خرید دارو در مونترال-قسمت دوم
26 ژوئن 2012 - 21:16
بازدید 257
11

نشاط تهرانی در مطلب قبل به معرفی معروف‌ترین داروخانه‌های زنجیره‌ای در مونترال پرداختیم. در این نوبت به خدمات و کالاهایی که در این مراکز ارائه می‌شود می‌پردازیم. در داروخانه‌ها چه چیزهایی پیدا می‌شود؟ شاید بشود گفت از شیر مرغ تا جان آدمیزاد! به عبارت دیگر تنوع این محصلات به حدی است که معمولا در مواقعی […]

ارسال توسط :
پ
پ

نشاط تهرانی

در مطلب قبل به معرفی معروف‌ترین داروخانه‌های زنجیره‌ای در مونترال پرداختیم. در این نوبت به خدمات و کالاهایی که در این مراکز ارائه می‌شود می‌پردازیم.

در داروخانهها چه چیزهایی پیدا میشود؟

شاید بشود گفت از شیر مرغ تا جان آدمیزاد! به عبارت دیگر تنوع این محصلات به حدی است که معمولا در مواقعی که امکان دسترسی به فروشگاههای مختلف وجود ندارد میتواند پاسخگوی نیازهای ضروری خانوادهها باشد. محصولاتی به غیر از دارو که شما میتوانید در داروخانهها پیدا کننید عبارت است از: محصولات آرایشی و بهداشتی،‌ محصولات مربوط به نوزادان و کودکان و اقلامی مثل شیشه شیر و پوشک و شیر خشک، تنقلات و بعضی اقلام مصرفی روزمره مثل شیر و نان و غذاهای آماده،‌ محصلات بهداشتی خانگی مثل انواع پاک‌کنندهها همین طور بخشهایی مربوط به گل و هدیههای کوچک و وسایل بسته‌بندی کادو و کارت تبریک. این آخری بخصوص برای خانوادههای ایرانی که به بسته شدن زودهنگام فروشگاهها بخصوص در روزهای تعطیل عادت ندارند گاهی تنها راه نجات به نظر میرسد هرچند که قیمت اقلام و محصولاتی که در این داروخانهها ارائه میشود گاهی از فروشگاههای دیگر خیلی بیشتر است. در واقع، این نوع داروخانه‌ها سوپرمارکت‌های خیلی بزرگی هستند که فروش دارو و لوازم بهداشتی و آرایشی در آنها اولویت دارد اما کالاهای دیگری هم در آنها یافت می‌شود و در سال‌های اخیر میل به فروش محصولات غذایی در آنها تشدید شده است.

در داروخانهها چه خدماتی ارائه میشود؟

خدمات پستی: اداره پست یا همان کانادا پست در بسیاری از داروخانهها دفتری را دایر کرده است که خدمات پستی ارائه میدهند و ساعت کار آن از ساعت کار دفاتر پستی مرکزی بیشتر است. این دفاتر وظیفه نگهداری بستهها و امانات شما را نیز به عهده دارند طوری که اگر بستهای به صورت سفارشی برای شما ارسال شود و شما برای دریافت آن در منزل نباشید بسته پستی به نزدیک‌ترین دفتر پستی واقع در داروخانه محل زندگی شما بازگشت داده میشود تا شما آن را دریافت کنید.

آتلیه عکاسی: در خیلی از داروخانهها آتلیه کوچکی وجود دارد که امکان تهیه عکسهای پرسنلی و پاسپورت در آنها وجود دارد. هم‌چنین این آتلیهها معمولا دارای دستگاههای خودکار چاپ عکس هستند که شما میتوانید عکسهای خانگی خود را با هزینه بسیار پایین از طریق این دستگاهها به چاپ برسانید. کافی‌ست که فایل‌های عکس را روی CD و یا فلش‌مموری منتقل کرده و بعد بوسیله این دستگاه‌ها چاپ رنگی کنید.

زیراکس و فتوکپی: معمولا در داروخانهها دستگاههای خودکار کپی نیز وجود دارد که با هزینه کم میتوانید از مدارک خود کپی تهیه کنید. امکان ارسال فکس نیز در داروخانهها وجود دارد.

تحویل رایگان دارو: اغلب داروخانهها سرویس رایگاه تحویل دارو را به مشتریان خود ارائه میدهند. البته این شامل کسانی میشود که داروهایی را به طور مرتب مصرف میکنند و در داروخانه مورد نظر پرونده دارند. این افراد با تماس تلفنی تجدید داروهای خود را درخواست میکنند و تا ۸ ساعت بعد، دارو را در منزل تحویل میگیرند.

چند نکته تکمیلی

نکته دیگری که در مورد خرید دارو قابل توضیح است عبارت آشنایی است که در داروخانههای ایران به تکرار شنیده میشد «داروی مشابه». در کشور کانادا هم این اصطلاح به نوعی به کار میرود. داروهای اصلی یا Brand Names و داروهای مشابه یا Generic Drugs را در هر داروخانهای میتوان یافت. مطابق قانون، داروهای مصرفی و مشابه،‌ هر دو همان دوز مصرفی، تاثیر، اثرات جانبی و طول مدت اثربخشی را دارند. با این تفاوت که داروهای مشابه یا ژنریک معمولا به قیمت مناسبتری به فروش می‌رسند. با این حال میبینیم طرفداران داروهای اصلی کم نیستند و مردم حاضرند آنها را حتی با قیمت بالاتر خریداری کنند. این مسئله گاهی به تاثیر روانی مربوط میشود که مصرف داروی اصلی بر فرد میگذارد. از طرفی در بعضی موارد مزیتهای کوچکی در داروهای اصلی دیده میشود مثلا شربتهای مسکن کودکان از نوع اصلی مزه بهتری نسبت به نمونههای مشابه خود دارند.

در کانادا معمولا هر فروشگاه زنجیرهای برای داروهای ژنریک خود یک نام خاص انتخاب کرده است. مثلا داروهای مشابه در فروشگاه وال‌مارت (یکی از بزرگترین و معروفترین فروشگاههای زنجیرهای امریکای شمالی) به نام Equate فروخته میشوند. یا در فروشگاه Pharmaprix نامی که برای داروهای مشابه به کار میرود Life است. البته این نام‌گذاری تنها شامل دارو نیست و برای سایر محصولات بهداشتی و غذایی که در این داروخانهها به فروش میرسد نیز چنین نام‌گذاری صدق میکند. مثلا شما می‌توانید در Pharmaprix مواد شوینده و پاک کننده یا تنقلات را با نام Life  پیدا کنید.

نکته آخر این که هنگام خرید دارو از داروخانه شما باید به غیر از نسخه پزشک، کارت بهداشت خود را همراه داشته باشید. نام و مشخصات بیمار و داروی مصرفی در سیستم گسترده رایانهای داروخانههای کشور ثبت میشود تا در آینده و در صورت بروز هر مشکلی برای بیمار قابل دسترسی باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar