خانواده سیاستمدار ایرانی‌ کبکی سرتیتر خبرهای کانادا
10 ژوئن 2012 - 22:18
بازدید 342
9

برای یک هفته کامل، دکتر امیر خدیر عضو برجسته مجلس قانون‌گذاری کبک و دخترش، یلدا مشعوف-خدیر به خبرسازترین چهره‌های کانادا مبدل شدند. دکتر امیر خدیر تنها نماینده و یکی از دو سخن‌گوی حزب همبستگی کبک Québec Solidaire، یکی از محبوب‌ترین چهره‌های سیاسی در این استان است. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند که عملکرد وی در برابر […]

ارسال توسط :
پ
پ

برای یک هفته کامل، دکتر امیر خدیر عضو برجسته مجلس قانون‌گذاری کبک و دخترش، یلدا مشعوف-خدیر به خبرسازترین چهره‌های کانادا مبدل شدند.

دکتر امیر خدیر تنها نماینده و یکی از دو سخن‌گوی حزب همبستگی کبک Québec Solidaire، یکی از محبوب‌ترین چهره‌های سیاسی در این استان است. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهند که عملکرد وی در برابر دولت لیبرال کبک و خصوصا بحرانی که در این استان در پی تصمیم دولت بر افزایش شهریه‌های دانشجویی پدید آمده بر محبوبیت وی افزوده است. همین موضوع سبب شده که سیاست‌مداران احزاب دیگر انتقادات تندی را علیه وی مطرح سازند خصوصا که وی در سه‌شنبه شب ۵ جون به دلیل همراهی با تظاهرکنندگان کبکی، به همراه تعدادی دیگر برای چند ساعت بازداشت شد و به پرداخت جریمه حدود ۵۰۰ دلاری به دلیل «به خطر انداختن ایمنی بزرگراه» (محل تظاهرات) محکوم گشت. دکتر خدیر در دفاع از این حرکت به رفتار کسانی چون مارتین لوتر کینگ و گاندی اشاره می‌کند که با انجام اقدامات صلح‌آمیز دست به اعتراض مدنی علیه بی‌عدالتی‌هایی که جنبه قانونی گرفته زده‌اند. از نظر دکتر خدیر اقدام دولت کبک در تصویب قانون ۷۸ که به منظور محدودیت در انجام اعتراضات و تظاهرات دانشجویی انجام پذیرفته نقض حقوق اساسی ساکنان کبک از جمله حق آزادی بیان و حق اعتراض است.

دکتر امیر خدیر خصوصا به دلیل حمایت‌های فراوانی که در سال‌های گذشته از فلسطینیان در برابر رفتارهای دولت اسراییل داشته از سوی شخصیت‌ها و رسانه‌های حامی اسراییل در کانادا از دیرباز به شدت مورد حمله قرار گرفته و بسیاری از انها از این فرصت جدید نیز برای شدت بخشیدن به این حملات استفاده کرده‌اند.

اما به فاصله دو شب، خانواده خدیر مجددا و این بار به دلیل بازداشت دخترش یلدا در رسانه‌ها مطرح شده‌اند. یلدای ۱۹ ساله از دانشجویان بسیار فعال کبکی در اعتراضات اخیر بوده است و یک بار دیگر هم چند ماه قبل به همراه تعدادی از دانشجویان معترض به دلیل انسداد یکی از پل‌های مهم شهر مونترال برای مدت کوتاهی بازداشت شده بود. اما به نظر می‌رسد بازداشت این نوبت وی به همراه ۴ دانشجوی دیگر در روز پنج‌شنبه ۷ جون که عمدتا به دلیل حرکت اعتراضی در دفتر وزیر پیشین آموزش و پرورش کبک در حدود یک ماه قبل بوده کاملا برنامه‌ریزی شده و برای کنترل اعتراضات احتمالی دانشجویان در جریان مسابقه بسیار مهم Grand Prix  در مونترال در تعطیلات آخر هفته بوده است. به این ترتیب یلدا و دوستانش تمام آخر هفته در در بازداشت مانده‌اند تا دوشنبه در برابر قاضی حاضر شوند. البته گزارش‌ها از تداوم اعتراضات در تعطیلات آخر هفته و بازداشت عده ای دیگر خبر می‌دهند. از آنجا که مونترال یکی از قطب‌های مهم جذب توریست در کانادا است دولت نگران است که تداوم این وضع به کاهش توریست و ضرر و زیان هنگفت به اقتصاد استان منجر شود اما به نظر نمی‌رسد که با ادامه رفتار فعلی مشکلی حل شود.

دکتر خدیر در این ارتباط گفته که دخترش فرد عاقلی‌ست و او به فرزندانش باور دارد اما قانون هم باید مسیر خودش را طی کند و اینکه او فرزند یک نماینده مجلس است تاثیری در این امر ندارد.

درباره دکتر خدیر و حزب همبستگی کبک

حزب همبستگی کبک که از جمله احزاب چپ‌گرای این استان در کنار حزب کبکی (بلک کبکوا) محسوب می‌شود فاقد رهبر است اما دو سخنگو دارد که خدیر ۵۰ ساله، دارای مدرک پزشکی و متولد تهران یکی از آنهاست. خدیر که به همراه والدینش در سال ۱۹۷۱ به کانادا مهاجرت کرده هم‌اکنون با همسرش نیما مشعوف و سه دخترش دریا، یلدا و لیلا در مونترال زندگی می‌کند و از سال ۲۰۰۸ عضو پارلمان کبک بوده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar