرند همیشگی خواهد بود، بنابراین اولین ارتباط با کارفرمای آینده‌تان که از طریق مصاحبه شغلی (عموما در ابتدا به‌‌صورت تلفنی و در صورت موفقیت در آن، به‌طور حضوری) خواهد بود، بسیار سرنوشت‌ساز […]

ارسال توسط :
پ
پ

یادآوری: این مطلب در دهمین شماره پرنیان کانادا منعکس شده است.

براساس یک ضرب‌المثل انگلیسی تاثیری که افراد در برخورد اول از یکدیگر می‌گیرند همیشگی خواهد بود، بنابراین اولین ارتباط با کارفرمای آینده‌تان که از طریق مصاحبه شغلی (عموما در ابتدا به‌‌صورت تلفنی و در صورت موفقیت در آن، به‌طور حضوری) خواهد بود، بسیار سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده می‌باشد. بدیهی است که هر چقدر در مصاحبه موفق‌تر ظاهر شویم شانس ما برای دریافت پیشنهاد شغلی افزایش می‌یابد اما در عین حال هر خطای محتمل هم می‌تواند تمامی دست آوردهای مصاحبه خوب را از بین ببرد و به همین دلیل باید تلاش کرد هیچ خطایی هر چقدر هم کوچک مرتکب نشویم.

پرهیز از انجام موارد زیر می‌تواند به تاثیرگذاری مثبت به روی شخص مصاحبه‌کننده که ممکن است کارفرما و یا نماینده وی باشد، انجامیده و باعث جلب اعتماد و ایجاد تمایل او به متقاضی شغل گردد که در نهایت به استخدام وی منجر خواهد شد.

در قسمت اول این نوشتار به تعدادی از این اشتباهات اشاره شد. حال به تعدادی دیگر می‌پردازیم.

  • پوشش و ظاهر نامناسب و البته نامتناسب برای مصاحبه

در وهله اول نوع پوشش فرد مصاحبه‌شونده می‌بایست متناسب با شغل درخواستی بوده و نمی‌تواند خیلی غیر رسمی و یا خیلی رسمی‌تر از مصاحبه‌کننده یا مصاحبه‌کنندگان باشد. به عنوان مثال فردی که برای کار کردن در یک فروشگاه تقاضا داده بهتر است در روز مصاحبه با کت و شلوار و کراوات به مصاحبه نرود چرا اینکه آنها بدنبال فردی هستند که با لباسی راحت و بسرعت قفسه‌ها را پر و یا به عنوان صندوق‌دار به مشتریان کمک نماید. به همین ترتیب فرد متقاضی کار در واحد فروش یک شرکت حتما نیاز به لباسی رسمی دارد که ظاهرش را جذاب و برای مشتریان تاثیرگذار نماید. در مورد خانم‌ها لباس‌ها نمی‌بایست خیلی عریان و یا با رنگ‌های تند باشد. آرایش مو و صورت نیز بسیار مهم و باید مطابق مدل‌های رسمی‌تر و حرفه‌ای‌تر باشند. استفاده از عطر و ادوکلن زیاد نیز موجب ایجاد ناراحتی در افرادی که آلرژی دارند شده و حتما اثری منفی در روند مصاحبه خواهد داشت. البته استحمام قبل از مصاحبه برای آنان که کمتر عادت به اینکار دارد حتما توصیه می‌شود!

  • جواب دادن به موبایل حین انجام مصاحبه

کارفرمایان به دنبال دیدن توجه و میزان علاقه فرد متقاضی حین مصاحبه می‌باشند، بنابراین روشن بودن موبایل، جواب دادن به آن و یا چک کردن اس‌ام‌اس یا ایمیل‌ها برای آنها غیرقابل قبول و نشان‌دهنده عدم تمرکز فرد مصاحبه‌شونده است. فردی که در زمان مصاحبه دقت و تمرکز ندارد، در محیط کار اصلا قابل اعتماد نخواهد بود. کارفرمایان این نوع رفتار را بی‌احترامی به خود تلقی کرده و آن را قابل گذشت نمی‌دانند. یک مصاحبه‌شونده دقیق پیش از ورود به مصاحبه تلفن همراه خود را خاموش می‌کند و حتی آن را در حالت سکوت هم قرار نمی‌دهد. اگر این کار را فراموش کرد و تلفنش به صدا درآمد حتما بلافاصله آن را خاموش می‌کند حتی اگر فرد مصاحبه‌کننده به وی اجازه داد که مکالمه را انجام دهد.

  • بدگویی از کارفرمایان سابق و محیط‌های کاری قبلی

موفقیت در مصاحبه شغلی و تاثیرگذاشتن روی فرد مصاحبه‌کننده (و یا پانل مصاحبه‌کنندگان) با ابراز نکات منفی از محل کار قبلی و بدگویی و سرزنش کارفرمای سابق امکان‌پذیر نیست و فقط باعث همزادپنداری فرد مصاحبه‌کننده با کارفرمای قبلی می‌شود. او خود را هدف بعدی متقاضی شغل در آینده می‌بیند و مطمئن می‌گردد که او پس از ترک این شغل (به فرض موفقیت در مصاحبه) در آینده و در حضور کارفرمای بعدی نیز همین‌گونه رفتار خواهد کرد. بدین ترتیب بهتر است در جواب به این سئوال که «چرا از محیط کاری سابق‌تان بیرون آمدید؟» با صحبت در مورد تجربیات و دستاوردهای کسب شده از شغل قبلی، به نکات مثبت کارفرمای سابق اشاره کرد.

  • پیگیری مستمر و غیر حرفه‌ای و آزاردهنده پس از مصاحبه

سنت ارسال ایمیل تشکر در روز بعد از مصاحبه برای کارفرما و به منظور نشان دادن قدردانی از وقت و موقعیتی که در اختیار متقاضی شغل قرار داده شده، امری پسندیده و لازم است. اما باید در نظر داشت که فرستادن ایمیل‌های متعدد و تماس‌های تلفنی پی در پی برای آگاهی از تصمیم کارفرما معمولا اثری معکوس داشته و باعث آزردگی‌خاطر وی می‌شود که نتیجه دلخواه فرد مصاحبه‌شونده را به دنبال ندارد.

در شرایطی که عرضه نیروی کار بیش از تقاضا برای آن بوده و کارفرمایان انتخاب‌های زیادی پیش روی خود دارند، بهتر است با رفتاری معقول و حرفه‌ای و در شرایطی مساوی با دیگر کاندیداها، کارفرما را متقاعد به استخدام خود نماییم.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar