حرکت اقتصاد کانادا به سوی شرایط طبیعی: آمار اقتصادی امیدوارکننده کانادا در سه ماهه دوم سال ۲۰۰۹
08 سپتامبر 2009 - 23:27
بازدید 316
9

         بر اساس آماری که مرکز آمار کانادا در دوشنبه، آخرین روز ماه آگست انتشار داد، اقتصاد کانادا در ماه جون، آخرین ماه سه ماهه دوم سال حرکت مثبت خود را آغاز کرده است.     بر اساس این آمار در حالیکه مجموعاً در سه ماهه دوم سال همچنان در بسیاری از شاخص‌های […]

ارسال توسط :
پ
پ

 

 

 

 

 بر اساس آماری که مرکز آمار کانادا در دوشنبه، آخرین روز ماه آگست انتشار داد، اقتصاد کانادا در ماه جون، آخرین ماه سه ماهه دوم سال حرکت مثبت خود را آغاز کرده است.  
 

بر اساس این آمار در حالیکه مجموعاً در سه ماهه دوم سال همچنان در بسیاری از شاخص‌های مهم اقتصادی شاهد کاهش هستیم، ماه جون یعنی آخرین ماه این سه ماهه از بازگشت تدریجی و مثبت شدن برخی از اعداد و ارقام بعد از ۱۱ ماه خبر می‌دهد. 
 

درحالیکه تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم مجموعاً، ۳.۴ درصد کاهش داشته، در ماه جون یک افزایش یک دهم درصدی را نشان می‌دهد که هر چند بسیار اندک است اما اولین افزایش پس از ۱۱ ماه از جولای ۲۰۰۸ بدین سو محسوب می‌شود. البته میزان افت تولید سه ماهه دوم از پیش‌بینی موسسات مالی و اعتباری بیشتر بود که نشان از عمیق‌تر شدن بحران اقتصادی است اما از پیش بینی بانک مرکزی کانادا وضعیت بهتری داشت. همین نکته در مورد رشد GDP ماه جون صادق است که پیش بینی کارشناسان حدود سه دهم درصد بود. 
 

همین آمار نشان می‌دهد که عمده این رشد به دلیل استقبال بیشتر خریداران از بازار کالاهایی چون خودرو، خصوصاً خودروهای گران قیمت‌تر و بازار نقل و انتقال خانه است. در بازار خودرو علاوه بر کاهش سخاوتمندانه قیمت، ارائه پیشنهادهای جذاب در کاهش نرخ بهره برای خرید اقساطی (در اغلب خودروهای گران قیمت تا حد صفر درصد بهره)، بازپرداخت نقدی (بازگرداندن مبلغ ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار به خریدار در ماه‌های آینده) و حتی تحویل رایگان لپ تاب (که در فصل بازگشایی مدارس، خریداران را از شر تقاضای فرزندانشان خلاص می‌کند) در این افزایش نقش داشته‌اند. البته آمار نشان می‌دهد که هنوز این افزایش تقاضا منجر به افزایش تولید در کارخانه‌های سازنده نشده و آمار تولید آنها در سه ماهه دوم و ماه جون رو به کاهش بوده است. در واقع، فعلاً خودروهایی که در ماه‌های گذشته در انبار مانده‌اند فرصت می‌یابند تا به منزل خریداران بروند. در بازار مسکن هم بیشترین جذابیت در بازخرید خانه‌های دسته دوم است و رونق در تولید مسکن جدید خودنمایی نکرده به همین دلیل بازار فروش محصولات و کالاها همچنان از کاهش تقاضا و فروش خبر می دهد. 
 

در زمینه صادرات کالا و خدمات و سرمایه‌گذاری در تولید ماشین آلات و ابزار، کماکان روند کاهشی ادامه داشته است اما این کاهش به شدت سه ماهه اول نیست. بر اساس نظر یکی از کارشناسان اقتصادی، افزایش رقم تولید ناخالص داخلی به همراه رونق بازار مسکن که نشان از بازگشت اعتماد خریداران کانادایی است و تثبیت وضعیت اقتصادی آمریکا در ماه‌های اخیر همه شواهدی بر پایان دوران رکود است اما به دلیل شدت سقوط شاخص‌ها که در دوران پس از جنگ جهانی بی‌سابقه بوده هنوز نمی‌توان برآورد دقیقی از مدت زمانی که یک بازیافت کامل نیازمند آن است ارائه کرد.  
 

در ماه گذشته Bank of Canada اعلام کرد که دوران رکود به سر آمده و کانادا شاهد یک رشد ۱.۳ درصدی در سه ماهه سوم و ۳ درصدی در سه ماهه چهارم خواهد بود. همچنین بانک مرکزی کانادا که نرخ پایه بهره را به پایین‌ترین رقم در تاریخ کانادا یعنی عدد ۲۵ صدم درصد کاهش داده، در بازنگری گزارش اقتصادی خود برای امسال، برآورد کرد که کانادا مجموعاً شاهد یک رشد منفی ۲.۳ درصدی در سال ۲۰۰۹ و یک رشد مثبت ۳ درصدی در سال ۲۰۱۰ خواهد بود که از پیش بینی قبلی این بانک بهتر است. در آن یکی، از یک رشد منفی ۳ درصدی برای امسال و رشد ۲.۵ درصدی در سال بعد سخن به میان آمده بود. 
 

اما همه این گزارش‌ها بر یک نکته تاکید دارند و آن اینکه روند کاهش مشاغل و بیکاری کماکان ادامه خواهد داشت. کانادا از جولای سال گذشته تا کنون بیش از ۴۰۰ هزار فرصت شغلی را از دست داده که شدیدترین آنها در ماه اکتبر سال گذشته بوده است. این احتمالاً آخرین شاخصی خواهد بود که روند بهبودی را آغاز خواهد کرد.  
 

برای مشاهده اصل بخشی از این مطالب به اینجا مراجعه کنید:

 
 
 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

مراقب تشابه نام‌ها باشید! مارا با نام کنپارس به دوستان خود معرفی کنید.
This is default text for notification bar