حرکت بازار کار کانادا به سمت مشاغل نیازمند مهارت‌های بالا
05 مارس 2013 - 5:44
بازدید 295
10

بر اساس تحلیلی که اخیرا TD Economics از وضعیت یک دهه بازار کار کانادا در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ ارائه کرده و توسط آقای درک برلتون، قائم مقام این سازمان تشریح شده است، سهم مشاغل کارگران خیلی ماهر در بازار کار کانادا در این مدت زمانی ۸.۶ درصد افزایش یافته است؛ درحالی که از […]

ارسال توسط :
پ
پ

بر اساس تحلیلی که اخیرا TD Economics از وضعیت یک دهه بازار کار کانادا در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ ارائه کرده و توسط آقای درک برلتون، قائم مقام این سازمان تشریح شده است، سهم مشاغل کارگران خیلی ماهر در بازار کار کانادا در این مدت زمانی ۸.۶ درصد افزایش یافته است؛ درحالی که از سهم مشاغل با سطح مهارتی متوسط، ۴.۷ درصد و مشاغل با سطح مهارتی پایین، ۱.۹ درصد کاسته شده است.

اما آنچه بازار کار کانادا را از امریکا و اروپا متمایز می‌سازد عدم دوقطبی شدن بازار کار این کشور نسبت به مناطق اشاره شده است که در آنها مشاغل با سطح مهارتی متوسط تقریبا از بازار ناپدید شده‌اند و در دو سر قطب، سهم نیروهای خیلی ماهر و نیروهای با مهارت پایین، هر دو افزایش یافته است. در واقع، در بازار کار کانادا در سال‌های اخیر، مشاغل نیازمند مهارت‌های بالا بیش از دو گروه دیگر تولید شده‌اند و همین سبب افزایش سهم این دسته مشاغل در بازار شده است و نه از بین رفتن مشاغل یک گروه دیگر.

همچنین بر اساس نتایج این گزارش که با بررسی وضعیت اشتغال و میزان حقوق دریافتی ۱۲۳ شغل مختلف حاصل شده، بخش عمده‌ای از این افزایش ناشی از افزایش فرصت‌های شغلی در مشاغل تخصصی و تکنیکی نظیر مهندسی و وکالت بوده که آنها هم متاثر از  سرمایه‌گذاری‌های دولتی در حوزه‌های بهداشت و آموزش بوده‌اند.

آقای برلتون متذکر می‌شود که کاهش در مشاغل نیازمند مهارت‌های متوسط بیشتر به دلیل بحران در صنایع تولیدات کارخانه‌ای به‌ویژه اتومبیل‌سازی در یک دهه گذشته حادث شده است. منظور از شاغلین دارای مهارت‌های متوسط در این تحقیق، آن گروه از افراد یا مشاغل هستند که نیازمند مدارک بالاتر دانشگاهی نبوده و از طریق دوره‌های کوتاه‌مدت کالج یا آموزش‌های محدود بعد از دوران دبیرستان مهارت‌های لازم در این حرفه‌ها را برای ورود به بازار کار کسب می‌کنند.

اما نکته‌ قابل توجه اینجاست که به‌رغم افزایش مشاغل نیازمند نیروهای خیلی ماهر، افزایش حقوق‌ها به این نسبت نبوده و برخلاف تصور نادرست شاغلین در بخش مهارت‌های پایین، افزایش حقوق در تقریبا تمامی سطوح شغلی، مستقل از سطح مهارت شاغلین، در دهه گذشته وجود داشته و عددی بین ۲.۵ تا ۳.۵ درصد به‌صورت سالانه بوده است.

برای مطالعه بیشتر اینجا را ببینید.

گزارش کامل TD Economics را در اینجا می‌توانید مطالعه کنید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar