حمایت جدی کانادایی‌ها از ورود مهاجر جدید
25 اکتبر 2011 - 21:41
بازدید 357
8

بر اساس تحقیقی که اخیرا توسط موسسه Research on Public Policy انجام گرفته، در حال حاضر کانادایی‌ها به‌رغم گذراندن دوره‌های سختی چون بحران اقتصادی، وجود پدیده‌ای چون تروریسم و نیز تغییر چشم‌انداز سیاسی کشور، همچنان در بالاترین سطح ممکن از پدیده مهاجرت حمایت می‌کنند. این رفتار و رویه در میان دیگر کشورهای غربی کاملا منحصر […]

ارسال توسط :
پ
پ

بر اساس تحقیقی که اخیرا توسط موسسه Research on Public Policy انجام گرفته، در حال حاضر کانادایی‌ها به‌رغم گذراندن دوره‌های سختی چون بحران اقتصادی، وجود پدیده‌ای چون تروریسم و نیز تغییر چشم‌انداز سیاسی کشور، همچنان در بالاترین سطح ممکن از پدیده مهاجرت حمایت می‌کنند.

این رفتار و رویه در میان دیگر کشورهای غربی کاملا منحصر به فرد است و ناشی از دو باور مهم کانادایی‌هاست. مجری این تحقیق، آقای جفری ریتز، در توضیح این مطلب به خبرنگار CBC می‌گوید: «یک عامل این است که مردم کانادا مهاجرت را نوعی امتیاز برای اقتصاد کشور می‌دانند. دلیل عمده این تلقی نیز این است که در این کشور مهاجران بر اساس امتیازات و مهارت‌هایی که دارند انتخاب و پذیرفته می‌شوند و ما مرزی هم با مکزیک نداریم که از طریق آن مهاجران غیرقانونی و یا غیر ماهر بدون اجازه قانونی بتوانند وارد کشورمان شوند. از نظر فرهنگی نیز ما سیاستی به نام چندفرهنگی داریم که دیگر به بخشی از هویت کانادایی تبدیل شده و در حال حاضر یکی از آن موارد غرورآفرین است که کشور کانادا را از کشور امریکا متمایز ساخته است.»   

در این بررسی، تحقیقات شرکت‌های زیادی از جمله Gallup، Environic و EKOS از نیمه‌های دهه هفتاد میلادی به این سو مورد توجه و دقت قرار گرفته است. بر اساس همین داده‌ها دیده می‌شود که میزان حمایت از پدیده مهاجرت همیشه بالا بوده و در شش سال گذشته این میزان به بالاترین حد رسیده؛ درست همان زمانی که در کشور امریکا و کشورهای اروپایی از میزان حمایت از مهاجران به طور محسوسی کاسته شده است.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط شرکت EKOS در سال ۲۰۰۴، حدود ۶۳ درصد از کانادایی‌ها مدافع این جریان بودند در حالی که در سال ۲۰۱۰ و بعد از گذر از یک دوره بحران اقتصادی شدید، این رقم نه تنها کاهش نیافت بلکه به ۶۷ درصد نیز افزایش پیدا کرد.

علاوه بر این در این گزارش دیده می‌شود که کانادایی‌هایی که در فقیرترین مناطق کشور زندگی می‌کنند، بیشتر از پدیده مهاجرت استقبال و حمایت می‌کنند. آقای ریتز می‌گوید که بر اساس این یافته‌ها با تعجب دیده می‌شود که مردم بخش آتلانتیک کانادا (شامل استان‌های شرقی از جمله استان‌های نیوبرانزویک، پرینس ادوارد آیلند و نیوفاوندلند و لابرادور) و نیز مردم استان‌های واقع در منطقه معروف به پریری (شامل استان‌های آلبرتا، ساسکاچوان و منیتوبا) بیش از دیگر مناطق کانادا نسبت به پدیده مهاجرت نگاهی مثبت دارند. زیرا آنان باور دارند که مهاجران به رشد اقتصادی کمک می‌کنند. 

دیگر کارشناسان مهاجرت نیز با این امر موافقند و می‌گویند که علت حمایت کانادایی‌ها از پدیده مهاجرت این است که آنها فکر می‌کنند سیاست‌های دولت فدرال سبب ورود نیروهای متخصص و ماهر به این کشور شده و می‌شود.

آقای ریچارد کرلند، وکیل مهاجرت از شهر ونکوور، می‌گوید: «در حال حاضر قوانین مهاجرتی به‌گونه‌ای تغییر کرده است که مهاجرانی به کشور پذیرفته شوند که از نظر اقتصادی به حال آن مفید باشند، کسانی که بتوانند برای این کشور کار و سرمایه ایجاد کنند و در عین حال تعادل جمعیتی کشور را نیز برقرار سازند.»

البته برخی از سیاست‌های مهاجرتی کشور در این سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مورد انتقاد قرار گرفته و بحث‌برانگیز بوده اما به اعتقاد آقای ریتز همین سیاست‌ها سبب شدند تا نتایج حاصله به گونه‌ای باشد که در مجموع به محافظه‌کاران عنوان دوستدار مهاجران یا مهاجرپسند داده شود. این در حالی‌است که بدنه اصلی طرفداران محافظه‌کاران را کسانی تشکیل می‌دهند که نسبت به افزایش تعداد مهاجران چندان نظر مساعدی ندارند.

آقای ریتز می‌گوید که  با وجود این عقیده، این افراد از سیاست‌های دولت مرکزی برای هرچه بهتر تلفیق شدن تازه‌واردان با جامعه اصلی کانادایی حمایت می‌کنند. وی می‌گوید:«پیام محافظه‌کاران این است که ما مشکلی با تنوع فرهنگی نداریم… اما تاکیدمان هم بر ادغام تازه‌واردان با جریان اصلی در جامعه است. از یک نظر این کار هوشمندانه است زیرا کانادایی‌ها اصولا خواستار این امر هستند. به نظر من علت محبوب‌تر بودن بحث تنوع فرهنگی یا چندفرهنگی در کانادا به نسبت کشورهای اروپایی هم این است که دولت همواره گفته است که هدف نهایی از چندفرهنگی ادغام افراد در جریان اصلی است.»

در روی دیگر این بررسی با نتایج مخالفی مواجه می‌شویم: این‌که مهاجران جدیدتر و اقلیت‌های مشهود کمتر از کانادایی‌های جریان اصلی از پدیده مهاجرت حمایت می‌کنند. علاوه بر این در بررسی یاد شده زنان، بازنشستگان، افرادی با تحصیلات دبیرستانی یا کمتر و کسانی که برای داشتن کار مطمئن با مشکلات بیشتری مواجه هستند یا مشاغل پاره‌وقت دارند، کمتر نسبت به پدیده مهاجرت نظر موافق دارند.

آقای ریتز توضیح می‌دهد که به دلیل این که خاستگاه اغلب مهاجران جدیدتر کشورهای توسعه یافته و دارای ارزش‌های اجتماعی محافظه‌کارانه است، می‌توان فهمید که چرا این عده کمتر نسبت به پدیده مهاجرت نظر موافق دارند و با سیاست‌های اولیه محافظه‌کاران کانادایی همسوتر هستند. او می‌گوید: «حامیان محافظه‌کارها نسبت به دو پدیده مهاجرت و چندفرهنگی اشتیاق کمتری دارند و سیاست‌های آنها در انتخابات ماه می نیز جلب حمایت مهاجران با تلنگر زدن به ارزش‌های اجتماعی محافظه‌کارانه آنها بوده است.»

برای مشاهده اصل مطلب اینجا و اینجا کلیک کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar