خطاهای غیرقابل بخشش در مصاحبه شغلی-قسمت اول
13 نوامبر 2012 - 18:11
بازدید 345
9

یادآوری: این مطلب در دهمین شماره پرنیان کانادا منعکس شده است. براساس یک ضرب‌المثل انگلیسی تاثیری که افراد در برخورد اول از یکدیگر می‌گیرند همیشگی خواهد بود، بنابراین اولین ارتباط با کارفرمای آینده‌تان که از طریق مصاحبه شغلی (عموما در ابتدا به‌‌صورت تلفنی و در صورت موفقیت در آن، به‌طور حضوری) خواهد بود، بسیار سرنوشت‌ساز […]

ارسال توسط :
پ
پ

یادآوری: این مطلب در دهمین شماره پرنیان کانادا منعکس شده است.

براساس یک ضرب‌المثل انگلیسی تاثیری که افراد در برخورد اول از یکدیگر می‌گیرند همیشگی خواهد بود، بنابراین اولین ارتباط با کارفرمای آینده‌تان که از طریق مصاحبه شغلی (عموما در ابتدا به‌‌صورت تلفنی و در صورت موفقیت در آن، به‌طور حضوری) خواهد بود، بسیار سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده می‌باشد. بدیهی است که هر چقدر در مصاحبه موفق‌تر ظاهر شویم شانس ما برای دریافت پیشنهاد شغلی افزایش می‌یابد اما در عین حال هر خطای محتمل هم می‌تواند تمامی دست آوردهای مصاحبه خوب را از بین ببرد و به همین دلیل باید تلاش کرد هیچ خطایی هر چقدر هم کوچک مرتکب نشویم.

پرهیز از انجام موارد زیر می‌تواند به تاثیرگذاری مثبت به روی شخص مصاحبه‌کننده که ممکن است کارفرما و یا نماینده وی باشد، انجامیده و باعث جلب اعتماد و ایجاد تمایل او به متقاضی شغل گردد که در نهایت به استخدام وی منجر خواهد شد.

  • ارسال فعالانه رزومه کاری تقریبا به تمام آگهی‌های شغلی موجود

فرستادن رزومه‌ای ژنریک و کلی برای آگهی‌های شغلی مختلف که معیارهای متفاوتی را برای فرد متقاضی و شغل مربوطه مشخص و شرح وظایف متفاوتی را دارند، عملی بسیار اشتباه است و باعث می‌شود کارفرمایان به غیرحرفه‌ای بودن صاحب رزومه مطمئن و به راحتی آن رزومه را کنار بگذارند. باید در نظر داشت که جستجوی شغل جدید، خود به عنوان شغلی تمام‌وقت نیاز به صرف وقت و مطالعه روی بازار و شرکت‌های متقاضی نیروی کار دارد. بدین ترتیب فرد متقاضی می‌بایست برای هر شغلی، رزومه کاری متفاوت و متناسب با آن را تهیه و ارسال نماید. فرستادن یک رزومه یکسان به چند صد شرکت مختلف درصد موفقیت را کاهش و فرد متقاضی را به فرسایش می‌کشاند. البته این به معنای نیاز به طراحی رزومه‌هایی کاملا متفاوت از یکدیگر نیست اما مشتری‌پسند (در اینجا منظور پسند کارفرماست) یک ضرورت است و به صرف درج اطلاعات متناسب با شرکت مذکور در کاورلتر، متقاضیان را از به‌روزرسانی و تغییر دادن رزومه‌ بی‌نیاز نمی‌سازد.

  • ذکر مطالب خلاف واقع در رزومه کاری

سطح تحصیلات، نوع مهارت‌های شغلی و میزان تجربه و سابقه کار از جمله موارد کلیدی هر رزومه هستند که در صورت مطابقت آنها با معیارهای ذکر شده در آگهی استخدام، کارفرما را متقاعد به تماس با فرد متقاضی جهت انجام مصاحبه می‌نماید. اطلاعات غیر واقعی در رزومه در همان ابتدا باعث از بین رفتن اعتماد کارفرما شده و شانس استخدام متقاضی را از بین می‌برد. به همین دلیل است که کارفرمایان برای اطمینان از صحت مطالب ذکر شده در رزومه، دوره آزمایشی (به طور معمول) سه ماه‌ای برای افراد تازه استخدام شده تعریف می‌کنند.

  • داشتن تعداد زیادی عکس و استتوس‌های نامناسب در فضای اینترنت

عکس‌ها و استتوس‌های پست شده در وبسایت‌های مختلف اجتماعی مانند فیس‌بوک، به راحتی در موتورهای جستجوگری نظیر گوگل قابل یافتن بوده و منبع مناسبی برای کارفرمایان وسواسی است. آنها قبل از استخدام نیروی کاری جدید و در پروسه تصمیم‌گیری بعد ازمصاحبه، سری هم به شبکه‌های اجتماعی زده تا از روحیات و خلق و خوی فردی که قرار است بخشی از تیم‌شان شود مطلع گردند. آنها بدنبال جواب برای برخی از سئوال‌هایشان از قبیل نحوه گویش و حرف زدن فرد، عکس‌های در موقعیت‌های نامتناسب، مصرف احتمالی مواد مخدر، تعصبات و نفرت نسبت به یک قومیت یا نژاد خاص، رفتارهای جنسی و حتی دستور زبان و اشتباهات لغوی در نوشتن مطالب نیز می‌باشند. بنابراین فضای مجازی محل مناسبی برای نشان دادن خود واقعی افراد است که از نظر کارفرمایان نیز دور نمی‌ماند. به طور معمول هر چه موقعیت و جایگاه شغل مورد نظر در شرکت بالاتر باشد یا فرد مذکور نیازمند به رو در رویی با مشتریان یا موکلان مهم‌تری باشد حساسیت روی این مورد و جستجو برای کسب اطلاعات بیشتر می‌شود.

  • حضور با تاخیر در روز مصاحبه

دیر حاضر شدن سر قرار ملاقات با افراد در فرهنک آمریکای شمالی نشان‌دهنده این است که وقت شما با ارزش‌تر از وقت و زمان آنهاست. کارفرمایان همچنین این را به حساب نامنظم بودن فرد و عدم محاسبه زمان لازم برای رسیدن به محل مصاحبه می‌گذارند که همگی از معیارهای تصمیم گیری جهت استخدام وی به عنوان کارمند آینده می‌باشند. حضور ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زودتر از وقت تعیین شده برای مصاحبه در محل مورد نظر به شدت توصیه می‌شود.

ادامه دارد…

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar